Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-01-11, 20:24
Medlem
Hejsan

Om några veckor flyger jag till en polare som bor i München.
Jag är snusare och vill ha mitt snus när jag är i München, men jag har fått för mig att snus är olagligt i alla andra europeiska länder. så hur blir det? Snor tullgubbarna på landvetter mitt snus?
Citera
2006-01-11, 20:44
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dexelero
Hejsan

Om några veckor flyger jag till en polare som bor i München.
Jag är snusare och vill ha mitt snus när jag är i München, men jag har fått för mig att snus är olagligt i alla andra europeiska länder. så hur blir det? Snor tullgubbarna på landvetter mitt snus?

Det är inte olagligt att inneha, bara att sälja det i dessa länder.

Så du kan lugnt ta med ditt snus.
Citera
2006-01-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Så dom skiter totalt i det? Bara låter det åka vidare på röntgenbandet?

Jag antar att detta gäller både handbagage och allt det incheckade bagaget?
Citera
2006-01-11, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

haha, seriöst?

olagligt att sälja snus?
Citera
2006-01-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xspeakit
haha, seriöst?

olagligt att sälja snus?

Ja inom alla Eu-länder förutom Sverige.
Citera
2006-01-11, 21:51
Medlem
Uno!s avatar
Det klassas väl som narkotika i dom flesta länder i europa? eller något sånt :P
Rätt kul att kaffe också skulle klassas som det om det hade hittats på nu (på tal om snus)
Citera
2006-01-11, 22:41
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xspeakit
haha, seriöst?

olagligt att sälja snus?

Seriöst.

Saxat från tobaksfakta.org

Citat:
EU beslöt 1992 att förbjuda försäljning av snus inom hela unionen. När Sverige gick med för tio år sedan fick man dock ett undantag: snus får säljas i Sverige men inte exporteras till andra EU-länder. Trots Sveriges undantag förnyades snusförbudet i ett nytt direktiv år 2001. I detta nya direktiv saknades en motivering. Swedish Match och Sveriges regering hoppades att denna brist skulle kunna stjälpa hela förbudet, men i sin dom skriver EG-domstolen att motiveringen inte är nödvändig eftersom tillräckliga motiveringar finns i det första direktivet.
Citera
2006-01-11, 22:47
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dexelero
Så dom skiter totalt i det? Bara låter det åka vidare på röntgenbandet?

Jag antar att detta gäller både handbagage och allt det incheckade bagaget?

Personligen skulle jag lägga det i handbagaget, bara för att kunna förklara vad du har med dig om det är någon som undrar.

Dom borde inte bry sig, såvida du inte tar med så stora mängder att det överstiger införselreglerna för det land du ska till.
Citera
2006-01-13, 19:22
Medlem
Antejohs avatar
När jag var i Holland i höstas på ett stort Hardstyle event så blev jag kroppsvisiterad varpå dom hittade en snusdosa i min ficka. Fick snällt stå och vänta i 5min medans säkerhetsvakten gick iväg med mitt snus till polisen. Fick sedan tillbaka mitt snus och dom sa att det var okey

Tror inte du kommer få några problem alls med snuset på flyget...
Citera
2006-01-17, 19:26
Medlem
xavi8222s avatar
Jag har flugit en del i Europa och har alltid med mig snus. Det är inga som helst problem.

När de röntgar ditt handbagage letar de efter metalldelar och liknande. De skiter fullständigt i snus.
Citera
2006-01-17, 19:36
Bannlyst
Det ar inga problem, spelar ingen roll om Du stoppar det i incheckat bagage eller handbagage...

Har flugit en hel del med 6-7 stockar i bagaget och det har aldrig vallat mig nagra problem...

Sist jag flog fran Sverige till Nigeria hade jag 10 stockar i golfbagen, inga som helst problem...
Citera
2011-11-27, 19:54
Medlem
Jag flyger till München på lördag och till San Fransisco veckan efter, Kan jag ha det i mitt handbagage utan problem? , även om jag pga min längd ser minderårig ut haha :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in