Citat:
Ursprungligen postat av
Salorm
Ja, det heter TAC-50, du kanske missade att det var något jag kopierade in? Ja, jag håller med dig, men helt ärligt.. Du har säkert skjutit med AK5 och ja, det kan skjuta 3000m, men vad blir verkan då? Jag kan säkert, med rätt kulbana, skjuta med en vanlig K-Pist 3000m, men att skottet skulle singla till marken är ju oviktigt? Ja, prickskytevapen är isärtagbara, men ett TAC-50 kräver en rätt rejäl resväska för att kunna glida in, men det verkar som det inte har varit något problöem, nästan konstigt att han, när han ändå haft tid att rigga vapnen, inte har tagit dit en automatare som drar .50 cal.
Kpist använder 9mm ammunition och har en maximal räckvidd på 1500-1800m så nej du kan defenitivt inte skjuta 3000m med en kpist.
Jag har skjutit med många vapen varav Ak5 är ett.
Personen jag svarade frågade vad som var maxavstånd. Jag svarade vad som var maxavstånd(flera kilometer), vad som var effektiv räckvidd 300-500m och inom vilken räckvidd du kan förvänta dig att orsaka dödliga skador(beroende på var det träffar) upp till 1500m.
Personen frågade om skadan minskade ju längre avståndet blir och svaret på det är givetvis att så är fallet då kulan tappar energi ju längre den färdas.
Längsta delen på en TAC-50 är pipan som är ca 70cm lång. Finns gott om resväskor du kan få in den i. Men det är ett väldigt dåligt val för den här typen av skjutning, låg eldhastighet, otympligt och små magasin.
Att han inte tagit med tyngre vapen beror nog på att det är för det första väldigt mycket svårare att få tag på och sedan väldigt mycket större och svårare att transportera.
Snackar vi Automatiska 50kalibrigt så hamnar vi på tunga kulsprutor, jäkligt stora(4ggr+ så tunga som TAC-50) och otympliga och de kräver betydligt mer av skytten.
Samma sak med semi-autmatiska 50kalibriga vapen. De är stor och otympliga, alldeles utmärkt om du vill skjuta några få skott(magasinsstorlek runt 5patroner) men för att skjuta många mål fort är det ett dåligt val.
Sen tar 50kalibrig ammunition väldigt stor plats och väger väldigt mycket.
100Patroner 5,56 väger 1,6Kg.
100Patroner 7,62(nato) väger 3,75Kg
100Patroner 12,7 × 99 mm NATO(.50cal) väger 11kg.
Man hittade 2700tomhylsor. Med .50cal hade det inneburit nästan 300Kg i ammunition.
Det hade inneburit 270-540st olika magasin. Jämför med 45-90st magasin och 40-100Kg ammunition för 5,56 eller 7,62.
Man förstår ganska lätt varför 50kalibrigt inte är ett alternativ.