Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-23, 23:33
  #1
Medlem
Hej.
Är helt ny på Sierra efter uppdatering från gamla Mavericks. En sak jag måste fråga är, när man tryckte på den röda knappen uppe i vänster hörn så försvann själva fönstret men programmet jobbade vidare aktivt i bakgrunden. På Sierra verkar den röda stänga ner programmen??
Citera
2017-09-23, 23:53
  #2
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Hej.
Är helt ny på Sierra efter uppdatering från gamla Mavericks. En sak jag måste fråga är, när man tryckte på den röda knappen uppe i vänster hörn så försvann själva fönstret men programmet jobbade vidare aktivt i bakgrunden. På Sierra verkar den röda stänga ner programmen??


I Menyraden bredvid äpplet ligger programmet. Om du lägger muspekaren på namnet och trycker ner musen och scrollar längst ner och väljer "Avsluta programmet" så stängs programmet ner.
Citera
2017-09-24, 00:16
  #3
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Hej.
Är helt ny på Sierra efter uppdatering från gamla Mavericks. En sak jag måste fråga är, när man tryckte på den röda knappen uppe i vänster hörn så försvann själva fönstret men programmet jobbade vidare aktivt i bakgrunden. På Sierra verkar den röda stänga ner programmen??

Vissa program är numera gjorda så, att klick på den röda "bollen" även stänger programmet. Historiskt har man dock alltid varit tvungen att stänga själva programmet via menyraden eller dockan, oavsett man stängt fönstret eller inte och så är det fortfarande i de flesta MacOS-program.
Citera
2017-09-24, 12:19
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Du kan också stänga program med Command + Q.

Flera tips är att öppna nya flickar i webbläsaren med Command + T.
Och stänga dom med Command + W.
Citera
2017-09-24, 15:34
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Hej.
Är helt ny på Sierra efter uppdatering från gamla Mavericks. En sak jag måste fråga är, när man tryckte på den röda knappen uppe i vänster hörn så försvann själva fönstret men programmet jobbade vidare aktivt i bakgrunden. På Sierra verkar den röda stänga ner programmen??

Är du säker på att det är samma version av samma program?
Många mac-fönster stänger inte programmet utan stänger bara fönstret när du klickar på röda stäng knappen.
Citera
2017-09-24, 18:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Är du säker på att det är samma version av samma program?
Många mac-fönster stänger inte programmet utan stänger bara fönstret när du klickar på röda stäng knappen.

Ja, jag var van ifrån Maverick att den röda knappen innebar inte avslut utan det var då CMD Q som gällde. Men nu verkar det visst som att somliga program avslutas med den röda, men inte alla - verkar lite klurigt det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback