2006-01-12, 08:31
Medlem
Frejuss avatar
Godmorgon mina matlagningsintresserade vänner. Jag har en fråga jag hoppas är ok att ställa. Det är så att jag är på jakt efter ett par nya kockknivar. De finns tyvärr inte i butik här hemma utan jag verkar vara tvungen att köpa dem via nätet.

De två sajter jag funnit som säljer dessa knivar är www.japanesechefsknife.com och www.knifemerchant.com.

Eftersom det rör sig om några tusen kronor och jag inte är helt bekväm med att lämna ut mitt kortnummer hur som hest så vänder jag mig till er för råd. Känner ni till någon av de ovan nämnda sajterna? Har ni själva handlat hos dem? Kan man lita på dem?

/Frejus
Citera
2006-01-12, 11:11
Medlem
Capones avatar
Har inte handlat därifrån men jag vet att andra som brukar skriva här har handlat åtminstone från japanesechefknife.com utan problem.

Finns de inte på knivar.nu? Visserligen brukar priset vara högre där men det är lite enklare.

Själv har jag handlat från www.strategosstore.com, det funkade bra, du kan ju kolla om knivarna finns där. De har visserligen inte så många olika köksknivar men det kostar inget att besöka hemsidan.

Vad är det för knivar du är ute efter?
Citera
2006-01-12, 11:20
Medlem
Frejuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Har inte handlat därifrån men jag vet att andra som brukar skriva här har handlat åtminstone från japanesechefknife.com utan problem.

Finns de inte på knivar.nu? Visserligen brukar priset vara högre där men det är lite enklare.

Själv har jag handlat från www.strategosstore.com, det funkade bra, du kan ju kolla om knivarna finns där. De har visserligen inte så många olika köksknivar men det kostar inget att besöka hemsidan.

Vad är det för knivar du är ute efter?

Tack Capone! jag är ute efter glestain-knivar. Vet inte så mycket om dem förutom det jag läst mig till och dessutom ser de brutalt coola ut. Några du hört talas om?
Citera
2006-01-12, 13:16
Medlem
manners avatar
Om du har Nordea har dom en tjänst som gör att man kan få ett tillfälligt kortnummer som bara fungerar under en begränsad tid. Möjligt att det finns fler banker med samma tjänst. Värt att kolla upp i alla fall.

Sköna knivsidor förresten. Man blir lite sugen på att köpa nytt... Avlägg gärna en rapport när du fått kniven.
Citera
2006-01-12, 13:18
Medlem
Frejuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manner
Om du har Nordea har dom en tjänst som gör att man kan få ett tillfälligt kortnummer som bara fungerar under en begränsad tid. Möjligt att det finns fler banker med samma tjänst. Värt att kolla upp i alla fall.

Sköna knivsidor förresten. Man blir lite sugen på att köpa nytt... Avlägg gärna en rapport när du fått kniven.

Har inte Nordea så det blir att chansa... Lovar en fullständig rapport.
Citera
2006-01-12, 18:25
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejus
Tack Capone! jag är ute efter glestain-knivar. Vet inte så mycket om dem förutom det jag läst mig till och dessutom ser de brutalt coola ut. Några du hört talas om?

Har aldrig hört talas om dem, men jag håller med om att de ser coola ut!

Tänk på att om du beställer från icke EU-land så får du betala tull på produkten samt på frakten, sedan moms på alltihop inklusive tullavgiften.

Om du inte har sådan fantastisk tur att paketen kommer igenom tullen utan att någon tittar på det, men när det gäller knivar verkar det som de fastnar i röntgen
Citera
2006-01-12, 20:45
Medlem
OliTs avatar
Jag har handlat åtskilliga gånger från Koki på JapaneseChefsKnife, utmärkt sida. Det går bra att betala med paypal, och då har du skydd.

Paketen från JCK går som gift om jag inte missminner mig helt, har aldrig behövt betala tull därifrån.
Citera
2006-01-13, 09:44
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Jag har handlat åtskilliga gånger från Koki på JapaneseChefsKnife, utmärkt sida. Det går bra att betala med paypal, och då har du skydd.

Paketen från JCK går som gift om jag inte missminner mig helt, har aldrig behövt betala tull därifrån.

Att paketet går som gift hjälper bara om värdet understiger en viss summa (vet inte den exakta summan) som är något högre än om det är en beställd vara. När jag handlade från strategosstore bad jag dem märka paketet med "gift", vilket de gjorde. Ändå fastnade paketet i tullen på Arlanda.
Citera
2006-01-13, 10:35
Medlem
Frejuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT

Man kan ju hoppas att staten inte lägger sin klåfingrar på paketet. Har du som ju verkar arbeta som kock varit i kontakt med sagda knivar?
Citera
2006-01-13, 10:44
Medlem
Hispers avatar
När vi ändå pratar knivar. Global har ju en produktserie Global Pro som endast verkar säljas i Japan. Jag kunde inte se denna serie i någon av länkarna ovan.

Vad som skiljer vet jag inte exakt men den synbara skillnaden är att groparna på handtaget inte är målade svarta utan metallfärgade. Jag har en sådan kniv köpt i Japan. Om man nu vill ha Globals knivar så är det lite coolt om man har någon som skiljer sig lite.
Citera
2006-01-13, 11:03
Medlem
Boogie-ads avatar
Jag kan rekomendera ICEL knivarna från Portugal, dom har fått bättre i dom flesta testerna än global och är mycket sköna att använda.
Jag har en http://www.icel.pt/ingles/cozinha2.cfm?cod=30 den översta väskan med knivarna, men ett tips är nog att köpa knivarna utan väska om man nu inte nödvändigtvis vill ha den, det är en samsonite attacheväska som bara den kostar 3000kr och jag ångrar då att jag köpte den =)
Citera
2006-01-13, 13:40
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejus
Man kan ju hoppas att staten inte lägger sin klåfingrar på paketet. Har du som ju verkar arbeta som kock varit i kontakt med sagda knivar?

Glestain har bra knivar, släppgroparna fungerar bäst av alla märken som använder ett dylikt system. Generellt sett något dyra sett till vad man får, men mycket bra.

Det är inte omöjligt att JCK skriver ner värdet på paketet för att det inte ska fastna i tullen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in