Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 19:33
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Tja!

Jag har Mac nu. Innan hade jag Pc. En sak som jag saknar lite är att man kunde komma åt filer från olika användarkonton i windows genom att lägga dem i mappen "delat".
Finns det ingen motsvarighet till det på Mac OS?

En annan sak som är lite av en besvikelse är att jag trodde att man kunde växla mellan skrivbord i Mac OS så att ett var fullplottrat med en massa ikoner och oreda och det andra var helt clean, men ikoner/filer/mappar på skrivbordet följer med och är exakt likadant på alla skrivbord. Det är väl typ bara bakgrundsbilden som är olika samt att man kan växla mellan öppna fönster genom att växla skrivbord.
Eller är det något jag inte fattar?

Mycket tacksam för svar.

Mvh!
Citera
2017-09-19, 20:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Tja!

Jag har Mac nu. Innan hade jag Pc. En sak som jag saknar lite är att man kunde komma åt filer från olika användarkonton i windows genom att lägga dem i mappen "delat".
Finns det ingen motsvarighet till det på Mac OS?

En annan sak som är lite av en besvikelse är att jag trodde att man kunde växla mellan skrivbord i Mac OS så att ett var fullplottrat med en massa ikoner och oreda och det andra var helt clean, men ikoner/filer/mappar på skrivbordet följer med och är exakt likadant på alla skrivbord. Det är väl typ bara bakgrundsbilden som är olika samt att man kan växla mellan öppna fönster genom att växla skrivbord.
Eller är det något jag inte fattar?

Mycket tacksam för svar.

Mvh!

1. /Macintosh HD/Användare/Delat/ nås av alla användare, sen har du även ~/Delad/
Se https://support.apple.com/kb/PH25262?locale=sv_SE

2. Nej, (så vitt jag vet), men har aldrig heller förstått varför folk envisas med att spara saker på skrivbordet heller
Citera
2017-09-19, 20:42
  #3
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Tja!

Jag har Mac nu. Innan hade jag Pc. En sak som jag saknar lite är att man kunde komma åt filer från olika användarkonton i windows genom att lägga dem i mappen "delat".
Finns det ingen motsvarighet till det på Mac OS?

En annan sak som är lite av en besvikelse är att jag trodde att man kunde växla mellan skrivbord i Mac OS så att ett var fullplottrat med en massa ikoner och oreda och det andra var helt clean, men ikoner/filer/mappar på skrivbordet följer med och är exakt likadant på alla skrivbord. Det är väl typ bara bakgrundsbilden som är olika samt att man kan växla mellan öppna fönster genom att växla skrivbord.
Eller är det något jag inte fattar?

Mycket tacksam för svar.

Mvh!

I mappen Användare/Delat kan du lägga filer som blir tillgängliga för andra användare lokalt på samma dator.

Och med Mission Control kan du skapa fler skrivbord: https://support.apple.com/sv-se/HT204100
Citera
2017-09-20, 00:55
  #4
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
I mappen Användare/Delat kan du lägga filer som blir tillgängliga för andra användare lokalt på samma dator.

Och med Mission Control kan du skapa fler skrivbord: https://support.apple.com/sv-se/HT204100


Tack, men de fler skrivborden jag skapar får samma ikoner på sig, inte sant?

Jag skulle vilja kunna ha ett med massa saker på och ett helt tomt och sedan kunna växla mellan dem.
Citera
2017-09-20, 07:47
  #5
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Tack, men de fler skrivborden jag skapar får samma ikoner på sig, inte sant?

Jag skulle vilja kunna ha ett med massa saker på och ett helt tomt och sedan kunna växla mellan dem.

Nej, det blir separata skrivbord. Tryck på plusset i skärmens överkant för att skapa nya skrivbord efter att du har öppnat Mission Controll.
Citera
2017-09-26, 16:19
  #6
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
I mappen Användare/Delat kan du lägga filer som blir tillgängliga för andra användare lokalt på samma dator.

Och med Mission Control kan du skapa fler skrivbord: https://support.apple.com/sv-se/HT204100

Hej!

Säkert jättedum fråga, men var hittar jag denna mapp? Det är Mac OS Sierra. Jag är helt ny med Mac OS så förklara som för en 5 åring.

Sedan finns det något som heter "Snabbt användarbyte" som jag också aktiverat, men som jag inte fattar hur man sedan använder.
Citera
2017-09-26, 18:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

Säkert jättedum fråga, men var hittar jag denna mapp? Det är Mac OS Sierra. Jag är helt ny med Mac OS så förklara som för en 5 åring.

Sedan finns det något som heter "Snabbt användarbyte" som jag också aktiverat, men som jag inte fattar hur man sedan använder.

1.
Öppna Finder
Leta reda på Macintosh HD / Användare / Delat

2.
https://support.apple.com/kb/PH25396...ewlocale=sv_SE
Citera
2017-09-26, 18:56
  #8
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

Säkert jättedum fråga, men var hittar jag denna mapp? Det är Mac OS Sierra. Jag är helt ny med Mac OS så förklara som för en 5 åring.

Sedan finns det något som heter "Snabbt användarbyte" som jag också aktiverat, men som jag inte fattar hur man sedan använder.

På en Mac man liksom på en PC ha flera användarkonton som delar på samma dator och kan nyttja samma program, mm. Ett snabbt sätt att hitta en specifik mapp är att klicka på menyn "Gå" och välja "Gå till mapp" (näst längst ner) och skriv Användare/Delat

Snabbt användarbyte behöver du inte bry dig om såvida du inte delar datorn med någon annan. Läs mer här: https://support.apple.com/kb/PH25396?locale=sv_SE
Citera
2017-09-27, 13:49
  #9
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
På en Mac man liksom på en PC ha flera användarkonton som delar på samma dator och kan nyttja samma program, mm. Ett snabbt sätt att hitta en specifik mapp är att klicka på menyn "Gå" och välja "Gå till mapp" (näst längst ner) och skriv Användare/Delat

Snabbt användarbyte behöver du inte bry dig om såvida du inte delar datorn med någon annan. Läs mer här: https://support.apple.com/kb/PH25396?locale=sv_SE


Var hittar du menyn "gå" i Sierra? Hittar det ingenstans. Det som kallas "kör" eng. run hittar jag lätt i windows.
Citera
2017-09-27, 15:11
  #10
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Var hittar du menyn "gå" i Sierra? Hittar det ingenstans. Det som kallas "kör" eng. run hittar jag lätt i windows.

I Finder. Klicka på den blå gubben nere i Dockan. Kolla sedan i menyraden överst på skärmen. Den börjar med "Finder" sen Arkiv,, Inställningar och sen Gå (om jag intr minns fel).
Citera
2017-09-28, 09:35
  #11
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Var hittar du menyn "gå" i Sierra? Hittar det ingenstans. Det som kallas "kör" eng. run hittar jag lätt i windows.
När du är i Finder, tryck
cmd-K för att ansluta till server
cmd-shift-G för att gå till mapp

Båda bör finnas valbara i menyraden i Finder under rubriken .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback