2017-09-21, 13:46
Medlem
Finns det GPSer som endast tar emot signaler och inte sänder? Så att de inte går att spåra?
Citera
2017-09-21, 13:50
Medlem
Ja, det är det en GPS gör. Sen om den har extra specialfunktioner, det är något annat.
Citera
2017-09-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 284JD3
Ja, det är det en GPS gör. Sen om den har extra specialfunktioner, det är något annat.
Finns det lämpliga mottagare som kan testa många olika frekvenser och avgöra om en GPS endast tar emot eller även sänder?
Citera
2017-09-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotadAvDjur
Finns det lämpliga mottagare som kan testa många olika frekvenser och avgöra om en GPS endast tar emot eller även sänder?

Vart och vad skulle den sända menar du? Det finns ju tex såna som man kan kommunicera med via SMS så jag antar att dom kör på samma frekvens som vanliga mobiler.
Citera
2017-09-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 284JD3
Vart och vad skulle den sända menar du? Det finns ju tex såna som man kan kommunicera med via SMS så jag antar att dom kör på samma frekvens som vanliga mobiler.
Jag menar om de har någon inbyggd signal för att gå att spåra.
Citera
2017-09-21, 14:10
Medlem
Bara-Robins avatar
Hehe, GPS sänder inte som standardfunktion. En handhållen GPS är bara en mottagare. Sänder den så är den speciell, och gör det sannolikt inte via satellit, och i synnerhet inte på samma frekvens.
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-09-21 kl. 14:23.
Citera
2017-09-21, 14:12
Medlem
Citat:
Jag menar om de har någon inbyggd signal för att gå att spåra.

Ingen renodlad GPS-navigator (GPS-mottagare, om du vill) har sändare. Det finns en del specialprylar som inte bara lyssnar utan sänder själv, typ halsbanden man sätter på jakthundar eller bilspårningsutrustning. Men köper man något sådant är man rimligen på jakt efter just sådana saker, det är inget man köper "av misstag".

Det finns också en del VHF-radior till båtar som har inbyggda GPS-mottagare, men det är samma sak där, att det lär inte vara något man råkar köpa.
Citera
2017-09-21, 14:39
Medlem
Bonnatorps avatar
En GPS fungerar på så vis att ett antal satelliter sänder ut förhållandevis enkla ping-signaler, lite som en samling av stationära ekolodsändare där signalen bara går åt ett håll och istället samlas upp av enheten som vill veta var den själv befinner sig.

Tror det krävs minst tre satelliter för att det ö.h.t. ska fungera. Om dessa tre satelliter skickar ut en signal vid exakt samma ögonblick så kommer signlen att nå GPS-enheten efter olika tidsperioder.
Eftersom radiovågor är fruktansvärt snabba så måste satelliternas klockor vara otroligt exakta, vilket fuckas upp ganska rejält p.g.a. tidsdilatation, d.v.s. när tiden sträcks ut p.g.a. accelerationsskillnad hos observatörerna.

Hade inte Einstein förklarat detta så hade vi nog fortfarnde inte haft GPS, plus många andra trevliga saker.
Citera
2017-09-21, 14:48
Medlem
kraftfoders avatar
Det TS är ute efter egentligen (?) är en GPS som inte loggar. I kriminalutredningar är det GPS:ens interna logg som forensikerna läser av. Vanliga GPS:er sänder som sagt ingenting. Dock "pratar" telefon-GPS:er med utomstående beroende på telefontyp och vald app. GPS:en skickar (via telefonen) en massa info till google maps eller Uber, om man använder dessa appar.
Citera
2017-09-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det TS är ute efter egentligen (?) är en GPS som inte loggar. I kriminalutredningar är det GPS:ens interna logg som forensikerna läser av. Vanliga GPS:er sänder som sagt ingenting. Dock "pratar" telefon-GPS:er med utomstående beroende på telefontyp och vald app. GPS:en skickar (via telefonen) en massa info till google maps eller Uber, om man använder dessa appar.
Det jag är rädd för är att djurrättsaktivister kan hacka en logg, ja.
Citera
2017-09-21, 16:57
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Det jag är rädd för är att djurrättsaktivister kan hacka en logg, ja.

Då måste dom ha fysik tillgång till GPSen.

Sedan kan jag inte låta bli att undra vad för beef du har med djurrättsaktivister? Är du månne minkfarmare?
Citera
2017-09-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Då måste dom ha fysik tillgång till GPSen.

Sedan kan jag inte låta bli att undra vad för beef du har med djurrättsaktivister? Är du månne minkfarmare?

Minkfarmers fysiska belägenhet torde vara välbekanta utan tillgång till GPS. Tjuvjakt förefaller som en sannolikare anledning...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in