2017-09-29, 19:17
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Det stämmer nog att skuggan inte kan bli mindre än objektet. Den kan förändras i längd men skuggan är ju inte mindre än kroppen mitt på dagen. Sena kvällar blir den utdragen men det beror ju på infallsvinkeln.
Titta på bilden jag postade en bit upp, den visar ganska tydligt att skuggan kan bli mindre än den kropp som kastar skuggan, förutsatt att ljuskällan är större än nämnda kropp.
Citera
2017-09-29, 19:18
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Ta en titt på den här bilden, så klarnar det kanske.
http://www.joshworth.com/jw/wp-conte...oonsunsize.gif

Läste du inte vad jag skrev om NASA:s bluff-illustrationer?

"NASA:s illustrationer bluffar med ungefär 3-4 gånger bredare skenbar sol, så folk ska förledas tro att månens totalskugga blir mycket mindre än månen."
Citera
2017-09-29, 19:20
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Läste du inte vad jag skrev om NASA:s bluff-illustrationer?

"NASA:s illustrationer bluffar med ungefär 3-4 gånger bredare skenbar sol, så folk ska förledas tro att månens totalskugga blir mycket mindre än månen."
Vad har NASA med illustrationen ifråga att göra?

Om du tycker att illustrationen inte representerar verkligheten på ett adekvat sätt är du mer än välkommen att komma med argument till stöd för din tes. Invektiv av typen "bluff-illustrationer" backar inte upp din tes överhuvud taget.
Citera
2017-09-29, 19:21
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Men om man håller handen framför en lampa så kan man ju få skuggan att vara flera meter stor på väggen. Varför blir det så då?

Och då menar du alltså att objektet i detta fall blir större än skuggan?
Citera
2017-09-29, 19:23
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rsllxd
för att få skuggan mindre än handen, bör ljuskällan vara större än hande. solen är större än månen.

Skenbart lika stora, och det är det vi ska utgå efter, inte om solen i verkligheten är större eller mindre än månen...
Citera
2017-09-29, 19:26
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av domastsen
Om jag förstår dig rätt här:
"Till saken hör att månens storlek aldrig kan överstiga skuggan som den orsakar."

Så säger du att ett objekt aldrig kan vara större än dess skugga.

Men det stämmer väl inte. Är man ute mitt på dagen har man en väldigt liten skugga.
Så varför kan inte månen vara större än sin skugga?

Du kan ju inte likställa ditt exempel med en total solförmörkelse, där solen och månen är lika stora (skenbart), och där månens skugga alltså bör vara likvärdig med månens diameter.

Eller hur?
Citera
2017-09-29, 19:28
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Nu tror jag att jag har hittat svaret.
Vid en total solförmörkelse är det fortfarande ljus som letar sig fram till jorden från solen (koronan). Den skugga vi ser på jorden är kärnskuggan medan halvskuggan märker man inte av.

"Skugga uppstår bakom ett föremål som belyses av en ljuskälla. Om ljuskällan är utsträckt bildas en kärnskugga och en halvskugga. En solförmörkelse blir total för det område på jorden som träffas av månens kärnskugga. Inom halvskuggan, som omger kärnskuggan, blir förmörkelsen partiell."
http://bibblansvarar.se/sv/svar/varf...uggor-och-varf

Och denna lilla strimma av solljus skulle orsaka att månens skugga blir 110 km istället för 3 476 km?

Inte alls logiskt!
Citera
2017-09-29, 19:29
Medlem
Citat:
Skenbart lika stora, och det är det vi ska utgå efter, inte om solen i verkligheten är större eller mindre än månen...

Menar du att solen och månen skulle vara lika stora?
Citera
2017-09-29, 19:32
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drone666
Sluta nu, jorden är inte platt, det där är bara en bluff du gått på där de lurar folk som inte förstår hur skuggor fungerar.
Hur mycket pengar lägger du på sån där skit varje månad? Du vet att du aldrig kommer kunna uppnå upplysning och vibrera in i femte dimensionen om du tror på lögner?

1. Håll dig till topic!

2. Förklara då varför månskuggan blir endast 110 km, tack!

3. Tjänar Gud, inte pengar!
Citera
2017-09-29, 19:34
Medlem
Citat:
Och denna lilla strimma av solljus skulle orsaka att månens skugga blir 110 km istället för 3 476 km?

Inte alls logiskt!
Den totala solförmörkelsen innebär inte att hela jorden är skuggad, bara delar av den.
Citera
2017-09-29, 19:34
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av domastsen
Tror att jag förstår vad du menar, men en skugga kan väl ff bli mindre?
Eller varför har alla illustrationer av en månförmörkelse en konformad "huvudskugga"

https://www.eumetsat.int/website/wcm...&Rendition=Web

Givetvis för att dessa illustrationer bluffar vad gäller de skenbara storlekarna solen/månen vid solförmörkelser!

Läste du inte mitt huvudinlägg?
Citera
2017-09-29, 19:38
Medlem
Citat:
1. Håll dig till topic!

2. Förklara då varför månskuggan blir endast 110 km, tack!

3. Tjänar Gud, inte pengar!

För att det är kärnskuggan du ser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in