Folk som pratar mycket i telefon på jobbet som man ringer till kan avsluta samtalet med något som låter som ett väldigt sarkastiskt "mm. mmm.... mmmm.... japp.... a, bra.... tack heeeeeeeeeeeeeeeeeej (klick)". Pratar om att ringa till supports och sådant man ringer till som jobbar med att svara i telefon. Riktigt sarkastiskt kan det låta.
Varför gör dem så och hur ska man tolka det? Sa jag något fel?
Folk som pratar mycket i telefon på jobbet som man ringer till kan avsluta samtalet med något som låter som ett väldigt sarkastiskt "mm. mmm.... mmmm.... japp.... a, bra.... tack heeeeeeeeeeeeeeeeeej (klick)". Pratar om att ringa till supports och sådant man ringer till som jobbar med att svara i telefon. Riktigt sarkastiskt kan det låta.
Varför gör dem så och hur ska man tolka det? Sa jag något fel?
Nej. De är trötta på telefonsamtalet och vill avsluta.
Behöver inte betyda att det är du som gjort nåt fel.
Ibland är de så otrevliga att de avslutar samtalet innan man hinner reagera. Oftast när det gäller säljsamtal vars erbjudanden man tackar nej till, då får man luren slängd i örat. Tror de att man vill köpa saker av en sådan person?
Jag pratar mycket i telefon genom mitt jobb för att kunna sköta affärer och liknande. Ofta är det mycket som ska hinnas med och man vill låta neutral och inte fjäskig men samtidigt inte likgiltig. Därför brukar många samtal avslutas med tex "Det låter bra du, vi bestämmer det så hörs vi när det börjar närma sig." sen svarar de något så säger man "bra, tack hej". Mer för det är neutralt men ändå trevligt, att man tackar för sig.
Jag pratar mycket i telefon genom mitt jobb för att kunna sköta affärer och liknande. Ofta är det mycket som ska hinnas med och man vill låta neutral och inte fjäskig men samtidigt inte likgiltig. Därför brukar många samtal avslutas med tex "Det låter bra du, vi bestämmer det så hörs vi när det börjar närma sig." sen svarar de något så säger man "bra, tack hej". Mer för det är neutralt men ändå trevligt, att man tackar för sig.
Det låter snarare otrevligt och som att du inte är intresserad av vad motparten har att säga. Du kan istället säga; "Om du vill prata mer om det här kan jag ringa upp dig, för jag har inte tid för det just nu".
Det låter snarare otrevligt och som att du inte är intresserad av vad motparten har att säga. Du kan istället säga; "Om du vill prata mer om det här kan jag ringa upp dig, för jag har inte tid för det just nu".
Nä, det känns ganska vedertaget. De jag pratar med avslutar ungefär lika och vi pratar med varandra ofta.
Det betyder "Nu har vi dragit det här femitelva varv redan och vi kommer inte till någon lösning. Kanske är det jag som är inkomptent, kanske är det du som är knäpp, men oberoende av det så är det ju ingen lösning att vi forstätter tio varv till.
Det har jag försökt hinta till dig med normala konversationsmässiga signaler i 10 minuter nu. Eftersom jag inte vill slänga på luren medan du rent fysiskt är mitt i en mening så kör jag ett utdraget heeeeeej medan jag lägger på."
Om det händer ibland så kan du ha råkat på en inkompetent person. Om det händer väldigt ofta så är det du som inte klarar att kommunicera och bete dig konstruktivt.
Jag gör misstaget att vara övertrevlig å så a-r-t-i-k-u-l-e-r-a-r jag, det måste ju låta både smörigt å drygt för den jag pratar med. Nej jag har aldrig jobbat som telefonförsäljare, men jag har hållit på med teater.