• 1
  • 2
2017-09-21, 11:26
Medlem
Provocative2.0s avatar
Släpp det där.
Att anmäla kommer inte ge ett dugg då allt du har på bild är en bil som står still vid ett övergångsställe.
Jag kan inte ens se att han brutit mot några förordningar ens då man får pilla på mobil när man kör.
Att ringa föraren lär knappast hjälpa det heller. Tror knappast att han skulle lyssna på dig.

Däremot kan man alltid ringa polis eller arbetsgivare.
Jag gör det själv. Ringde polisen när en bilist smekte min ena hund i hög fart inne på bostadsområdet där man inte ens får köra bil utan tillstånd. Polisen påstod att de skulle ringa upp ägaren o efter det har jag sett bilen vid flertal tillfällen o då är det inte inne på området.

Under en period i mitt liv så körde jag firmabil o de instruktioner jag fick var att bilen var en reklamskylt. Därför skulle bilen framföras på ett bra sätt.
Just därför brukar jag ringa till företag som äger div bilar om föraren kör som en idiot. Om de gör något åt det har jag knte en aning om. Men det känns iaf gott att få klaga o berätta att de gör bra reklam till sina konkurenter.
Fast värst är alla skolskjutsar där de kör som idioter o när de stannar så blinkar skylten som varnar för barn. Spelar det verkligen roll om det är jag eller skolbussföraren som tar livet av barnen?
Citera
2017-09-21, 11:37
Medlem
Jag är säkert ensam om det men jag tycker denna regel att bilarna ska stanna var tionde meter för varenda övergångsställe är åt helvete.

Fotgängare och cyklister är oskyddade och löper störst risk att bli allvarligt skadade vid kollision med fordon. Därför bör det väl vara logiskt att ansvaret ska ligga på dessa och inte förarna.

Bort med alla onödiga obevakade övergångsställen och låt alla lata och tjocka människor gå några extra hundra meter till närmsta bevakade övergångsställe och invänta grön gubbe.

Det skulle spara in en massa onödiga olyckor och effektivisera trafiken.
Citera
2017-09-21, 11:37
Medlem
Skickade ett sms till ägaren av bilen som berättade att bolaget med loggan som prydde förarens tröja är hans pappas bolag och gav mig numret till pappan. Av honom fick jag sedan en ursäkt och försäkran att han gett föraren den första och sista varningen. Han påpekade själv att det är dålig reklam för bolaget.

Förhoppningsvis förhindrar detta en framtida olycka.
Citera
2017-09-21, 11:47
Medlem
polisen vägrar utreda sådant nuförtiden, har du sovit de senaste 25 åren??
Citera
2017-09-21, 13:39
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
polisen vägrar utreda sådant nuförtiden, har du sovit de senaste 25 åren??
Utreds vadå? Föraren stannade innan övergångsstället och lämnade företräde. Finns även bildbevis på att bilen stannade innan övergångsstället. Vad är det för något hittepå brott?
Citera
2017-09-21, 14:31
Medlem
godboys avatar
Ja, det finns galningar i trafiken. Visst ska man ta det lugnt i tättbebyggt område. De som jag ofta tycker är värst är dock föräldra-idioter som oftast är de värsta chaufförerna. Lattedrickande mobil-morsor.

Visst blir jag förbannad själv när folk inte stannar vid övergångsställen men man får faktiskt se sig för när man kliver över, kul att dö eller bli livstids skadad för att man hade "rätt"? Fattar inte folk som bara kliver ut.

Men att polisen skulle göra något åt en anmälan från TS? Tror knappast det.
Citera
2017-09-21, 15:32
Medlem
Analretendents avatar
En anmälan är inte lönt, ingenting kommer hända. Det enda du har är en bild på en skåpbil som stannat innan övergångsstället, vad ska du bevisa med den?

Det du kan göra är att kontakta arbetsgivaren och berätta vad som hände. De kommer kanske ge honom en reprimand, om han nu inte driver egen firma.
Citera
2017-09-21, 16:07
Medlem
du kan polisanmäla allt?

problemet är bara att allt läggs ned. jag hade bevis på brott,
namn och personnummer och aktuell adress till den som begått
brottet.

"brott kan ej styrkas, åtal läggs ned pga bristande bevis"

polisen har inga pengar kvar. de tar någon fartsyndare då och
då så slipper de "hantera" riktiga ärenden som betyder något.
Citera
2017-09-23, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Utreds vadå? Föraren stannade innan övergångsstället och lämnade företräde. Finns även bildbevis på att bilen stannade innan övergångsstället. Vad är det för något hittepå brott?

jo exakt, belasta ej polisen med massa strunt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in