Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-30, 22:19
  #1
Medlem
Idealisten.s avatar
Jag syftar då inte nödvändigtvis på de stora däggdjuren som det ofta pratas om. Visst är björn, älg och varg häftigt men hur ofta stöter man på sådana djur? Det måste finnas så många andra djur som är lika spännande att studera.

Jag syftar på allt från olika sorters däggdjur, groddjur, ormar, fåglar och insekter.

Tror ni man kan hitta någon sorts salamander vid något vattenhål eller träsk en bit in i skogen till exempel? Några ovanliga insekter eller liknande?

Tänkte börja ta lite turer i skogen och se vad man kan hitta. Bara på mina springrundor i skogsspåret så har jag observerat ett fåtal fågelarter jag inte minns att jag sett förut.
Rådjur har jag kommit riktigt nära. Det gäller att vara lyhörd, röra sig relativt tyst samt ha tålamod och kunna stå på samma ställe ett längre tag, har faktiskt varit så nära som 5 meter en dovhjort med kalvar. Den blev lite aggressiv när den upptäckte mig men det löste sig.

Som sagt, lite tips på häftiga djur man kan observera och i vissa fall till och med plocka upp försiktigt och studera? Tips på platser i skogen?
Lodjur hade varit något att se men antar att de är väldigt svåra att få syn på.

Ni får gärna berätta vad ni har haft för egna upplevelser om ni känner för det :-)
__________________
Senast redigerad av Idealisten. 2017-09-30 kl. 22:25.
Citera
2017-09-30, 22:24
  #2
Medlem
välkommenti bups avatar
Järv, Björn, Älg, Grävling och Lodjur. Jag vet inget om de små, små liven D.v.s. Kryp.

Men dessa 5 är spännande. Jag har fått syn på 4 av dessa ute i det vilda, men inte järven.
Citera
2017-09-30, 22:34
  #3
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Järv, Björn, Älg, Grävling och Lodjur. Jag vet inget om de små, små liven D.v.s. Kryp.

Men dessa 5 är spännande. Jag har fått syn på 4 av dessa ute i det vilda, men inte järven.
Häftigt! Bor du uppe i norr eller? Antar att älg och björn är betydligt lättare att få syn på där uppe?
Var det ett slumpmässigt möte med lodjuret eller är du aktivt ute och söker? Tänk att vi har ett så vackert vilt kattdjur i de svenska skogarna

Grävling har jag nog sett jag också, kan ha varit något annat gnagdjur dock. Järv är fascinerande djur, enbart sett på djurdokumentärer, duktiga fiskare om jag minns rätt! Jag undrar hur vanliga de är, det blir att besöka Wikipedia...
Citera
2017-09-30, 22:36
  #4
Medlem
DoyDoyys avatar
Stött på vildsvin ett antal gånger, men dem jävlarna är inte att leka med
Citera
2017-09-30, 22:44
  #5
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.
Häftigt! Bor du uppe i norr eller? Antar att älg och björn är betydligt lättare att få syn på där uppe?
Var det ett slumpmässigt möte med lodjuret eller är du aktivt ute och söker? Tänk att vi har ett så vackert vilt kattdjur i de svenska skogarna

Grävling har jag nog sett jag också, kan ha varit något annat gnagdjur dock. Järv är fascinerande djur, enbart sett på djurdokumentärer, duktiga fiskare om jag minns rätt! Jag undrar hur vanliga de är, det blir att besöka Wikipedia...


Befinner mig norrut en hel del emellanåt. I Hälsingland så ser jag mycket björn som rör sig väldigt nära stugan. Jag har där sett lodjuret 1 gång ute på en grusväg i skymningen. Jag trodde först det var en bortsprungen hund, men jag såg sedan öronen och pälsen.

Sedan så har jag hittat i ett dike ett halvt uppätet rådjur, riktigt slamsigt. Men jag vet inte om det var katt eller björn som orsakat det. Jag har funderat på att sätta upp en viltkamera på något träd för att se hur mycket djur som rör sig.

Älg och grävling ser man omvartannat. Älg på eftermiddagen/kväll och grävling tidigt, tidigt helst precis innan gryning.
Citera
2017-09-30, 23:07
  #6
Medlem
l150s avatar
Jag gillar bävrar.
Dom ser så jävla sköna ut när dom simmar runt i vattendragen.
Citera
2017-09-30, 23:21
  #7
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Befinner mig norrut en hel del emellanåt. I Hälsingland så ser jag mycket björn som rör sig väldigt nära stugan. Jag har där sett lodjuret 1 gång ute på en grusväg i skymningen. Jag trodde först det var en bortsprungen hund, men jag såg sedan öronen och pälsen.

Sedan så har jag hittat i ett dike ett halvt uppätet rådjur, riktigt slamsigt. Men jag vet inte om det var katt eller björn som orsakat det. Jag har funderat på att sätta upp en viltkamera på något träd för att se hur mycket djur som rör sig.

Älg och grävling ser man omvartannat. Älg på eftermiddagen/kväll och grävling tidigt, tidigt helst precis innan gryning.
Låter härligt men samtidigt lite läskigt med björnar strövandes nära stugan. Jag antar att du kanske har en del fina bilder? Jag har funderat lite själv på det här med kamera men man kanske missar en del av upplevelsen genom att fokusera på att ta foton när något händer under en kort stund men det kanske är tvärtom, jag vet inte.

Sätt upp en viltkamera! Nu kanske du vill ha ditt material i fred om du fångar något vilket jag givetvis skulle respektera men jag hade inte haft något emot om du kände för att dela med dig något klipp!
Angående det halvätna rådjuret, vid sådana platser kanske man kan få syn på någon stor rovfågel i jakt på just kadaver om man har tur(?).

Kul att du delade med dig av dina upplevelser
__________________
Senast redigerad av Idealisten. 2017-09-30 kl. 23:26.
Citera
2017-09-30, 23:26
  #8
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoyDoyy
Stött på vildsvin ett antal gånger, men dem jävlarna är inte att leka med
Har hört att de kan vara lite aggressiva. Har du varit med om något själv?
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Jag gillar bävrar.
Dom ser så jävla sköna ut när dom simmar runt i vattendragen.
Jag håller med dig
Citera
2017-10-01, 00:50
  #9
Medlem
Blingons avatar
De här har jag sett det senaste året och det har varit speciella upplevelser. Inga stora djur, men lite annorlunda.

- Bastardsvärmare: En mycket oskygg fjäril som man kan komma riktigt nära. Ser nästan ut som en påhittad seriefigur när den flyger omkring. Anledningen till att den är så oskygg är att den är giftig. Och giftet är vätecyanid(!) https://sv.wikipedia.org/wiki/Bastardsv%C3%A4rmare

- Vattensnok: Ganska vanlig, men när jag såg och lyfte upp en som var närmare 2 meter och kanske vägde 1.5 kilo, så var det ganska respektingivande. https://sv.wikipedia.org/wiki/Snok

- Större dagsvärmare: När jag såg den här trodde jag att jag såg i syne, för kolibri finns ju inte i Sverige men den här filuren ser nästan likadan ut. https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%...gsv%C3%A4rmare

- Vattensalamander: Går fint att hitta i mindre, lite halt igenvuxna trädgårdsdammar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattensalamandrar

Så, visst finns det en del specialare även här. Finns säkert ännu fler.
__________________
Senast redigerad av Blingon 2017-10-01 kl. 00:53.
Citera
2017-10-01, 23:09
  #10
Medlem
Jag såg en röd räv för ett tag sen kanske inte så ovanligt men väldigt fina djur.
Grodor och huggormar har ja också sett i samma skog. Men det kanske snart blir för kallt för dem . Minns när man var liten och samlade grodägg som fick bli yngel. mina dog oftast hehe men vet att min kusin fick några att bli riktiga grodor, lite sjuk grej egentligen
Citera
2017-10-01, 23:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
- Vattensnok: Ganska vanlig, men när jag såg och lyfte upp en som var närmare 2 meter och kanske vägde 1.5 kilo, så var det ganska respektingivande. https://sv.wikipedia.org/wiki/Snok
.

Häftigt! Tänker på snoken, hur tjock är den när den är så lång? Tror inte jag sett någon mer än max en meter men var så att jag hajade till på tjockleken.
Citera
2017-10-01, 23:41
  #12
Avstängd
Såg en älg en gång fy fan vad stor den var! Har sett räv och rådjur gillar inte rådjurs skriken
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback