2017-09-21, 16:09
Medlem
Sara.Ns avatar
Radiotjänst går ju på definitionen av att har en bildskärm en tv-mottagare så är det en tv. Grejjen är att jag ser aldrig på vanlig tv utan antingen BluRay eller streamingtjänster. Vill inte finansiera statlig propaganda och förvrängda nyheter som SVT sysslar med då jag aldrig kollar på vanliga kanaler och speciellt inget som de producerat.

Egentligen funkar väl för detta en vanlig datorskärm fast den ska helst vara minst 46" eller 52-tum och måste ha HDMI gärna flera ingångar. Finns sådana att köpa? Priset spelar ingen roll får gärna vara OLED. Högtalare är bra om de är inbyggda men inget krav en soundbar funkar annars till.

Eller vet någon om någon modell man enkelt kan ta bort radiomottagaren från kretskortet utan tv:n går sönder? Eller någon tv-modell där radiomottagardelen är en modul som lätt kan tas bort.
Senast redigerad av Sara.N 2017-09-21 kl. 16:11.
Citera
2017-09-21, 16:14
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Finns http://swedx.se/ har dock aldrig provat dom själv.
Citera
2017-09-21, 16:17
Medlem
199702042s avatar
???
Betala inte, ha gott samvete för du använder ju inte det ändå. Dator skärm blir dyrt, bättre att ta en tv och behålla tunern.
Citera
2017-09-21, 16:24
Medlem
Sara.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Finns http://swedx.se/ har dock aldrig provat dom själv.
Swedx verkar intressanta helt klart mycket prisvärda.
Citat:
Vi visste inte vad vi skulle tro när Swedx tv damp ner hos oss. Det lät bara för billigt för att vara sant. Men den tunga och rejält byggda skärmen fick oss att känna hopp och efter lite trixande med bildinställningarna, Androidboxen och en 4k-film så lyckades vi lura alla tre personer som vi bjudit in för en titt. Vi bad dem att titta på tv:n, designen, fjärrkontrollen och givetvis bilden och sedan skriva ned vad dom trodde den kostade. Ingen gissade under 10 000 kronor.

Det var med Andriodboxen inkopplad. Vi rekommenderar starkt att köpa den och kanske ett par prisvärda externa högtalare. Om vi hade gett ut delbetyg i prisvärdhet hade Swedx fått en solklar 10:a. Det här en 4K-tv som många har råd med och finns i storlekarna 42 tum till 65 tum. Trots att den har sina brister så det här verkligen inte en dålig tv.
https://m3.idg.se/2.1022/1.611171/swedx-4k-tv-for-under-5-000-kr
Citat:
Köpte en 58" 4k skärm för under 5500 kr!
Skarp färgrik bild. Något lågt ljud men vem köper en skärm för ljudet, det är en bonus att det finns med.
Oslagbart!
https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=1948
Senast redigerad av Sara.N 2017-09-21 kl. 16:26.
Citera
2017-09-21, 16:42
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara.N
Radiotjänst går ju på definitionen av att har en bildskärm en tv-mottagare så är det en tv. Grejjen är att jag ser aldrig på vanlig tv utan antingen BluRay eller streamingtjänster. Vill inte finansiera statlig propaganda och förvrängda nyheter som SVT sysslar med då jag aldrig kollar på vanliga kanaler och speciellt inget som de producerat.

Tänk på att tvavgiften görs om till en skatt, beräknat lanseringsdatum är 1:a januari 2019, så efter det spelar det ingen roll vad du har för TV/skärm - du kommer behöva betala ändå.
Citera
2017-09-21, 19:10
Medlem
Sara.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Tänk på att tvavgiften görs om till en skatt, beräknat lanseringsdatum är 1:a januari 2019, så efter det spelar det ingen roll vad du har för TV/skärm - du kommer behöva betala ändå.
Vidrigt, svarar i (FB) Aviserat förslag: Radio- och tv-avgiften blir skatt så går vi inte OT här. Verkar inte 100% beslutat än så är fortfarande intresserad av trådens topic om någon har fler förslag.
Citera
2017-09-21, 19:26
Medlem
studioxswes avatar
Jag körde med projektor rätt länge, inga problem.

Finns en hel del studioskärmar som inte har mottagare, men kostar ett par hundratusen, om nu pengar inte var några problem.
Citera
2017-09-21, 19:51
Medlem
Sara.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Jag körde med projektor rätt länge, inga problem.

Finns en hel del studioskärmar som inte har mottagare, men kostar ett par hundratusen, om nu pengar inte var några problem.
Har funderat på projektor men de jag kollat på verkar stora och för oväsen med fläkten och jag har ingen jättestort vardagsrum som verkar lämpligt ha med projektor. Väntar nog några år med projektor känns som teknikutvecklingen kommer gå mer frammåt på dem. Ett par hundratusen är lite väl mycket föredrar nog under femtio.
Citat:
OLED 55" OLED-TV, LG OLED55B7V, 21 990:-
TV-tuner: Common Interface-plats (CI)
Digital TV-mottagare: DVB-C, DVB-S2, DVB-T2
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled55b7v/243196.9118/
På exemplet ovan innebär det att den inte har tv-tuner från början "Common Interface-plats"? Eller att det är ett kort som går ta ut? Omfattas digital TV-mottagare också av Radiotjänsts Stasi-drängar?
Citera
2017-09-23, 14:35
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara.N
Har funderat på projektor men de jag kollat på verkar stora och för oväsen med fläkten och jag har ingen jättestort vardagsrum som verkar lämpligt ha med projektor. Väntar nog några år med projektor känns som teknikutvecklingen kommer gå mer frammåt på dem. Ett par hundratusen är lite väl mycket föredrar nog under femtio.

På exemplet ovan innebär det att den inte har tv-tuner från början "Common Interface-plats"? Eller att det är ett kort som går ta ut? Omfattas digital TV-mottagare också av Radiotjänsts Stasi-drängar?

Gör dig en tjänst och dra ner i en hifi klubb och kolla projektorer, svårt med DB på papper . Teknologin i projektorer är fantastiskt idag, lägger du 20-30k på projektor, 10k på duk , bra högtalare så har du ett mästerverk därhemma. Man kan bygga in duken i taket med så den rullar ner när du sätter på projektorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in