2017-09-23, 12:57
Medlem
Ni har ganska låg sammanlagd innkomst.
Många har en sammanlagd inkommst på 70-80k brutto.

Är det verkligen en bra ide att bränna alla sina sparpengar på en bil för över en halv miljon som kommer att vara värd mindre än hälften efter 2 år.

Ett hus kan gå upp i värde, men bilar går bara ned i värde.

Om jag var du skulle jag INTE köpa denhär bilen. Jag skulle köpa nått begagnat för omkring 100tkr och få en helt okej bil med hyfsat lågt miltal som kan ta mig från punkt A till punkt B.

Att betala 650 tkr för en begagnad lyxbil är inte att vara ekonomisk. Tänk också på att såhär dyra bilar ofta också har väldigt dyra reservdelar och service.
Senast redigerad av krakelibrankel 2017-09-23 kl. 13:02.
Citera
2017-09-23, 13:06
Medlem
köp en bil för 25 k istället, problem solved.
Citera
2017-09-23, 13:13
Medlem
Energiknippes avatar
Vad i hela friden är det för bil? Med den inkomsten hade jag köpt en bil i 90'-100' klassen.

Ännu smartare hade varit att köpa huset istället. Ska man ha en sådan bil ska huset redan vara på plats och lönerna betydligt högre, minst dubbelt så högt.
Citera
2017-09-23, 13:17
Medlem
Detta måste vara ett troll, annars uppfylldes plötsligt alla mina fördomar om de unga familjerna i dagens Sverige.
Citera
2017-09-23, 13:40
Medlem
Kebabfysikers avatar
Varför ska du köpa en ny bil om du redan har en bra? Bostad är viktigare.
Citera
2017-09-23, 13:41
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Sjoberg
Jag har ca 350 000 sparat. Har en 2014 bil värd ca 200 000.

Vi har ett barn
Sammanlagd inkomst brutto : 50 000/mån.
Lån: Endast ett CSN lån.
Boende: Hyresrätt

Vi vill ha fler barn och har kollat på en större bil. Kostnad för bilen är ca 550 000-650 000 kronor (begagnad).

Vi vill samtidigt ha hus och budgeten är max 3milj.

Om vi köper denna bil kommer vi ha ha 400.000 I lån. Kontantinsats på 350 000 finns kvar.

Kommer vi kunna ta ett huslån? Behöver man tänka på något? Är det dumt att göra så här?

Känns som en vansklig budget? 50k in och köpa hus för 3 milj?! O sen köpa begagnad lyxbil bara för skojs skull. Känns som att den budgeten blir extremt riskabel.

Edit: OCH NI HAR REDAN BARN?! Wtf. Du kan ju inte mena allvar med denna tråd?!
Slå på hjärnkontoret och inse risken. Gör du detta så kommer du stå och balansera på knivens egg.
Citera
2017-09-23, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Sjoberg
Jag har ca 350 000 sparat. Har en 2014 bil värd ca 200 000.

Vi har ett barn
Sammanlagd inkomst brutto : 50 000/mån.
Lån: Endast ett CSN lån.
Boende: Hyresrätt

Vi vill ha fler barn och har kollat på en större bil. Kostnad för bilen är ca 550 000-650 000 kronor (begagnad).

Vi vill samtidigt ha hus och budgeten är max 3milj.

Om vi köper denna bil kommer vi ha ha 400.000 I lån. Kontantinsats på 350 000 finns kvar.

Kommer vi kunna ta ett huslån? Behöver man tänka på något? Är det dumt att göra så här?

Två lågavlönade jobb och ska köpa hus för 3milj!? Även utan bilen kommer ni få det knapert med framtida 5% ränta. Sen köpa en stor beggad bil för 600k också. Bara skatt försäkring och service på en sån bil kanske är 2-3k i månaden.
KANSKE hade varit ok med 50k netto.
Citera
2017-09-23, 14:16
Medlem
passports avatar
Förstår inte hur du tänker TS? Jag har ungefär det tredubbla vad du har i tillgångar. Ändå skulle jag aldrig få för mig att köpa en bil för så mkt pengar. Det är total idioti.

Jag ska själv handla ny bil om ett par månader och då väljer hellre att betala allt cash direkt, för en nyare begagnad bil för kanske 300k (man får mkt bil för dom pengarna).

På det sättet slipper jag betala massa räntor på lånet, och man får en lägre månadskostnad totalt sett.
Dessutom är det jävligt skönt att slippa betala ner på ett bilån också.
Citera
2017-09-23, 14:19
Medlem
Är bilen 2-3 år gammal för 650kkr så är inte värdeminskningen mycket mer än vad den är på en ny bil för 300-400kkr, det är många här som aldrig har köpt en dyr bil men ändå yttrar sig. Hade jag varit dig så hade jag köpt huset först sen hade jag köpt en rolig bil, har du ett lån på 400kkr så får du räkna med att banken lånar ut 800kkr mindre till dig.

Tänk på att det är inte bara insatsen till huset som du behöver vid husköp utan du behöver pengar till pantbrev och lagfart också. När du väl flyttar in så vill du förmodligen köpa nya möbler, vitvaror eller måla om/lägga nytt golv i huset så en buffert på en 100kkr är att rekommendera när du flyttar in.
Senast redigerad av Frankybody 2017-09-23 kl. 14:23.
Citera
2017-09-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Förstår inte hur du tänker TS? Jag har ungefär det tredubbla vad du har i tillgångar. Ändå skulle jag aldrig få för mig att köpa en bil för så mkt pengar. Det är total idioti.

Jag ska själv handla ny bil om ett par månader och då väljer hellre att betala allt cash direkt, för en nyare begagnad bil för kanske 300k (man får mkt bil för dom pengarna).

På det sättet slipper jag betala massa räntor på lånet, och man får en lägre månadskostnad totalt sett.
Dessutom är det jävligt skönt att slippa betala ner på ett bilån också.

Eller så är man smart och tar ett billån med låg ränta som du betalar av på 3 år med en kontantinsats på 60k med 52% i restvärde. Nu slipper du dumpa alla dina besparingar i något som minskar i värde samtidigt som du har 240 000 kr kvar på banken med en behaglig avbetalning på 2900 kr i månaden.
Citera
2017-09-23, 15:08
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Eller så är man smart och tar ett billån med låg ränta som du betalar av på 3 år med en kontantinsats på 60k med 52% i restvärde. Nu slipper du dumpa alla dina besparingar i något som minskar i värde samtidigt som du har 240 000 kr kvar på banken med en behaglig avbetalning på 2900 kr i månaden.

This.

Köpte en 1 år gammal bmw nu i månaden. 300K ungefär 0.95% i ränta dvs ca 100:-/mån i ränta bundet i 3 år. Restvärde 50%. Kostar mig 3600:- i ränta över 3 år att köpa bilen med lån, och jag slipper slänga ut 300K sparpengar på bilen men får ändå en 2016 bil Premium selection.
Gick in med 64K kontant.

Så jag tycker TS ska, om inte annat, försöka leta efter en lite bättre deal på sin bil. Skulle du hitta lika billig ränta som 0.95 så har du ca 200:- ränta i månaden, det kan vara försvarbart eventuellt. Beroende på övriga omständigheter.
Citera
2017-09-23, 15:10
Medlem
Din jävla fjant. Varför ska du köpa en bil för 650lax när du uppenbarligen inte har råd? För att impa på dina blivande grannar eller? Kommer du känna dig cool när du åker runt i en fet bil på avbetalning eller? Cash is king.. åk du runt i en begagnad skitbil från Blocket ist, passar både dig och din ekonomiska situation bättre. Pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in