Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-22, 18:36
  #1
Medlem
Om vi ponerar att man öppnar ett medie bolag som heter Blue som skall göra en projekt som heter Core. och att det hemsidan finns uppe hur löser man det?

I vårt fall har vi liksom sökt namnet Core som företagsnamn och fått avslag, hur göra?

Enklare är väl att förklara Volvo och Amazon, vårt projekt är företagsnamnet Amazon och vi fick avslag idag

Hur löser man detta? Kan man hets typ Breadcarrot som gör projektet CROCODILE?

Till saken är att vi sitter i en situation där vi har kostat på 5000 sek på vårt projekt som skall vara företagsnamnet, går det att göra så att vi heter något annat men att vi bygger varan?

Hoppas att ni förstår situationen
Citera
2017-09-22, 19:04
  #2
Medlem
ethernals avatar
var ju kanske lite dumt att lägga massa pengar innan man fått företagsnamnet godkänt..
men samtidigt, spelar väl kanske inte så stor roll vad det bakomliggande företaget heter? produkten är ju det viktiga. jämnför faktumet att volvo amazon ägs av företaget geely.
Citera
2017-09-22, 19:13
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Vad göra innan man ens söker (kommer på namn till verksamheten) är att söka här:
http://www.bolagsverket.se/be/sok/et...gsfakta-1.8872

Där ser man om namnet är ledigt. Är det AB som nu ett som heter Core AB så har de namnskydd i hela landet. Finns många företag med Core i namnet så det är väl där bara att hitta ett passande.
Citera
2017-09-22, 19:16
  #4
Medlem
Ducken11s avatar
Om 5000sek är ett problem så tror jag inte de rätt sysselsättning för dig/er att driva företagsverksamhet.

Och tro att ni ska få företagsnamnet Core var från början lite naivt. Att ens tro att man är först med att försöka tyder på er oerfarenhet.

De bara söka "core" i allabolag så bör man snabbt förstå att den är väldigt otillgänglig.

Vettefanvadvihållerpåmed AB är dock ledigt.
Citera
2017-09-22, 21:03
  #5
Medlem
pillenottens avatar
Ofta räcker det att lägga till ort i företagsnamnet för att få det godkänt
Citera
2017-09-22, 21:32
  #6
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Det är ju liksom A och O att man spikar namnet innan man börjar trycka in pengar i det. Jag fick inte mitt första-alternativ men allt som hängde på namnet låg i vänteläge tills det var klart med det.
Citera
2017-09-22, 21:32
  #7
Medlem
Hette inte Datorbutiken.com t.ex Shoppingsajterna i Staffanstorp AB?

man kan alltså ha i princip vilket namn som helst på AB:et, men att skydda varumärket är ju inte fel, en det är väl vad jag vet inte avhängigt vad man har för namn på den juridiska personen.

Finns ju exempel (kolla allabolag) på aktiebolag som heter z AB men har registrerade varumärken A, B, C.
Citera
2017-09-23, 19:26
  #8
Medlem
I vårt fall får vi kalla oss allanballan handelsbolag som säljer core som produkt


Vi håller på med ett programvara helt enkelt, Core var bara ett namn jag skrev här
Citera
2017-09-24, 22:42
  #9
Medlem
meatandmoss avatar
Som alla andra skrev...

Och core är inte bra ftgs namn. Core programmering. Core media. Core mjukvara eller något som beskriver vad ni gör och detta skiljer sig från det nuvarande Core företaget
Citera
2017-10-04, 20:46
  #10
Medlem
Löste sig
Citera
2017-10-04, 23:34
  #11
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Löste sig
Hur? Vem fick ni åka snålskjuts på?
Citera
2017-10-08, 21:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Hur? Vem fick ni åka snålskjuts på?

bytte namn men använder vår företagsnamn som varumärke istället
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback