2017-09-27, 23:14
Medlem
Om man ska ta en cigg per dag absolut max 2 men inte vanligtvis, hur ofta brukar det ta innan en person fastnar om man har dålig självkontroll?. Röker bara ett bloss med chefen och känner en mycket trevligare relation när vi bara tar rök paus, riktig sadist annars...
Citera
2017-09-27, 23:25
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfnturp
Om man ska ta en cigg per dag absolut max 2 men inte vanligtvis, hur ofta brukar det ta innan en person fastnar om man har dålig självkontroll?. Röker bara ett bloss med chefen och känner en mycket trevligare relation när vi bara tar rök paus, riktig sadist annars...

Du kommer att fastna för det ganska snabbt. Du vänjer kroppen vid regelbunden nikotintillförsel.

Sen vet jag en kille som röker ibland. Han kan röka ett paket under en vecka och sen röker han ingenting på en månad och sen röker han 1-2 paket på någon vecka och sen uppehåll igen. Har frågat honom om han inte tycker det är jobbigt när han inte röker men han säger att det är inget han tänker på. Han tillför inte nikotin på något annat sätt så jag vete fan hur han löser det år ut och år in utan att bli beroende.
Citera
2017-09-27, 23:35
Bannlyst
13 Dagar.
Citera
2017-09-27, 23:38
Medlem
pillenottens avatar
Beror helt och hållet på vem du är - vissa fastnar lätt medan andra klarar sig utan att bli beroende - förmodligen delvis genetiskt betingat
Citera
2017-09-27, 23:50
Medlem
Drinkycrows avatar
Så jäkla individuellt. Du vet nog nästan bäst själv. Jag är en sån där som kallryggar pratar som bara kan sluta röka till och från trots att jag rökt mer än halva livet. För det mesta röker jag(tobak och cannabis) men ibland slutar jag röka helt utan att känna några abstinensbesvär eller tycka det är särskilt jobbigt än.

Samtidigt känner jag flera personer som blir griniga och jobbiga så fort tobaken är slut.

Men ja mina uppehåll är inte sådär extremlånga(längsta utan tobak 6mån, weed 1 år, sen jag var 15), just för att jag gillar att röka. Men om jag kan sluta månader i taget utan vare sig substitut(snus, nicorette etc) eller vara särskilt motiverad och inte känner några abstinensbesvär kan man väl knappast säga jag "fastnat".

Men jag har ju rökt crack och heroin med utan att för den delen fastna. Att vara beroende låter ju mest tråkigt/jobbigt ändå så jag skippar det. Är redan sexmissbrukare och dricker för mycket så vem har tid att vara beroende av något så trivialt som tobak?
Citera
2017-09-28, 01:54
Medlem
Jag har röker max 1-2 cigaretter om dagen utan att känna suget efter mer, detta har pågått i säkert 2 år (självklart finns det undantag som semester osv). Dock så snusar jag ca en dosa snus om dagen och har varit aktiv rökare i 10år+.

I ditt fall skulle jag inte rekommendera att ens börja. Nackdelarna vet du nog själv. Nikotinbegäret kommer blir starkare än du tror.
Citera
2017-09-28, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du kommer att fastna för det ganska snabbt. Du vänjer kroppen vid regelbunden nikotintillförsel.

Sen vet jag en kille som röker ibland. Han kan röka ett paket under en vecka och sen röker han ingenting på en månad och sen röker han 1-2 paket på någon vecka och sen uppehåll igen. Har frågat honom om han inte tycker det är jobbigt när han inte röker men han säger att det är inget han tänker på. Han tillför inte nikotin på något annat sätt så jag vete fan hur han löser det år ut och år in utan att bli beroende.

Intressant, tanken slog mig också men om jag röker 5-8 cigaretter under en vecka (lm red label) och tar 4-5 dagars uppehåll, hur lång tid tror du det det tar att fastna? För en person med ganska dålig självkontroll jag tror det iallafall jag har fastnat för hash förut
Senast redigerad av Surfnturp 2017-09-28 kl. 07:39.
Citera
2017-09-28, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surfnturp
Intressant, tanken slog mig också men om jag röker 5-8 cigaretter under en vecka (lm red label) och tar 4-5 dagars uppehåll, hur lång tid tror du det det tar att fastna? För en person med ganska dålig självkontroll jag tror det iallafall jag har fastnat för hash förut

Jag håller med tidigare inlägg om att det är högst individuellt. Och det har inte ens med självkontroll att göra. Rökare som lyckas sluta berömmer sig ofta om att ha bra självkontroll men tillvänjningen och beroendet är högst olika från individ till individ.

Det skiljer sig till och med från drog till drog. En person kan ha lätt att hålla upp med att röka men samtidigt ha extremt svårt för att t.ex. avstå alkohol. Medan det för en annan person är precis tvärtom.

Du vet med andra ord inte förrän du testat under en längre period (och då är det för sent ifall det slumpar sig att du när det gäller nikotin har lätt att bli beroende).

Lycka till med det val du gör! Själv är jag nikotinist.
Citera
2017-10-02, 09:24
Medlem
Beror ju helt på din personliga självkontroll, det är väldigt lätt att 1-2 blir till 3 tills du sitter där på ett pack om dagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in