2017-09-23, 00:28
Medlem
SkiZoRs avatar
Hallå Flashback,

Står inför bostadsköp och bolån. Mina föräldrar står som medlåntagare vid mitt bolån. Räntan som Nordea var villiga att låna mot var 1,65.
Det fanns även banker som erbjöd bättre ränta men inte om vi var flera lånetagare.
Har dock fått höra att det kanske är ett bättre alternativ att pantsätta föräldrarnas villa. Speciellt eftersom den överstiger dubbla lånebeloppet så vi låna till mycket förmånlig ränta. Min far är dock mycket skeptiskt till att pantsätta kåken. Finns det några nackdelar eller bör jag försöka övertala honom?

Om det är så att det eventuellt orsakar problem när villan är pantsatt och ska säljas, kan vi inte i det skedet dvs. innan försäljning, låna på samma sätt vi gjort via Nordea idag? Känns som utgången blir densamma men att vi sparar flera tusen i ränta om året?

Tacksam för svar.
Citera
2017-09-23, 13:10
Medlem
Kebabfysikers avatar
Går bopriserna ner kan även dina föräldrar bli bostadslösa. Jag förstår att dom är skeptiska.
Citera
2017-09-23, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Går bopriserna ner kan även dina föräldrar bli bostadslösa. Jag förstår att dom är skeptiska.
Kan du förklara hur TS föräldrar blir bostadslösa om de lånar på huset ist för på lägenheten?
Citera
2017-09-23, 17:52
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Kan du förklara hur TS föräldrar blir bostadslösa om de lånar på huset ist för på lägenheten?

Han tror säkert att banken tvingar till sig kåken om den blir mindre värd än lånet...
Citera
2017-09-23, 18:59
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkiZoR
Hallå Flashback,

Står inför bostadsköp och bolån. Mina föräldrar står som medlåntagare vid mitt bolån. Räntan som Nordea var villiga att låna mot var 1,65.
Det fanns även banker som erbjöd bättre ränta men inte om vi var flera lånetagare.
Har dock fått höra att det kanske är ett bättre alternativ att pantsätta föräldrarnas villa. Speciellt eftersom den överstiger dubbla lånebeloppet så vi låna till mycket förmånlig ränta. Min far är dock mycket skeptiskt till att pantsätta kåken. Finns det några nackdelar eller bör jag försöka övertala honom?

Om det är så att det eventuellt orsakar problem när villan är pantsatt och ska säljas, kan vi inte i det skedet dvs. innan försäljning, låna på samma sätt vi gjort via Nordea idag? Känns som utgången blir densamma men att vi sparar flera tusen i ränta om året?

Tacksam för svar.

Det finns inga större nackdelar men du bör ändå undvika att övertala honom. Han har hjälpt dig. Det räcker så.
Citera
2017-09-23, 19:52
Medlem
SkiZoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker

Om jag förstår det hela rätt så behöver de inte oroa sig eftersom vi fortfarande kan återgå till att ta lånet på mig och mina föräldrar som medlåntagare, då åter till en högre ränta men med tak över allas huvuden.

Ställer frågan öppet igen för att säkerställa att jag förstått det rätt. Det är inte finns ingen direkt nackdel med att pantsätta föräldrarnas villa?
Citera
2017-09-23, 20:04
Medlem
icecools avatar
Citat:
Om jag förstår det hela rätt så behöver de inte oroa sig eftersom vi fortfarande kan återgå till att ta lånet på mig och mina föräldrar som medlåntagare, då åter till en högre ränta men med tak över allas huvuden.

Ställer frågan öppet igen för att säkerställa att jag förstått det rätt. Det är inte finns ingen direkt nackdel med att pantsätta föräldrarnas villa?

Nackdelar:
1. Kostar väl 2% av beloppet när man tar ut pantbrev
2. Om marknaden dyker kommer kanske inte nordea stå kvar vis sitt erbjudande
Citera
2017-09-23, 23:59
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Hallå Flashback,

Tacksam för svar.
Citat:
Ursprungligen postat av icecool
Nackdelar:
1. Kostar väl 2% av beloppet när man tar ut pantbrev
2. Om marknaden dyker kommer kanske inte nordea stå kvar vis sitt erbjudande
Håller med om ovanstående problem/risker.

Mycket möjligt att dina föräldrar framöver av ett eller annat skäl behöver flytta exempelvis pga hälsoskäl. Då måste lånen på deras hus betalas.

Däri ligger ett stort risktagande att banken inte längre kommer att bevilja dig lån alls för den delen som lagts med deras hus som säkerhet. De kanske helt enkelt inte beviljar dem att stå som medlåntagare i det läget (mycket möjligt att deras obelånade hus ligger som grund för att du kan använda dem som medlåntagare just nu).

Jag skulle gå på upplägget som Nordea föreslagit. Då minimerar du riskerna om dina föräldrar behöver lämna sitt hus framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in