• 1
  • 2
2017-09-19, 14:08
Medlem
Hej jag bor i ett hus på platta och har väldigt blöt gräsmatta på några ställen. Funderar på dränera tomten själv nu i vinter/vår.

Ovansidan av tomten så tänkte jag gräva 1 meter nedanför häcken och sen ansluta till avloppet. Har ritat på bild

Sen på baksidan tänkte jag gräva som strecket på bilden och gräva en stenkista någon meter innan den häcken.
Får man göra så? Eller är det för elakt mot grannen där?

Hur djupt skall jag lägga rören? Antar att jag inte behöver gräva så djup på baksidan då jag redan är i nivå med huset, men den ut med häcken ligger ca 50 cm ovan huset.

Bilder på tomten.

http://forumbilder.se/G9JA9/img-0938

http://forumbilder.se/G9JAA/img-0937
Citera
2017-09-19, 14:17
Medlem
Antivalents avatar
Tänk på sluttningar osv när du gör sånt här. Jag anlitade proffs till stugan för dräneringsarbeten, rekommenderar att göra samma sak.
Citera
2017-09-19, 14:48
Medlem
borrizs avatar
Glöm inte att kontakta kommunen. Du behöver bygglov för stenkistan och jag vet faktiskt inte om femmeters-regeln gäller här
Citera
2017-09-19, 15:12
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
...och sen ansluta till avloppet.
Såvitt jag vet får dagvatten inte anslutas till hushållsavloppet. Jag är inte helt säker på vilket avlopp du pratar om här, men du kan behöva justera dina planer.
Citera
2017-09-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Såvitt jag vet får dagvatten inte anslutas till hushållsavloppet. Jag är inte helt säker på vilket avlopp du pratar om här, men du kan behöva justera dina planer.

Jag menar att ansluta till dagvatten rören, tänkte koppla på mig vid ett stuprör.
Citera
2017-09-19, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Glöm inte att kontakta kommunen. Du behöver bygglov för stenkistan och jag vet faktiskt inte om femmeters-regeln gäller här

Får ringa och prata med dem om de, annars kan jag väll gräva 10 m till och ansluta vid ett stuprör. Men då måste jag plocka upp en stenläggning vilket jag helst undviker.
Citera
2017-09-19, 15:50
Medlem
Bongomans avatar
Skit i stenkistan, koppla på stupröret men se till att ha sandfång. Tyvärr är det enda som gäller att gräva upp halva tomten. En slang under gräset räcker inte.

Kommunerna är gnälliga att ens koppla på dagvattnet numera så det är bättre att inte säga något om de nya rören.
Citera
2017-09-19, 16:20
Medlem
beaver_ses avatar
Golfklubbar dränerar ju en del, så om de har bra avrinning så får de bevattna mer när det är torka för att inte få en död gräsmatta.
Mycket och tänka på när man dränerar.
Citera
2017-09-19, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Skit i stenkistan, koppla på stupröret men se till att ha sandfång. Tyvärr är det enda som gäller att gräva upp halva tomten. En slang under gräset räcker inte.

Kommunerna är gnälliga att ens koppla på dagvattnet numera så det är bättre att inte säga något om de nya rören.

Sandfång? Menar du de med attt man skall fylla upp med sand eller grus runt dräneringsröret? Gör man inte de så kommer väll inte dränerings diket hjälpa särskilt bra.
Citera
2017-09-19, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Golfklubbar dränerar ju en del, så om de har bra avrinning så får de bevattna mer när det är torka för att inte få en död gräsmatta.
Mycket och tänka på när man dränerar.

Vattnar hellre lite än att jag får sönderkörd gräsmatta av roboten där det är vattensjukt.

Sen är det bra att bli av med vatten runt plattan.
Citera
2017-09-19, 16:36
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Sandfång? Menar du de med attt man skall fylla upp med sand eller grus runt dräneringsröret? Gör man inte de så kommer väll inte dränerings diket hjälpa särskilt bra.

Markera ordet -> högerklicka -> Sök med google.
Citera
2017-09-19, 19:36
Medlem
Varför ska du dränera? Trött på blöt gräsmatta eller rädd om grunden?

Ditt område ser modernt ut så här du inte en isolerad platta ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in