Jag har researchat väldigt mycket i liknande problematik eftersom jag har misstänkt liknande anledningar till symtom hos mig själv.
Gällande kortisol, det går inte att säga så mycket om kortisol eftersom det varierar så mycket. Det enda det säger är väl att du kan ha varit lite stressad eller orolig när blodprovet väl togs, men sen skulle det lika gärna kunna vara sänkt 1 timme efter. Tvärtom skulle jag säga att det är bra att det är högt eftersom det indikerar att din HPA-axel fungerar normalt (vid tillexempel utmattningssyndrom gör den inte det, vilket är en vanlig anledning till de symtom du upplever).
Hur ser förövrigt din stressituation i övrigt ut? Har du någonsin under denna period upplevt något som påminner om utmattning (ett längre period av hög stress följt av minst 1-2 veckor orkeslöshet och apati)? Har du upplevt denna trötthet och brainfog koncist, eller har det varit tillfällen då det känts bättre på den punkten? Vad är din vikt? Hur är din skäggväxt? Jag antar att du har testat S-Prolaktin, S-Östradiol och sköldkörtelhormon? Allt sånt normalt? Hur länge har du tagit dina vitamintillskott? Har du en i allmänhet avvikande diet (t.ex. vegetarian/nån allergi/gillar inte nån maträtt t.ex.)?
Problemet med att du eventuellt kan ha hypogonadism är att vården inte gärna gillar att rota med sånt, i ditt fall speciellt eftersom dina testovärden är långt ifrån den gyllende gränsen (<12 mmol/l) och då du är ung är läkare ofta ännu mer försiktiga. Om värdena inte sjunker ännu mer tror jag sannolikheten är låg att få t.ex. testosteron utskrivet. Det finns f.ö. en anledning till att de är restriktiva. Man stänger bl.a. av sina testiklar från att producera spermier vilket kanske inte allt är önskvärt, dessutom så är det inte alltid det hjälper ändå + att man kan rubba andra hormoner. Men något du kan testa; ett ämne som ska sänka S-HBG är Boron. Se studie här:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21129941. Tänk på att alltid ta något koncist i minst 2-3 månader innan du evaluerar effekten.
Som sista utväg kan du också själv utesluta hypogonism genom att fixa testo på annat håll. Injicerar man inte enorma mängder (som som man gör när man tar steroider för byggarsyfte) så kommer HPTA-axeln att återhämta sig efter en månad ungefär, så man "förstör" ingenting genom att testa. Även här kan det ta 6 månader innan man kan evaluera effekten. Se inte detta som en första lösning, utan mer som en något betryggande in-worst-case scenario.