2017-09-28, 13:17
Medlem
Hej Flashback! Har nyligen sagt upp mig från mitt jobb för att sticka ut och resa några månader.
Fick min sista lön denna månad.

Skulle vilja binda räntorna på mitt bolån, men vill förstås förhandla räntan. Har möte med min bankman på måndag.

Tror ni jag har någon chans att förhandla till mig en bra ränta då jag inte har någon inkomst?

Jag har bolån på 590 000, varav 490k på ett lån och 100k på ett lån som jag tog nyligen ("för att renovera") och värderade nyligen lägenheten till 1,4 miljoner.
Lägenheten hyr jag ut under 1 år.

Alla tips och råd är välkomna!

Tack på förhand!
Citera
2017-09-28, 13:43
Medlem
Pungterings avatar
Hoppas på att de inte frågar om du har kvar jobbet?
Visa din senaste lönespec. Och hoppas de tror det är en vanlig lön du kommer fortsätta ha.
Citera
2017-09-28, 13:48
Medlem
Ratozs avatar
De kan säga upp lånet på dagen i ett scenario du beskriver.
Citera
2017-09-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Hoppas på att de inte frågar om du har kvar jobbet?
Visa din senaste lönespec. Och hoppas de tror det är en vanlig lön du kommer fortsätta ha.

Ja, lite det jag funderar på... vad jag ska svara när dom frågar om min inkomst. Brukar banker kolla upp arbetsgivare?
Citera
2017-09-28, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
De kan säga upp lånet på dagen i ett scenario du beskriver.

Really? Då kanske jag borde avboka mötet?
Citera
2017-09-28, 13:54
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffeinisten
Ja, lite det jag funderar på... vad jag ska svara när dom frågar om min inkomst. Brukar banker kolla upp arbetsgivare?
"Det här fick jag förra månaden. Det har sett ut så de senaste 83 månaderna."
Citera
2017-09-28, 13:55
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Really? Då kanske jag borde avboka mötet?

Ja de kan göra så. Förutsättningarna att i framtiden kunna återbetala lån får inte ändras för kraftigt utan att banken får rätten att säga upp det.

Min kunskap om saken är gammal dock så googla och se vad du hittar.

Bygger närmaste årets budget på att bostaden hyrs utoch du inte får ha den kvar blir det ju tufft.
Citera
2017-09-28, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Ja de kan göra så. Förutsättningarna att i framtiden kunna återbetala lån får inte ändras för kraftigt utan att banken får rätten att säga upp det.

Min kunskap om saken är gammal dock så googla och se vad du hittar.

Bygger närmaste årets budget på att bostaden hyrs utoch du inte får ha den kvar blir det ju tufft.

Som jag förstått det så är det stora värdeminskningar på pantsättningen, dvs lägenheten i mitt fall som kan påverka bankens beslut.
I och med att min lägenhet är belånad till ca 50% borde det inte vara någon fara.
Har skött alla inbetalningar prickfritt i över 5 år.
Har besparingar så att jag klarar min ekonomi även utan uthyrning av lägenheten i ca 1 år framöver.
Citera
2017-09-28, 14:07
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Som jag förstått det så är det stora värdeminskningar på pantsättningen, dvs lägenheten i mitt fall som kan påverka bankens beslut.
I och med att min lägenhet är belånad till ca 50% borde det inte vara någon fara.
Har besparingar så att jag klarar min ekonomi även utan uthyrning av lägenheten i ca 1 år framöver.

Har du andra tillgångar är det förmodligen lugnt.
Citera
2017-09-28, 14:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Tvärtom, sjunker lägenheten kraftigt på grund av dålig marknad får banken INTE säga upp på den grunden. Har du förstört lägenheten är det en annan sak. Banken får oftast inte heller säga upp lånet om du inte är i dröjsmål med betalning på ett eller annat sätt.

Har du löpande tremånaderslån blir ju en vägran att förlänga i och för sig i praktiken samma sak för dig som en uppsägning.

Jag skulle inte tagit risken att träffa banken och "väcka den björn som sover". Vad har du för ränta i dag? Har du sagt upp dig från ditt jobb och tagit ett lån på hundra papp för att resa...?
Citera
2017-09-28, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Tvärtom, sjunker lägenheten kraftigt på grund av dålig marknad får banken INTE säga upp på den grunden. Har du förstört lägenheten är det en annan sak. Banken får oftast inte heller säga upp lånet om du inte är i dröjsmål med betalning på ett eller annat sätt.

Har du löpande tremånaderslån blir ju en vägran att förlänga i och för sig i praktiken samma sak för dig som en uppsägning.

Jag skulle inte tagit risken att träffa banken och "väcka den björn som sover". Vad har du för ränta i dag? Har du sagt upp dig från ditt jobb och tagit ett lån på hundra papp för att resa...?

Min ränta är rörlig 3-månaders enligt rådande räntor hos Nordea.

Nej, köpte bil, så finns ju lite kapital kvar där också.

Har ca 180k på kontot. Tänkte resa för 80-100k och ha resten som buffert.
Kommer inte ha några utgifter när jag kommer tillbaka tack vare uthyrning av lägenhet (går tillräckligt + för att täcka alla utgifter och mer därtill)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in