2017-09-25, 14:26
Medlem
Hej!
Någon som vet vad detta kan tänkas vara (se bild, den runda grejen på lillfingret)?
Har googlat lite men inte hittat något som stämmer in 100%.
Någon trodde att det ev är en svampinfektion, isf smittar det (har flera familjemedlemmar med nedsatt immunförsvar som helst inte ska "bli sjuka".)
Har (som jag märkt) endast fått på fingrarna.

https://imageshack.com/i/pnl3JeEZj
Citera
2017-09-25, 15:22
Medlem
Vårta i barnstadiet, ta nageln och riv bort innan den blir stor för då gör det ont...
Citera
2017-09-25, 15:48
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noruas
Hej!
Någon som vet vad detta kan tänkas vara (se bild, den runda grejen på lillfingret)?
Har googlat lite men inte hittat något som stämmer in 100%.
Någon trodde att det ev är en svampinfektion, isf smittar det (har flera familjemedlemmar med nedsatt immunförsvar som helst inte ska "bli sjuka".)
Har (som jag märkt) endast fått på fingrarna.

https://imageshack.com/i/pnl3JeEZj

Menar du den lilla ljusa runda ringen med ett mörkt centrum? Om du tittar riktigt närma, ser det då lite grann ut som om det mörka egentligen är ett hål? Som en platt blåsa ungefär, där det mörka är ett hål genom underhuden.

I så fall är det dyshidrotiskt eksem, eller dyshidrotic eczema på engelska. Det finns massvis med hemska bilder, men de är oftast på personer som haft många av de där bubblorna tätt intill varandra, bubblorna har sedan spruckit, och sedan torkar området runt dem ut. Detta torra område tappar lätt sin hud och huden som är kvar är extremt tunn, vilket gör att den spricker med följden att det blir sårigt och blodigt.

Strunta i de bilder för det liknar inte alls det du har. På en del av bilderna kommer du dock se exakt det du har, en ensam blåsa, omgiven av helt normal hud. Är de bara en och en kommer huden knappt påverkas alls, inte ens efter att de spricker.

För att testa om det är detta du har så kan du ta sönder blåsan och se om det kommer ut klar vätska och om det är ett cirkelformat hål ner genom de övre hudlagerna. Jag hade detta i flera år, strax efter hösten börjat och sen igen strax efter våren börjat. Vissa år värre än andra, ibland små områden och ibland så stora att huden påverkades. Blåsorna finns alltid på fingrarnas sidor, fingerspetsar eller fotens undersida.

Gick till vårdcentralen tre gånger, de hade ingen aning. Jag visste hela tiden vad jag trodde det var. Sista gången sa jag vad jag hade och då hämtade de en dator och började söka lite. Efter ett tag så sa de att jag hade rätt. Har du samma så smittar det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in