2017-10-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Räkna själv 10-15k är lågt gatuvärde för ett vapen, oavsett typ.
Enligt lvpd fanns det minst 10 vapen i rummet.
Till det 400 skadade och 50 döda.
Lågt räknat, 2000 skott?

200k är en väldigt låg uppskattad siffra mot det förmodade verkliga värdet.

Så ”en ensam speltorsk med massa skulder” kan vi med logiskt tänkande utesluta på plats.
Men låt oss se vad mer som framkommer innan vi drar förhastade slutsatser.

Det markerade belyser din okunskap, kommer inte ödsla tid på att tjafsa mer än att konstatera att du har fel.

Du kan få en splitter ny ar-15 för 4000 kr i USA, men vi vet inte ens vilka vapen det rör sig om, därför är det extra efterblivet av dig och andra och sitta och spekulera vad vapnen är värda.

Han kan ha haft 1 ar-15 för 5k och 9 dubbelpipiga hagelgevär för 200 dollar styck+ ammunition=25k
Så kan man räkna också om man vill vara lika efterbliven.
Citera
2017-10-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Vapnen kan han ju ha haft länge. Är väl rätt troligt, i synnerhet som experter (eller "experter") på Fox säger att han troligen hade nån slags vapenträning. Var ju knappast första gången han avfyrade en bössa. Så kanske hängde han på skjutbanan rätt ofta och ägde vapnen sedan länge.

Sen kom de eventuella spelskulderna nu på senare tid. Om det nu stämmer. Frågan är kanske hur lång tid det kan tänkas ta för dem att ta fram den informationen.

Tröttsamt för övrigt att höra på medias snack om "hjältemod", att en del där handlade helt utan rädsla och fyllda av kärlek när de försökte rädda okändas liv, osv. Visst, sånt förekommer, men det är fan klen tröst. Och det är givetvis inget speciellt amerikanskt. Även efter Drottninggatan gick ju media bananas med att prata om fria taxiresor, pizza för okända och Rambo-liknande poliser.

Men fortfarande... 10 vapen och de måste ju ha varit iallafall Ar 15 eller liknande.
Kanske 2000 skott avfyrade iaf? Det är ju 600+ skadade/döda, alla kanske inte skjutna av kulor så vi säger 400. Vilken hitrate har skotten han skjöt? 25%? 20%?
Han lär ju då ha avfyrat runt 2000 skott?
Det är rätt mycket pengar...
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Kan lätt dementeras när videokameror kollas. Men det är bara att vända på svar som dessa.

Vi får väl hoppas att hotellets 300+ kamerors inspelningar gås igenom av pålitligt folk då, och att folket får reda på vad som verkligen hände.
Det är ju dock inte speciellt låga odds på att så kommer ske om vi tittar på andra incidenter i historien, och det kommer förmodligen sluta med än mer frågetecken än svar tyvärr.
Vi får se, vi får se.

Jag säger direkt att det här luktar skumt lång väg, och till de som vill hoppa på tåget om ”den galna skuldsatta pensionären” utan vidare eftertanke så säger jag bara: använd hjärnan.
Citera
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast Norge ligger ju inte i USA vad jag vet, det är ju USA vi pratar om här.

Ändå. Det ena i ett land där vapeninnehav är starkt begränsat, det andra där du kan få tag på det mesta under solen helt legalt.
Misstänker att politiker kommer vilja slå mynt av detta genom att trolla med begreppen.

Buzzwords som "assault weapons" användes vid simpla rån. Nu kommer de ta i med "weapons of mass destruction" eller tala om krigsbrott. För varje galning som får för sig att ta livet av sig själv på det här sättet, för det är i 9 fall av 10 ett utökat självmord så har du 300 miljoner som inte gör det. Vill man kollektivt bestraffa resten och se till så att bara brottslingar äger vapen så öppnar man för ett inbördeskrig.
Citera
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag tänker på Lawrencemassakern 1863. Visserligen under inbördeskriget, men 164 civila sköts och brändes till döds i staden Lawrence Kansas. 150 är det som ska ha skjutits den av den dödssiffran.

Dåd som sker under krigstider räknas inte med. Må vara cyniskt, men så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Jannekarlsson
Odds på att han är förintelseförnekare också?

Ja, man börjar ju undra. Otroligt respektlöst.
Citera
2017-10-02, 21:47
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Han har ett hittills fläckfritt förflutet. Flygcertifikat, ägde 2 mindre flygplan, Bodde i en 3,5 miljoners villa i ett övre medelklassområde. Okänd för polisen. VÄLDIGT märklig gärningsman..
Detta får mig att tro att han snarare blev avrättad på rummet av den verkliga gärningsmannen och skytten som efter skotten lämnade rummet innan polisen kom dit och stormade (40-50 minuter efter skotten). Skulle inte förvåna mig alls om den vi i dagsläget tror är gärningsmannen är ett helt oskyldigt offer som några terrorister använt till sitt dåd..(kanske tom ISIS)..

Låter lite som filmen "Phonebooth" dock verkar denna snubbe ha travat in och ut med vapen gömda så.... Nej även om det var en intressant teori och man inte kan slå hål på den helt så verkar det rätt långsökt.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag sa inte att IS ligger bakom, bara att de tagit på sig dådet.

Jag sa bara att en ”lone gunman crazy loon” kan uteslutas.

Du la ISIS som ett för dig tänkbart alternativ, jag ser det otänkbart. Liksom andra maktsökande organisationer.

Ingen vet vilken story denna gubbe har bakom sig så smartast att vara öppen. Hans vapen kan exempelvis funnits i hans ägo länge, men att det i nutid ballat ur i casionon för honom.
Citera
Medlem
Citat:
Nåt åt det hållet, ja.

Vad är det som är så omöjligt att bära upp några vapen, slå hål på fönster och skjuta ner i en folksamling?

berätta gärna utförligt, med källor om du har några
Citera
2017-10-02, 21:48
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BGSindikat
En vit man begår ett av dem värsta skjutningarna i USA. Måste svida för trump
?

Nattklubbsskjutningen förra året under Obamas tid var en vit man, Boston Maraton var två vita bröder. Du har alltså inbillat dig att vit betyder kristen alt-right vit man? Låter som så i alla fall.

Det mesta tyder på att den här dåren är långt ut till vänster på skalan där de flesta galningar oftast hittas (läs: Antifa, Expo mm)

9/11, samtliga terrorattacker i London, Madrid, Nice, Paris, Berlin och Stockholm har alla utförts av vita män. Du kan inte hitta på nya raser, det förstår du väl?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonburi11
"I really don't see anybody actually injured." kan höras vid 4:12

https://www.youtube.com/watch?v=MFmYLZ50v94

CNN eye witness at Las Vegas Shooting hon beter sig konstigt? säger mycket fel

https://www.youtube.com/watch?v=jxNqgqI2VKg

Vad finns det för teorier om detta nu då?
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Någon som aldrig skjutit med ett halvautomatiskt vapen har nog större chans att ha ihjäl någon med en kniv på nära håll. Det krävs träning för att träffa det man siktar på det hållet som det här handlar om, rakt ner och i mörker. Att dåden utan tvekan är äkta er en sak, vad som dock aldrig diskuteras är varför det alltid är samma grupp som skriker och tuffare vapenlager.
Just i det här fallet var det inte sådär supersvårt att träffa någon av de 22000 målen (eller hur många det var), hade nog vem som helst fixat.
Citera
2017-10-02, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
När dom skriver "not known to authorities" så menar dom att han hade ett fläckfritt brottsregister. Han hade inte visat några tecken på politisk eller religiös aktivism. Han var född, uppvuxen och hederlig medelklass Amerikan. Han hade aldrig visat några tendenser till våld under sitt långa liv och var mycket omtyckt.
Det är snarare du som gör mig mörkrädd, tror du att SÄPO har dig på kartan också för att du handlar på ICA istället för på COOP? Du kanske tycker att man ska installera ett chip i varje barn som föds där man moniterar allt som sägs och gör under hela sitt liv? Jag förstår liksom inte hur du tänker just nu...

Det får de gärna ha. Har man rent mjöl i påsen som jag har man inget att frukta heller, då spelar det ingen roll om myndigheterna har koll på en eller inte. Det ger jag blanka fan i men det är klart håller man på med skumrask-grejer förstår jag att man inte vill att myndigheterna har koll på en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in