• 1
  • 2
2017-09-22, 22:37
Medlem
kraftfoders avatar
Hej alla!
Jag känner till att "oxy" behandlas i drogforumet, men detta gäller läkemedlet och rent medicinskt:

Råkade ut för trafikolycka i somras, fick komplicerat benbrott som behövde opereras. Som smärtstillande fick jag utskrivet Oxycodone, 5mg depot. Två om dagen ska jag ta enligt läkarna. Detta är nu åtta veckor sedan, och jag börjar oroa mig för eventuella beroenderisker. (Vill inte bli som dr. House! )

Har läst bipacksedeln, men ingen matnyttig info där. Har också kollat i FASS, gav mig inte så mycket. Därför frågar jag här: När är risken överhängande för att bli beroende? Har ni några erfarenheter här?
Citera
2017-09-22, 22:48
Medlem
Pallestroms avatar
Har du något beroende sedan innan av något?
Citera
2017-09-22, 23:00
Medlem
Mia-Rovys avatar
Efter 8 veckor av dagligt bruk så kan det nog uppstå ett beroende. Men jag vet inte. Jag vet inte mycket om den drogen. Jag skulle dock bli förvånad om du kunde sluta utan några som helst abstinenssymptom, med tanke på att det enligt wiki tycks vara någon slags halvopiat.

Men så länge du följer läkarnas instruktioner så lär du nog kunna ta dig ur det enkelt. Deras program lär vara utformat efter vad gemene man ska klara av relativt smärtfritt. Förmodligen så får du inte pundarmängder i dig. Du lär väl få trappa ner förmodar jag.

Man kan väl av vad jag förstått bland annat uppleva smärtor när man slutar med opiater, men ditt program lär förmodligen vara utformat så att du får börja trappa ner i takt med att ditt benbrott läker och smärtorna där börjar avta, så du kanske inte ens märker någon större skillnad under nedsättningen. Detta lär gå lättare än vad du tror
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-09-22 kl. 23:10.
Citera
2017-09-22, 23:04
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Har du inte haft några beroendetendenser tidigare och faktiskt bara tar det styrt av smärtan så är risken för beroende väldigt liten.

Börjar du ta lite extra ibland för att det faktiskt känns skönt att slappna av så är det däremot fara å färde.

Har du dessutom bara depottabletter så är risken ännu mindre.

Beroendepotentialen av något beror väldigt mycket på "den omedelbara belöningen" och den blir inte så stor med depottabletter.

Att peta i sig en tablett nu för att man vet att det kommer kännas bättre om två timmar är ganska lätt att stå emot.

Att sitta med svår ångest och abstiens och veta att man mår som en prins om sju sekunder om man skjuter heroin nu är svårt att stå emot.
Citera
2017-09-22, 23:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Har du något beroende sedan innan av något?
Nej, inget beroende.
Senast redigerad av kraftfoder 2017-09-22 kl. 23:18.
Citera
2017-09-22, 23:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Har du inte haft några beroendetendenser tidigare och faktiskt bara tar det styrt av smärtan så är risken för beroende väldigt liten.

Börjar du ta lite extra ibland för att det faktiskt känns skönt att slappna av så är det däremot fara å färde.

Har du dessutom bara depottabletter så är risken ännu mindre.

Beroendepotentialen av något beror väldigt mycket på "den omedelbara belöningen" och den blir inte så stor med depottabletter.

Att peta i sig en tablett nu för att man vet att det kommer kännas bättre om två timmar är ganska lätt att stå emot.

Att sitta med svår ångest och abstiens och veta att man mår som en prins om sju sekunder om man skjuter heroin nu är svårt att stå emot.

Fattar vad du menar. Har inget som helst "sug" att ta tabletterna, förutom att stilla smärtan i så fall. Då kanske det inte är någon större fara för beroende? (Mår dock nästan som en prins när jag slipper smärtan, men det kanske är en annan "femma"?)
Citera
2017-09-22, 23:12
Avstängd
Frawjons avatar
Det är lägsta dosen, och så länge du har smärta är det ingen större risk att du blir beroende.
Citera
2017-09-22, 23:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Efter 8 veckor av dagligt bruk så kan det nog uppstå ett beroende. Men jag vet inte. Jag vet inte mycket om den drogen. Jag skulle dock bli förvånad om du kunde sluta utan några som helst abstinenssymptom, med tanke på att det enligt wiki tycks vara någon slags halvopiat.

Men så länge du följer läkarnas instruktioner så lär du nog kunna ta dig ur det enkelt. Deras program lär vara utformat efter vad gemene man ska klara av relativt smärtfritt. Förmodligen så får du inte pundarmängder i dig. Du lär väl få trappa ner förmodar jag.

Man kan väl av vad jag förstått bland annat uppleva smärtor när man slutar med opiater, men ditt program lär förmodligen vara utformat så att du får börja trappa ner i takt med att ditt benbrott läker och smärtorna där börjar avta, så du kanske inte ens märker någon större skillnad under nedsättningen. Detta lär gå lättare än vad du tror

Ungefär det jag är orolig för. Börjar mer och mer gå över till voltaren, dock inte riktigt lika effektivt mot smärta, men det funkar halvhyfsat. Har börjat att trappa ner redan alltså: Bara en oxy till natten, ingen på dagen. En biverkning med oxy som jag verkligen känt av är att man känner sig smått berusad, typ varit på krogen. Kanske ett varningstecken.. Många kanske tycker att det är en "skön" biverkning, dock inte jag. Därav min oro.
Citera
2017-09-22, 23:21
Medlem
ministryofdrugss avatar
10 mg depot är en väldigt låg dos, även för medicinskt bruk. Med det sagt så är det fortfarande tillräckligt för att kunna bli beroende. Du gör helt rätt i att vara försiktig. Skulle råda dig att sluta så snart som du känner att det är möjligt.

Det sprids massa gamla myter & missförstånd, även bland somliga läkare, att man inte blir beroende om man har fått det på recept. Att smärtan på något sätt skulle "äta upp" morfinet, vilket är nonsens.
Citera
2017-09-22, 23:21
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ungefär det jag är orolig för. Börjar mer och mer gå över till voltaren, dock inte riktigt lika effektivt mot smärta, men det funkar halvhyfsat. Har börjat att trappa ner redan alltså: Bara en oxy till natten, ingen på dagen. En biverkning med oxy som jag verkligen känt av är att man känner sig smått berusad, typ varit på krogen. Kanske ett varningstecken.. Många kanske tycker att det är en "skön" biverkning, dock inte jag. Därav min oro.

Du kommer att känna när du går av den, men fortsätt att byta ut dem mot voltaren.

Det är klart att du blir berusad: det är ju som 10mg morfin. Men det är ändå en låg dos.
Citera
2017-09-22, 23:22
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Nej, inget beroende.

Följ då noga läkarnas nertrappning.
Oxy är "fina grejer" och väckte ett intresse jag inte haft på 10 år när jag fick dessa för ca 1,5 år
Sedan efter en allvarligare sjukdom.

Var försiktig med dessa.
Citera
2017-09-22, 23:24
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Om du har klarat att gå ner en så klarar du en till, och sen är det bara vänta på att friheten sakta men säkert återvänder.

Vilka problem upplevde du när du trappade ner ett steg? Det lär väl rimligtvis bli likadant vid det slutgiltiga steget när du är på väg att nå målet att bli back on track.

Hur lyder läkarnas instruktioner?

Undvik substitut om inte läkarna inte rekommenderat det. Jag har på nära håll sett det gå väldigt, väldigt illa med den metoden, men då har det visserligen varit "riktiga" missbrukare. Rådfråga läkaren eller 1177 om du vill ta egna initiativ, lyssna inte på dig själv om du vill någonting tvärtemot vad läkarna anser, för då är det med största sannolikhet inte den riktiga du som talar.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-09-22 kl. 23:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in