Citat:
Ursprungligen postat av
Carlsonn
Varför skulle det vara en fördel att flytta pengarna när vi gått in i Q4?
Därför att skatten på ett ISK beräknas på det genomsnittliga värdet av innehaven vid fyra tidpunkter per år (vid ingången till varje nytt kvartal). Det handlar inte om så mycket pengar för din del men om du inte känner för att hjälpa Magdalena och Stefan mer än nödvändigt så väntar du en vecka med överföringen.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...s-ett-isk.html
Citat:
Ursprungligen postat av
Carlsonn
Om vi tittar på vad fonderna i mitt ISK haft i utveckling hittills (1,5 år) så ligger det på 8,16 %.
Tycker dock inte det ger så mycket att prata med banken eftersom dom är säljare i sig, senast jag pratade med en rådgivare på SEB föreslog dom en massa egna fonder hos dem med hög förvaltningsavgift som de skulle tjäna på i längden.
Precis, "rådgivare" på bankspråk betyder att de ger råd för bankens bästa, inte kundens. Undvik bankernas ISK och KF, välj istället oberoende nätmäklare som Avanza eller Nordnet där fondutbudet är betydligt större.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carlsonn
Om jag nu väljer att byta, är det då bäst att ta ut allt på en gång och sen sätta in pengarna månadsvis i ISK för att inte riskera att sätta in så mycket pengar vid fel tillfälle?
Statistiskt sett har det lönat sig att sätta in allt på en gång snarare än att sprida ut det, iaf om man har en sparhorisont på mer än 5 år. Se t.ex. Jan Bolmessons beräkningar på bloggen
Rika Tillsammans. Claes Hemberg förespråkar en utspridd investering över kort tid, t.ex. 4 köp under ett år för att lugna psyket:
Avanza-bloggen medan hans kollega i ett äldre inlägg rekommenderar engångsinsättning:
Avanza
Det är dock inte helt självklart att det är lönsamt för dig att flytta dina pengar, det beror t.ex. på hur stor vinst du har gjort på fondkontot eftersom ett byte till ISK räknas som försäljning och därför utlöser reavinstbeskattning. Däremot bör du omedelbart öppna ett ISK på Avanza eller Nordnet och lägga ditt kommande månadssparande där istället för i dina gamla fonder.