2006-01-13, 11:52
Medlem
wonderlands avatar
Det låter bra. Gillar inte vanlig Cola(fastnar på tänderna), men samtidigt har Lighten en bismak som inte är vidare gott. Och Vanilla Coke som artikeln nämner, är vidrig.
Citera
2006-01-13, 12:06
Bannlyst
Sucralos ska ju enligt uppgift vara ännu farligare, någon form av klorförening som liknar DDT.. kommer inte ihåg var jag läste det dock
Citera
2006-01-13, 12:09
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTek
Sucralos ska ju enligt uppgift vara ännu farligare, någon form av klorförening som liknar DDT.. kommer inte ihåg var jag läste det dock

Aftonbladet och därmed torde man ta det med ett lastbilsflak med salt.
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...750277,00.html
Citera
2006-01-13, 12:13
Medlem
Själv är jag nog en av få som verkligen gillar cola light lime, tab är väl inte aspartam eller?
Citera
2006-01-13, 12:39
Medlem
brainpools avatar
Det verkar finnas rätt många frågetecken runt Sucralos, eller Splenda som det också kallas. Rätt mycket är väl propagande, har svårt att tro att det skulle vara så mycket farligare än Aspartam. Lite kul att se hur olika det framställs av de som är för och emot.

För Splenda:
http://www.splenda.com/

Mot Splenda:
http://www.truthaboutsplenda.com/
Citera
2006-01-13, 14:55
Medlem
prettygirls avatar
Diet Coke är verkligen jätteäckligt.
Folk säger att man vänjer sig vid smaken efter ett tag men det är skitsnack.

Ska bli spännande med den nya light-versionen.
Inte för att jag kommer sluta dricka den röda, men ändå.
Citera
2006-01-13, 14:56
Medlem
glyos avatar
"Livsmedelsverket kommenterar en artikel i Aftonbladet om påstådda hälsorisker med sötningsmedlet sukralos.
Sukralos har utvärderats av den Europeiska vetenskapliga kommittén för livsmedel (SCF) 1987, 1988, 1989 och 2000. Även FAOs och WHOs expertorganisation JECFA har utvärderat sukralos 1989 och 1991.
Samtliga dessa riskvärderingar visar att sukralos ej medför några hälsorisker och ligger till grund för att sukralos är ett godkänt sötningsmedel inom EU.

Detta innebär att de omfattande utvärderingarna av sukralos inte kunde finna några hälsorisker förknippade med detta sötningsmedel, inklusive ökad risk för cancer.

Om Göran Petersson, professor i miljövetenskap vid Chalmers, har nya forskningsresultat som inte tidigare har varit tillgängliga vid de nämnda riskvärderingarna och som visar att sukralos innebär en hälsorisk för konsumenterna ska detta naturligtvis utvärderas av den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, EFSA.
Livsmedelsverket har idag inte tillgång till dessa resultat och kan därför inte heller uttala sig om de i pressen påstådda hälsoriskerna för konsumenterna.

Livsmedelsverket och EU har inga speciella rekommendationer vad gäller konsumtion av sukralos, förutom de generella rekommendationerna att det av SCF fastställda ADI-värdet (0-15 mg/kg kroppsvikt och dag) inte bör överskridas. En användning av begränsade mängder sukralos som sötningsmedel kan alltså betraktas som acceptabel från hälsosynpunkt. "

http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/scf/out68_en.pdf <- Om ni vill läsa själva, Har själv inget problem med sucralos nu när man läst detta

För er som vill veta blir det att 1,5liter cola light per dag är godkänt
Citera
2006-01-13, 16:43
Medlem
Tuppen Gunnars avatar
Årets händelse, som storkonsument blir det intressant i jämförelse med i synnerhet pepsi max, för övrigt så är vanilla coke den godaste någonsin.
Citera
2006-01-13, 16:48
Medlem
Cerils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Oroväckande. Jag dricker minst 1.5l Cola-light varje dag. Tycker den är godare än den vanliga röda. Den röda ger en mer "tjock" smak i munnen och är för sliskig i mitt tycke. Hoppas det verkligen blir en smakförbättring...annars är jag riktigt illa ute. Finns ingen läsk som är värd att drickas lika mycket som cola-light.

Håller med! Blir uppriktigt sagt less utav helvete om smaken förändras allt för mycket. Då blir det Loka Tranbär samt Björnbär för hela slanten.
Citera
2006-01-13, 16:50
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Oroväckande. Jag dricker minst 1.5l Cola-light varje dag. Tycker den är godare än den vanliga röda. Den röda ger en mer "tjock" smak i munnen och är för sliskig i mitt tycke. Hoppas det verkligen blir en smakförbättring...annars är jag riktigt illa ute. Finns ingen läsk som är värd att drickas lika mycket som cola-light.
Den vanliga Colan får sin "tjocka" smak från allt socker såklart, nu byter de bara sötningsmedel i lighten och inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Hur pass nyttigt är egenligen aspartam? Jag undviker det helst.
Inte särskilt farligt, man behöver dricka dussintals liter om dagen under en längre period för att det öht. skapa risk för bieffekter.
Citera
2006-01-13, 16:53
Moderator
Evil Eds avatar
Varför finns inte Cherry Coke Light, 7up Cherry är för övrigt godast.
Citera
2006-01-13, 17:11
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Varför finns inte Cherry Coke Light, 7up Cherry är för övrigt godast.

Jo den finns... fast har inte sett den i Sverige dock. Nån som vet om den går att få tag på i Sthlm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in