2017-09-22, 09:42
Medlem
Keyzs avatar
Hallå!

Stort problem.
Vi har en Sony smart-TV. Jag använder min Androidtelefon för att starta YouTube videos i vår TV. Superpraktisk funktion.
Problemet är att vi har en flicka i huset som jätteofta råkar "casta" till teven när hon kollar Youtube på sin iPhone.

Hur kan jag ta bort cast-funktionen i hennes iPhone? Det är OERHÖRT frustrerande att lira PS4 eller kolla film när teveskärmen mitt i allt helt plötsligt blir RÖD.

Vill ej stänga av funktionen i TEVEN eftersom jag och övriga ofta använder den fubktionen.

Obs. det är ett barn vi talar om och som ni förstår hjälper det inte att tjata på henne om att låta bli cast-knappen.

PS. Jag är sämst med Google sökord. Tro mig, jag skrev slutligen detta inlägg i vrede.
Citera
2017-09-22, 09:50
Medlem
199702042s avatar
Är det inte lösen eller att man ska ansluta varje enhet man vill ha parkopplad. Isf så går du igenom stegen för att sätta upp hennes telefon fast baklänges. Så kan hon endast se enheten men kan inte ansluta då hennes enhet inte är godkänd av din TV
Citera
2017-09-22, 09:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Stäng av castmöjligheten i hennes telefon till tv'n eller skapa ett gästnätverk i routern på en annan ip range och låt henne logga in på det.
Citera
2017-09-22, 09:54
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Byt lösenord på erat wifi, så får snorungen pröjsa sin egen mobildata med veckopengen om det ska jävlas och ha sig!
Citera
2017-09-22, 09:56
Medlem
mirandakerrs avatar
Stäng av blåtand eller neka hennes telefon access? Ta bort hennes telefon från apparater som har rätt att automatiskt ansluta.
Citera
2017-09-22, 09:58
Bannlyst
Men herregud! Ta av henne telefonen varje gång det händer så kommer hon nog lära sig vart castknappen sitter.

Jag tror hon gör det på djävulskap, barn är inte dumma i huvudet.
Om man inte kan hantera en smart telefon så får man en osmart telefon!
Om hon råkar stjäla pengar hemma, skaffar ni ett kassaskåp då?

Jag blir förbannad!
Senast redigerad av IMMOR 2017-09-22 kl. 10:05.
Citera
2017-09-22, 10:34
Medlem
Avinstallera appen YOUTUBE och låt henne använda Safari istället. Antar att hon har iPhone.

Då försvinner cast-möjligheten.

Om Android: Använd annan webläsare än just Chrome.
Citera
2017-09-22, 10:35
Medlem
Sigstens avatar
Då är det Chromecast som används. Du får goggla om det finns barnlås till den.
Inte vad jag har sett i alla fall. Är man på samma nätverk så går det att casta till enheter där.

De flesta här verkar aldrig ha använt chromecast för de drar en massa skit
ur röven bara...

Snabb googling för jag var uttråkad. Stäng av Guest mode.

https://support.google.com/chromecast/answer/6109286?hl=en&ref_topic=6109288&vid=0-728105980350-1506069385265
Senast redigerad av Sigsten 2017-09-22 kl. 10:38.
Citera
2017-09-22, 11:41
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMMOR
Men herregud! Ta av henne telefonen varje gång det händer så kommer hon nog lära sig vart castknappen sitter.

Jag tror hon gör det på djävulskap, barn är inte dumma i huvudet.
Om man inte kan hantera en smart telefon så får man en osmart telefon!
Om hon råkar stjäla pengar hemma, skaffar ni ett kassaskåp då?

Jag blir förbannad!

Det här var väl i stort vad jag ville skriva också.

Om ungen inte kan, eller vill, låta bli att casta till TV:n så får hon inte använda en smarttelefon. Problemet löst, utan curlande.
Citera
2017-09-22, 11:57
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Inte vad jag har sett i alla fall. Är man på samma nätverk så går det att casta till enheter där.

ur röven bara...

https://support.google.com/chromecast/answer/6109286?hl=en&ref_topic=6109288&vid=0-728105980350-1506069385265

Det står inte i trådstarten att TS överhuvudtaget har en Chromecast. Det har du nog bara "dragit ur röven" ärligt talat.

OnT: När man googlar lite så hittar man trådar där folk med iPhones påstår att det räcker med att råka komma åt en knapp för att börja casta Youtube.

Kanske behöver den stackars dottern inte sättas på uppfostringsanstalt innan man prövat någon annan lösning?
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2017-09-22 kl. 11:59.
Citera
2017-09-22, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten

ur röven bara...

Står ju med versaler att det är en funktion i TV:n.
Citat:
Vill ej stänga av funktionen i TEVEN

Sony smart TV använder android och således Google Play för appar. Säg vad din app heter TS så blir det nog enklare att hjälpa dig.
Hittar du inte specifika inställningar i din default app, pröva stänga av den helt och pröva lite andra casting apps för att se om de har fler inställningar, tex:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dayglows.vivid.lite.sony&hl=en
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.twokit.castbrowsernexusplayer&hl=en
Citera
2017-09-22, 13:55
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Byt lösenord på erat wifi, så får snorungen pröjsa sin egen mobildata med veckopengen om det ska jävlas och ha sig!

I'm with this guy^^^^

Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Stäng av blåtand eller neka hennes telefon access? Ta bort hennes telefon från apparater som har rätt att automatiskt ansluta.

Detta måste ju vara det lättaste och bästa om hon inte strömmar själv till en högtalare eller liknande (om det nu strömmar över blåtand och inte nätverket)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in