Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-04, 04:17
  #1
Avstängd
Jag har ett payoneer mastercard där jag får in små summor varje vecka, ca 500-1000 kronor. Jag undrar om det är någorlunda säkert att använda sig av detta vid köp och uttag i Sverige - dvs småköp på nån hundralapp ibland - utan att det är för stor risk att man får skatteverket efter sig?

Underförstått är att jag såklart inte vill skatta för denna inkomst.
Citera
2017-10-04, 06:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappersmall
Jag har ett payoneer mastercard där jag får in små summor varje vecka, ca 500-1000 kronor. Jag undrar om det är någorlunda säkert att använda sig av detta vid köp och uttag i Sverige - dvs småköp på nån hundralapp ibland - utan att det är för stor risk att man får skatteverket efter sig?

Underförstått är att jag såklart inte vill skatta för denna inkomst.

Du har missförstått hur SKV arbetar. Såvida Payoneer inte skickar din kundinformation till SKV så kan du sitta tryggt i båten. Eller om du blir anmäld till SKV av någon som är avundsjuk.

Men summa är så låg så...
Citera
2017-10-04, 09:34
  #3
Medlem
Kortet har ditt namn och alla utländska kort loggas i Sverige och just payoneer är ju välkända används plocka ut pengar utan att skatta.

Dock är summan så pass låg så kommer aldrig ens hinna bli grovt skattebrott innan hinner blir preskriberat tidigare år.
Citera
2017-10-04, 15:05
  #4
Avstängd
Tack för svar. Så kortet kommer snabbt upptäckas och bli preskriberat? .. Går det att undvika detta på något sätt?
Citera
2017-10-04, 16:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappersmall
Tack för svar. Så kortet kommer snabbt upptäckas och bli preskriberat? .. Går det att undvika detta på något sätt?

Sa summan är så låg du inte kan lyckas komma upp så motsvarar grovtskattebrott för tidigare år hinner preskriberas.

Dock skattebrott kan du hinna få upp summa till då praxis är ett prisbasbelopp. Grovt är 10 prisbasbelopp.
Citera
2017-10-04, 18:06
  #6
Avstängd
Förstår. Vad tror ni dock risken är att man blir påkommen? Det handlar alltså om ett uttag av några hundra i veckan, på sin höjd. Är ung och har aldrig haft skatteverket efter mig förut eller något så kan väl inte direkt påstå att jag är på deras radar som det är nu.
Citera
2017-10-23, 23:51
  #7
Avstängd
någon som har mer svar på detta? är det lugnt? jag får in kanske 300 per vecka på kontot och har för avsikt att kanske använda mig av 200kr i veckan, borde det vara "lugnt" ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback