2000-05-28, 15:49
Medlem
tjena
jag har suttit här och läst ett tag och insett att det har börjat va lite mindre skitsnack här inne
bra
men hursomhelst jag skulle vilja bli lite bättre på datorer (vilken i sin tur inte innebär att jag ska börja hacka banker mm) och då har jag insett att men måste gå över till linux isället för w98 så nu undrar jag vart man kan ladda hem det men mest vilket linux som är bäst för mig
så om nån har några bra tips så är det bara att svara
tack på förhand
/dalnyn
Citera
2000-05-28, 15:59
Medlem
LINUX

Hmm antagligen så har du en Pentium Dator?!?

Då är Linux Mandrake 7 Distributionen ett fint exempel, den är Pentium Optimerad. Det är ju iof negativt ifall du inte har en pentium. Då funkar det icket.

Det är en lite knögglig installation fast efteråt så är det bara att njuta.
Men vill du ha en "Säker" Distribution så skall du satsa på Slackware7

Dessa går att hitta på antigen www.linux-mandrake.com eller www.slackware.com
Eller så kan du fåtag i dessa via vissa tidningar med medföljande CD:s typ PC-Extra och PC+.
Citera
2000-05-28, 19:29
Medlem
LINUX

RedHat finns ju annars... bara 650meg...
redhat.com
Citera
2000-05-28, 22:21
Medlem
LINUX

Mandrake är så mkt bättre 'n redhat
Citera
2000-05-29, 15:26
LINUX

ohh! vilka ljuva screenshots av mandrake på deras hemsida!
Citera
2000-05-29, 16:34
Medlem
LINUX

Som sagt, Linux Mandrake, ROCKAR FETT!
Även det är bara 650 MB.
Väljer man "Expert" installation så blir det lite jobbigt att välja alla packet som man vill installera, men det är helt underbart ändå.

Men vill du slippa att ladda ner något så kan du köpa nyaste PC+, där följer RedHat 6.2 med, inte helt fyskam heller, det riktar sig lite mer för nybörjaren iof.
Citera
2000-05-29, 17:11
LINUX

vafan mandrake e ju bara en ripoff på redhat ändå ...lika bra å lira römössa
Citera
2000-05-29, 18:03
Medlem
LINUX

Genomsnittet här verkar lida av väldigt dålig smak. Naturligtvis är det upp till en själv vilken distribution man gillar och tycker är användningsbar, men jag har en känsla av att de som gillar redhat / suse / mandrake är sådana som gula tapeter med bruna prickar på väggarna. Debian är ju det naturliga valet för alla med färgseende.
Citera
2000-05-29, 18:08
Medlem
LINUX

snälla l4m3rs ska man ha nåt så är det juh självklart slackware eller kör med nån bsd open, net eller free
och dessutom är redhat bara sämst, vill man göra nåt med sin dist å kunna fixa lite så är det slackware som gäller
Citera
2000-05-29, 19:52
Medlem
LINUX

Att folk känner ett behov av en ändlös "distribution vs. distribution" diskussion beror oftast på okunskap om distributionen man talar ned, eller barnsligt försvarande av sitt ego.

Alltså, testa er fram, och skaffa er en egen favorit. Det finns ingen distribution som de facto är bättre än den andra. Har man lite erfarenhet av linux så gör man ändå om distributionen till det man vill ha, om det är något man saknar. Dessutom finner man i de flesta fallen att personer som testat olika distributioner oftast fastnar för den distribution de testade först, vilket bara mer bevisar meningslösheten i att försöka dissa de andra distributionerna.

Och ge fan i att smutskasta andra distributioner, medans ni förhöjer det ni själva använder till skyarna.
Citera
2000-05-29, 20:26
Medlem
LINUX

Näe precis, ingen Linux Distribution är dålig. =)
Givet så finns det ju bättre och sämre distributioner, men allt detta utgår ju ifrån vad man själv tycker.
Det finns ett ganska bra uttryck för det där, "Smaken är som baken, delad" =)
Sen så är det ju så här att med de flesta distributioner följer det med lite olika program och dyl.
Ett annat sätt att få reda på vilken som är bäst lämpad för just Dig, är ju kanske att kika i en tidning där de jämför olika distributioner, där får man oftast se lite Screenshots, får lite länkar, även lite info vad som följer med i Distributionen mm.
Citera
2000-05-29, 20:36
äldre konto (old)
Ej medlem
LINUX

Mandrake är ett bra val om du är nybörjare vad gäller Linux. Kör det på min K6-2:a och det funkar suvveränt. Mycket bättre än RedHat. Förresten kan man knappast kalla Mandrake en RH-ripoff längre, även om så var fallet från början.
Vana användare som vill ha total koll ska köra Slackware.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in