2017-09-21, 14:47
Medlem
BBCPhillys avatar
Jag har kollat runt lite på Flashback om tidigare trådar angående detta, men ingen hade något direkt svar, och liknade heller inte min situiation.

Det var i februari detta år (snart 8 månader sen) som jag bar hyfsat tunga fönster, plötsligt knakade det till i mitten på bröstkorgen och jag kunde knappt andas för det gjorde redigt ont, så jag var tvungen att hålla upp armarna för att ens få i mig luft.

Veckorna efter kändes det som att jag hade sträckt/träningsvärk på just detta ställe, och gjorde fortfarande ont.

Nu snart 8 månader senare har jag fortfarande ont när jag lyfter lite tyngre saker eller när jag gör någonting plötsligt såsom hostar eller nyser så kan det hugga till i bröstet.

Jag har hört av andra att det kan vara muskelfästet eller brosk som sitter där.

Bör jag gå till en doktor?
Citera
2017-09-21, 14:51
Medlem
Ett magmunsbrock kan debutera i just såna här fall. Det gör mycket ont och stämmer in på det du beskriver enligt mig.
Citera
2017-09-21, 15:20
Medlem
tragosomorfis avatar
Kan vara brutna revben, kan vara annat. Sök upp läkare, kanske syns på röntgen, bättre sent än aldrig.
Citera
2017-09-21, 15:45
Medlem
Analretendents avatar
Du har haft ont i 8 månader, gå till en vårdcentral.
Citera
2017-09-21, 16:06
Medlem
Europes avatar
Det kan vara en inflammation vid bröstbenet och/eller revbensbrosken. Jag fick själv liknande när jag hostade en massa under flera efterföljande influensainfektioner (jag hade dessutom en tandböld jag dumt nog inte sökte hjälp för) för knappt ett år sedan. Som värst hade jag det överallt i brosken runt bröstkorgen, så att det gjorde ont vid bröstbenet, på sidorna vid de lägre revbenen, strax under nyckelbenen och t.o.m. på ryggsidan, samt ett tag kändes det som jag hade väldigt svårt för att andas, eftersom bröstkorgen kändes helt stel. Men mest kändes det längs bröstbenet, vilket tydligen brukar vara vanligaste platsen att få den inflammation.

Nu vet jag inte om det finns direkt behandling för det och för min del gick det över när jag slutade hosta hela tiden. Men TS lär väl få veta det när denne förhoppningsvis begriper att gå till läkare med det.

Edit: Smärtan var för övrigt lite lik träningsvärk. Mot slutet av perioden styrketränade jag igen och då hade jag ibland svårt för att skilja mellan vad som var träningsvärk och vad som var inflammationen (speciellt den jag kände på vardera sida på ryggen en bit nedanför skulderbladen).
Senast redigerad av Europe 2017-09-21 kl. 16:13.
Citera
2017-09-21, 18:07
Medlem
BBCPhillys avatar
Sökte upp mer precis vad benet hette, och det heter Manubrium
Citera
2022-12-04, 09:57
Medlem
Update såhär 4 år senare..?
Har haft samma problem i drygt 2 år kan till och med klicka bröstkorgen men fingerntopprna ibland.
När man nyser gör de fruktansvärt ont samt klickar. Läkartid nu på fredag men räknar inte med att dom kan hjälpa mig
Citera
2024-10-04, 19:55
Medlem
Har under senaste veckorna haft ont i bröstkorgen. Oftast så händer det när jag har suttit eller legat ner en längre tid. Om jag drar skuldrorna bakåt så knäpper det till rättså högt i mitten av bröstkorgen och då upphör smärtan. Ska åka och kolla upp det om det inte försvinner under kommande veckor.
Citera
2024-10-04, 22:13
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av igge89
Har under senaste veckorna haft ont i bröstkorgen. Oftast så händer det när jag har suttit eller legat ner en längre tid. Om jag drar skuldrorna bakåt så knäpper det till rättså högt i mitten av bröstkorgen och då upphör smärtan. Ska åka och kolla upp det om det inte försvinner under kommande veckor.

Jag hade det när jag var ung (20 års åldern, fan man börjar bli gammal) och det gjorde så ont att jag inte kunde ta djupa andetag om jag inte fick det att knäppa till först. Kunde känna att revbenet rörde lite på sig när det knäppte.

Jag sökte aldrig vård utan det försvann av sig självt efter något år.
Citera
2024-11-05, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jag hade det när jag var ung (20 års åldern, fan man börjar bli gammal) och det gjorde så ont att jag inte kunde ta djupa andetag om jag inte fick det att knäppa till först. Kunde känna att revbenet rörde lite på sig när det knäppte.

Jag sökte aldrig vård utan det försvann av sig självt efter något år.

Är just i 20 års åldern Det verkar som det kommer och går för mig. Försvann i några veckor men nu är det tillbaks..
Citera
2024-11-05, 21:48
Medlem
Jag har haft samma. Märkte att det provocerades efter att jag styrketränat på
vissa sätt t ex latsdrag. Kunde också vakna och ha ont.
Det klickade/knakade och gjorde ont.
Gick över av sig själv efter ett år. Jag undvek till viss del tung belastning på bröstkorgen.
Citera
2025-02-06, 16:42
Medlem
Fan, skiten är tillbaks och värre än nånsin. Ont när jag spänner bröstmuskler och höga smällar. Vårdcentral next
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in