Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-18, 20:18
  #1
Medlem
ace_secs avatar
https://www.svt.se/nyheter/uppgifter...n-till-sverige

Från lilla Vivalla i Örebro har ett tjugotal personer anslutit till terrorsekten Islamiska staten eller andra jihadistgrupper. Nu försöker fler ta sig tillbaka. Härifrån har ett tjugotal unga män och kvinnor rest till Syrien och Irak för att ansluta till extremistgrupper. Hittills har ett tiotal personer återvänt. Flera försöker återetablera sig i samhället.

Citat:
– Några är i utbildning eller kör beredskapsjobb. Någon har fast jobb. Någon har familj. Det är olika vad man sysslar med i dag.
Citat:
Mahdi Mohamud är ordförande i föreningen Afrikas Horn. Vi träffar honom i föreningens lokal i Vivalla där barn och ungdomar får läxhjälp. I sitt arbete möter han anhöriga, men också återvändande jihadister. Han tycker att det bästa samhället kan göra är att hjälpa de som kommer tillbaka att återintegreras – om de inte begått brott.
– Vad ska vi göra? Ska vi kasta ut dem och säga ”Ni får inte komma hit”?
– Det är allas ansvar att på ett eller annat sätt få dem att bli involverade, som alla andra svenska medborgare.
Om de är kriminella är det en annan fråga.
Citat:
Enligt områdespolisen Fredrik Malm är de som återvänt inte farliga – just nu.
– Nej, det är inte min bedömning. I dagsläget är de inte farliga på det viset.

1. Håller ni med Mahdi Mohamud om att terrorkrigarna inte är kriminella och att vi bör hjälpa dem tillbaka in i samhället "som alla andra svenska medborgare"?

2. Håller ni med polisen om att IS-krigarna inte är farliga i dagsläget?
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2017-09-18 kl. 20:28.
Citera
2017-09-18, 20:39
  #2
Medlem
Nej men det låter bra tycker jag. Klart att vi ska dalta och gulli-gulla med folk som:
1. Har medvetet rest ned till Mellanöstern i syfte att delta i Jihad
2. Anslutit sig till IS (som vi alla vet vad det är för något pack)
3. Fått svära sig in genom att lova död åt alla "otrogna"
4. Haft vapen i hand under IS namn
5. Deltagit i samtal/planering om terrorattacker
6. Antagligen skurit upp halsen på folk och mördat

Klart vi ska bjuda dom på saft och en massa kanelbullar här i Sverige nu!
Citera
2017-09-18, 21:40
  #3
Medlem
DeutscheBenzins avatar
Allt väster om E18/E20 i Örebro borde raidas och alla IS-Anslutna utvisas till Kurderna så slipper vi dem för gott. Iallafall i min inre utopi.
Citera
2017-09-18, 21:43
  #4
Medlem
ace_secs avatar
Återvändarna skall ställas mot en vägg --> en kula var i pannan.
Alternativt låsa in och slänga bort nyckeln.

Ansluter man sig till en terrororganisation som lemlästar och torterar folk, då har man förbrukat sin rätt att leva i Sverige - och att leva överhuvud taget.

Men här i Sverige diskuteras alltså hellre om att personerna skall ges skuldsanering, gratis bostadsrätter, förtur till jobb m.m.

Sverige är tappat!
Citera
2017-09-18, 21:45
  #5
Medlem
Pre 1914s avatar
Huruvida de är islamister eller bara action-kåta kräk vet jag inte, men att de skulle vara speciellt terrorbenägna mot svenska mål ser jag ingen orsak till. Problemet är med dem som andra islamister att de bygger vidare på en subkultur som i nästan allt vänder sig bort från det svenska och västerländska.
Citera
2017-09-18, 21:49
  #6
Medlem
BewilderedHulders avatar
IS uppmanar sina medlemmar till att attackera civila mål i väst, men det är inget farligt.

Lite svinn får man räkna med ...

Att det inte ens finns en plats till alla svenskar som det är idag är ovidkommande. Dessa får snällt ställa sig åt sidan för den goda saken av att samsas med främmande folkslag i den humanitära staten.
__________________
Senast redigerad av BewilderedHulder 2017-09-18 kl. 21:55.
Citera
2017-09-18, 21:54
  #7
Medlem
"Enligt områdespolisen Fredrik Malm är de som återvänt inte farliga – just nu.
– Nej, det är inte min bedömning. I dagsläget är de inte farliga på det viset." - va bra. Just denna kategori människor är säkert förutsägbara. De tänker och agera som majoriteten av oss. Därför kan vi bedöma huruvida de är farliga eller inte. Förutom att de har varit iväg på terrornöjesresa vilket omkullkastar all normal bedömning.

Är Fredrik Malm släkt med Eliasson?
Citera
2017-09-18, 22:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
"Enligt områdespolisen Fredrik Malm är de som återvänt inte farliga – just nu.
– Nej, det är inte min bedömning. I dagsläget är de inte farliga på det viset." - va bra. Just denna kategori människor är säkert förutsägbara. De tänker och agera som majoriteten av oss. Därför kan vi bedöma huruvida de är farliga eller inte. Förutom att de har varit iväg på terrornöjesresa vilket omkullkastar all normal bedömning.

Är Fredrik Malm släkt med Eliasson?

Malm behöver för att göra sitt jobb som områdespolis bygga relationer med folket i området. Hans svar måste ses i det sammanhanget. Men det var omdömeslöst av TV-reporten att ställa en fråga som Malm måste ljuga för att svara på. Och dåligt av Aktuellt att ha med detta som slutkläm . 90 procent av tittarna tror nu att de återvändande IS-terroristerna är harmlösa. Är det att ta ansvar?
Citera
2017-09-18, 22:43
  #9
Medlem
Pre 1914s avatar
Det är lite pk att anse att just de som varit hos isis i syrien skulle vara speciellt farliga. Visst har de lärt sig en del vapenhantering och kanske flera gånger konfronterat döden, men att de också lämnade striderna bakom sig och åkte tillbaka hit kan ge en hint om att de inte nödvändigtvis söker döden nu.
Citera
2017-09-18, 22:48
  #10
Medlem
skalman1973s avatar
Tja med poliser som kvoteras in så förväntar jag mig inte bättre prestationer . Hoppas de inblandade poliserna har så pass mycket heder att de och deras familjer begår kollektivt självmord vid nästa terrordåd ( fast heder existerar ju inte )
Citera
2017-09-18, 23:04
  #11
Medlem
1) Sluta upp med att kalla dessa fega kräk för 'krigare'.
De ska inte ha någon 'hjälp', de ska ut härifrån. Inga bidrag till ungar och föräldrar - det ska svida i skinnet rejält att ha ohyra i släkten. Det ska vara en skamstämpel för livet. Det är verkligen inte 'allas ansvar' att ta hand om det här usla klientelet. Det tillkommer inte heller någon i någon invandrarförening att ställa krav på oss som fött och klätt individer som bara har varit till en belastning för det svenska samhället. Svenska samhällets välfärd slet våra föräldrar och deras föregångare ihop, och det var inte för att all världens klientel skulle komma hit och parasitera på det.

2) Den här polisen som uttalade sig, han har förmodligen en kollaps i sina synapser som gör att han inte kan dra logiska slutsatser. Terrorforskare är eniga om att det utgör en mycket stor fara när dessa kräk återvänder.
Citera
2017-09-18, 23:09
  #12
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisaUlv
1) Sluta upp med att kalla dessa fega kräk för 'krigare'.
De ska inte ha någon 'hjälp', de ska ut härifrån. Inga bidrag till ungar och föräldrar - det ska svida i skinnet rejält att ha ohyra i släkten. Det ska vara en skamstämpel för livet. Det är verkligen inte 'allas ansvar' att ta hand om det här usla klientelet. Det tillkommer inte heller någon i någon invandrarförening att ställa krav på oss som fött och klätt individer som bara har varit till en belastning för det svenska samhället. Svenska samhällets välfärd slet våra föräldrar och deras föregångare ihop, och det var inte för att all världens klientel skulle komma hit och parasitera på det.

2) Den här polisen som uttalade sig, han har förmodligen en kollaps i sina synapser som gör att han inte kan dra logiska slutsatser. Terrorforskare är eniga om att det utgör en mycket stor fara när dessa kräk återvänder.

Jag instämmer i vartenda ord och vill dessutom tillägga mitt djupaste förakt för polisen som ursäktar dessa as.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback