• 1
  • 2
2017-09-28, 20:03
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lozmuppiz8787
Jag har börjat med just detta, dom exempel så kom jag jätte bra överens med vattenfall här om dagen och betalar av all min skuld hos dom på 3 månader. I och med det så stanna dom ränta och skrev ner summan rätt rejält.

Men min fundering är ju om jag gör detta med alla fodringsägare så hjälper det ju inte om kronofogden iaf drar min lön sen för då kan jag inte följa dom avbetalningsplaner som jag har gjort upp ?

Betala av det du kan och hinner innan Kronofogden hittar dig . Efter det så kan du som sagt få hjälp att lägga upp det ( kan du så jobba lite svart under tiden också annars lär du tappa både livslust och arbetslust efter fogden tagit sitt av lönen )

Här har du en hel del matnyttigt http://www.fattiga-riddare.se/forum/
Citera
2017-09-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Betala av det du kan och hinner innan Kronofogden hittar dig . Efter det så kan du som sagt få hjälp att lägga upp det ( kan du så jobba lite svart under tiden också annars lär du tappa både livslust och arbetslust efter fogden tagit sitt av lönen )

Här har du en hel del matnyttigt http://www.fattiga-riddare.se/forum/

Tack för tipset!

Jag får helt enkelt göra så. Jag betalar av så mycket jag bara kan nu tills dom kommer på att jag har inkomst.

För det är ju just det som är grejen, jag förstår ju att jag själv har satt mig i den sits jag sitter i nu.
Men just nu jobbar jag helger/kvällar och så mycket extra jag bara kan för att kunna betala av det här. Men jag är rädd att om fogden börjar dra nästan hela lönen så kommer jobb och livs glädjen sjunka ganska rejält.
Citera
2017-09-28, 20:22
Medlem
Sök till högskola i Sverige eller utomlands, få studiebidrag, lånedelen och stick på en jordenruntresa.

Är du framåt, företagssam och social kommer möjligheter att uppenbara sig på din resa och du vet aldrig var den resan bär dig.

Fråga dig:
För vem betalar du dina skulder?
Blir något bättre om du betalar skulderna?

Citera
2017-09-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopRider
Sök till högskola i Sverige eller utomlands, få studiebidrag, lånedelen och stick på en jordenruntresa.

Är du framåt, företagssam och social kommer möjligheter att uppenbara sig på din resa och du vet aldrig var den resan bär dig.

Fråga dig:
För vem betalar du dina skulder?
Blir något bättre om du betalar skulderna?

Haha ja var det bara mig det handlade om så hade det låtit som en plan! Eller jag hade nog bara fortsatt som jag gjort förut och levt på pengar som staten inte har att göra med.

Men nu är jag lite äldre har fru och flera barn som jag vill kunna köpa ett "lagligt" hus till och kunna äga saker utan att krångla osv

Så tack för tipset men vad jag behöver är en hållbar plan på hur jag ska betala av mina skulder.
Citera
2017-09-28, 20:46
Medlem
vill bara flika in å säga att du är grym !! bra beslut att ta tag i allt och tänka på barnen. skulle de bli så illa att kfm gör utmätningar så tappa inte sugen. håll dig till planen, lev på existensminimum en period och sen är du skuldfri. jag håller på dig
lycka till
Citera
2017-09-29, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ecco85
vill bara flika in å säga att du är grym !! bra beslut att ta tag i allt och tänka på barnen. skulle de bli så illa att kfm gör utmätningar så tappa inte sugen. håll dig till planen, lev på existensminimum en period och sen är du skuldfri. jag håller på dig
lycka till

Tack så mycket! alltid kul att få lite uppmuntran.
Jag ska görs vad jag kan, jag ser det endå som att jag har ju inte så jätte mycket skulder så det här kommer vara avklarat dom närmaste 2 åren hur det en blir.
Citera
2017-10-01, 11:34
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Tack för tipset!

Jag får helt enkelt göra så. Jag betalar av så mycket jag bara kan nu tills dom kommer på att jag har inkomst.

För det är ju just det som är grejen, jag förstår ju att jag själv har satt mig i den sits jag sitter i nu.
Men just nu jobbar jag helger/kvällar och så mycket extra jag bara kan för att kunna betala av det här. Men jag är rädd att om fogden börjar dra nästan hela lönen så kommer jobb och livs glädjen sjunka ganska rejält.

Bra att du tagit tag i ditt liv!

Förstår att det kan kännas kämpigt om fogden tar mycket av lönen eller om man måste betala mycket varje månad på lånen. Betar själv av en del lån men börjar se ljuset i slutet av tunneln och istället för att bara gräva mig upp ur min grop kommer jag snart kunna klättra över havsnivån.

Försök hålla ditt mål, hus till dig och din familj, i siktet när det känns segt. Jobbar själv en hel del kvällar och helger och även om det känns jobbigt just då är det skönt när lönen kommer och man kan amortera av snabbare och spara en slant.

Mycket bra tips i tråden redan, kan väl bara bidra med några vanliga spartips typ matlåda, veckohandla och se över dina fasta kostnader, internet och el. Lycka till!
Citera
2017-10-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Bra att du tagit tag i ditt liv!

Förstår att det kan kännas kämpigt om fogden tar mycket av lönen eller om man måste betala mycket varje månad på lånen. Betar själv av en del lån men börjar se ljuset i slutet av tunneln och istället för att bara gräva mig upp ur min grop kommer jag snart kunna klättra över havsnivån.

Försök hålla ditt mål, hus till dig och din familj, i siktet när det känns segt. Jobbar själv en hel del kvällar och helger och även om det känns jobbigt just då är det skönt när lönen kommer och man kan amortera av snabbare och spara en slant.

Mycket bra tips i tråden redan, kan väl bara bidra med några vanliga spartips typ matlåda, veckohandla och se över dina fasta kostnader, internet och el. Lycka till!

Tack så mycket!
Kul att höra från fler som jobbar på att ta sig ur låne fällan.

Det är ju ganska vanligt med skulder nu för tiden så vi är knappast ensamma.

Men jag ska kämpa på och låter fogden ta sin del det är endå inte så mycket skulder i det store hela jag har så jag tar dina tips och använder mig av dom det närmaste året
Citera
2017-10-06, 18:43
Medlem
Citat:
Hej kära flashback. Nu behöver jag lite hjälp av någon som är bra insatt i hur kronofogden och inkasso bolagen fungerar.

Det är så att jag har en skuld på kronofogden sedan många år, den är nu uppe i ca 80k
Där på så har jag skuld hos div inkasso bolag till en summa av kanske 30-40k totalt.
Och nu har jag bestämt mig för att ta tag i detta och betala tillbaka allt.

Så jag började med att ringa kronofogden + några inkasso bolag och några av företagen jag vet att jag är skyldig idag. Men jag blir inte riktigt klok på vart jag ska börja?

Det känns inte som att det finns några bra alternativ, betalar jag kronofogden först så ökar räntan på inkasso skulderna. Börjar jag med inkasso så ökar risken att kronofogden kommer att göra löne utmätning osv

Så jag känner mig lite lost här. Så ponera att jag har ca 4000kr/månad att lägga på dessa skulder, vart börjar jag?

Väldigt tacksam för alla tips och idéer.

Mvh
Hej jättebra att du vill göra rätt för dig, det kommer att bli lite tufft kanske inte direkt men du kommer att klara det och jag har pratat med väldigt många som kommit ut "på andra sidan" och gäldenjen som jag hört i deras röster bidrar till att göra mitt jobb roligare. Nu skall du få lite tips för hur du gör det här på bästa sätt för att slippa betala i onödan. Föst av allt kontakta Kronofogden be att få en lista på dina skulder där det framgår vilket datum de är inskickade och vilken ränta de har, kontrollera samtidigt när senaste utredningsrapporten är gjord. Två år efter att utredningsrapporten är gjord kommer vi att titta på dig igen och upptäcka din lön. Vi börjar med eventuella statliga skulder (A-mål) hoppa över dem nu de får inte nya grundavgifter (600kr) varje år och i många fall så har de ingen ränta eller i värsta fall ränta enligt räntelagen. Skulderna till privatpersoner och företag (E-mål) "fyller år" i systemet och då påförs en ny grundavgift på 600kr så när du gör egna inbetlaningar så kan du rikta inbetalningarna till de skulderna innan de "fyller år" och sparar på så sätt 600kr per skuld. Försök i andra hand få bort små skulder så att de inte finns kvar och kan generea nya grundavgifter när du hamnar på löneutmätning gäller även de som inte gått till Kronofogden då de kommer till oss när din löneutmätning börjar. Därefter så riktar du in dig på de skulder som har högst ränta. Om du har någon som kan stå med på ett lån så att du kan betala bort alla skulder på ett bräde så vore det förstås bästa lösningen då kan man även förhandla med långivarna (även de enskilda målen som ligger hos KFM) tex skuld på 5000kr ni får 3000kr nu om ni skriver av den. Lycka till det kommer att bli tufft när vi påbörjar löneutmätningen men bit ihop och titta på målet att bli skuldfri.
Citera
2017-10-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
Hej jättebra att du vill göra rätt för dig, det kommer att bli lite tufft kanske inte direkt men du kommer att klara det och jag har pratat med väldigt många som kommit ut "på andra sidan" och gäldenjen som jag hört i deras röster bidrar till att göra mitt jobb roligare. Nu skall du få lite tips för hur du gör det här på bästa sätt för att slippa betala i onödan. Föst av allt kontakta Kronofogden be att få en lista på dina skulder där det framgår vilket datum de är inskickade och vilken ränta de har, kontrollera samtidigt när senaste utredningsrapporten är gjord. Två år efter att utredningsrapporten är gjord kommer vi att titta på dig igen och upptäcka din lön. Vi börjar med eventuella statliga skulder (A-mål) hoppa över dem nu de får inte nya grundavgifter (600kr) varje år och i många fall så har de ingen ränta eller i värsta fall ränta enligt räntelagen. Skulderna till privatpersoner och företag (E-mål) "fyller år" i systemet och då påförs en ny grundavgift på 600kr så när du gör egna inbetlaningar så kan du rikta inbetalningarna till de skulderna innan de "fyller år" och sparar på så sätt 600kr per skuld. Försök i andra hand få bort små skulder så att de inte finns kvar och kan generea nya grundavgifter när du hamnar på löneutmätning gäller även de som inte gått till Kronofogden då de kommer till oss när din löneutmätning börjar. Därefter så riktar du in dig på de skulder som har högst ränta. Om du har någon som kan stå med på ett lån så att du kan betala bort alla skulder på ett bräde så vore det förstås bästa lösningen då kan man även förhandla med långivarna (även de enskilda målen som ligger hos KFM) tex skuld på 5000kr ni får 3000kr nu om ni skriver av den. Lycka till det kommer att bli tufft när vi påbörjar löneutmätningen men bit ihop och titta på målet att bli skuldfri.

Tack för informationen!
Jag var hos en skuldrådgivare idag som gav i stort sett samma information och råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in