2017-09-24, 15:11
Medlem
Jag har för avsikt att spara mellan 12000-20000 kr/månad för att inom ett par år ha råd att lägga handpenning till en bostad. I dag ligger alla mina besparingar på ett vanligt sparkonto, men nu när jag har tänkt öka mitt sparande känns det dumt att "stoppa pengarna i madrassen" där inflationen börjar äta upp värdet. Hur skulle ni ha gått till väga för att placera pengarna för konsumtion inom en horisont på kanske två, tre, högst fyra år?

Med tanke på det svajiga ekonomiska läget (med stundande krasch?) och nya skatter på sparformer som ISK känns det som att "madrassen" inte är ett så dumt alternativ ändå, men jag är inte så hemma på det här området och vill helst överväga så många alternativ som möjligt innan jag fattar beslut.
Citera
2017-09-24, 21:46
Medlem
blink21s avatar
Ska då få högre avkastning än ett sparkonto måste du ta risk. Är du beredd att ta risk så hade jag lagt en del i aktier (10% av kapitalet för varje år du kan avvara pengarna tycker jag är en bra tumregel), är du inte beredd att ta risk så skulle jag kört på det sparkontot som har högst ränta med insättningsgaranti.
Citera
2017-09-24, 21:51
Medlem
Det finns inga 'säkra' alternativ just nu som slår inflationen, och så kommer det vara ett antal år framöver. Vill du ha avkastning är det aktier som gäller.
Citera
2017-09-25, 20:15
Medlem
Jag är med på att ta risk, frågan är vad som är det mest genomtänkta alternativet. Min målsättning är inte maximal vinst utan att neutralisera inflationen. Men räntekonto och en del i aktier skulle kunna vara ett passande alternativ.

Är det lönt att öppna ISK på t.ex. Avanza för en fond- och aktieportfölj? Anledningen till att jag är tveksam är som sagt den kommande skattehöjningen på ISK och rykten om nära förestående krasch. Jag läser om folk som säljer av sitt fond- och aktieinnehav och förbereder sig för det värsta. Sund försiktighetsåtgärd eller överilad desperation?
Citera
2017-09-25, 20:22
Medlem
Centauris avatar
Det är inte inflation du ska vara rädd för, utan bostadsmarknadens värdestegring.

Inflationen är på 2% per år. Värdestegring bostad: 5-10 % per år.

Insatsen som krävs för bostadsköp ökar med 5-10% per år. Det är den du måste slå om du ska spara ihop till en bostad.

Om du nu vill köpa bostad inom några år så köp säkra aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in