Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-18, 05:08
  #1
Medlem
Hej allesammans,

Jag har en gammal bullerskada som jag fick för ett tag sedan. Några ungar slängde en smällare i en buss och det small till ordentligt, kände direkt att något "sprack"(förmodligen trumhinnan) och fick konstig hörsel på ena örat. Kändes ungefär som om att jag blödde där inne. Det andra örat klarade sig som tur är bra.

Var in till hälsocentralen efter ett par veckor och de sa att jag inte hade några yttre skador på örat kvar(det hade läkt). Gjorde också hörseltest och jag hade bra hörsel. Däremot något som är kvar är en "tjockhetskänsla", ljudet är inte lika fint som i andra örat heller.

Jag har också fått en märklig slags tinnitus - nämligen att jag hör mitt egna blod forsa(susa) genom örat. Det här får jag om jag har "press" mot örat för länge, nästan som om att mitt öra "trycks ihop". Jag är helt säker att detta ljud är ett riktigt ljud, för det går i takt med min puls och blir värre om jag anstränger mig själv. Det som händer är när detta väl börjat, byggs det upp kontinuerligt(vad jag än gör efter det), sedan "peakar"(och är ganska högt/störande) tills det sedan börjar lägga sig igen. Då försvinner det helt. Är det så att det kanske blir lite svullet och då "trycker" något blodkärl mot trumhinnan?

Är det någon som har råkat ut för någon liknande skada och kan ge lite tips? Misstänker att en sådan typ av skada kanske kan hända i lumpen eller dylikt med höga, plötsliga smällar.

Varje gång jag går till hälsocentralen och vill till örondoktorn tittar de bara i örat och konstaterar att jag inte har yttre skador på örat och nöjer sig med hörseltest, detta även fast jag försökt förklara att min tjockhetskänsla känns "bakom" trumhinnan och vad än jag säger. Det känns som de absolut inte vill hjälpa eller belasta deras sjukvårdssystem.

Finns det någon typ av röntgen där man verkligen kan se hur det ser ut inuti örat/bakom trumhinnan? Är nästan säker på att det hade synts något.
Någonstans finns hoppet om att någon herre eller dam kan hjälpa mig och kanske till och med återställa mitt öra/hörsel.

Som tur är slipper jag "vanlig" tinnitus och kan sova om nätterna (bara jag inte lämnar örat mot min arm), det är det enda positiva i det hela känns det som.

Har väldigt mycket ångest över det här, önskar att jag inte åkt buss den dagen. Hade kunnat gjort vad som helst... så hade jag sluppit allt det här. Att man inte bara får leva ifred utan att andra måste påverka och sabba för andra på detta vis. Så jäkla deprimerande :/ Ibland önskar man att man kunde vrida tillbaka tiden riktigt ordentligt...

Tacksam för svar,
Henrik
__________________
Senast redigerad av KlinkersAerBra 2017-09-18 kl. 05:12.
Citera
2017-09-18, 10:29
  #2
Medlem
Ivanostskivans avatar
Skicka in en egenremiss till din närmaste hörcentral. Kan göra tympanometri samt hörseltest för att se att allt står rätt till i mellanörat.
Citera
2017-09-18, 11:18
  #3
Medlem
Slottsgrytas avatar
Var glad att du inte har sömnbesvär

Jag har tinnitus efter en nyårs smällare också, nu 20 år senare så har jag börjat vänja mig, svårt att somna in ibland pga pipandet.

Man slutar höra det till slut om man kan säga så, man vänjer sig vid ljudet, men går man runt och tänker på det så blir man galen.

Det enda irriterande är att man skall behöva säga va? till varenda en som pratar, man har lite nedsatt hörsel också.

Ibland undrar jag hur det hörs att sitta i ett tyst rum utan ljud, hur tomheten hörs, men det minns jag inte och kommer aldrig mer att få uppleva.

Trist.
Citera
2018-09-19, 02:34
  #4
Medlem
Hej, kan uppdatera nu att problemet var temporärt. Allt är som det ska igen. Hade massa vätska som gjorde så att tinnitusen kom, nu är jag tinnitusfri igen.
Citera
2018-09-19, 19:58
  #5
Medlem
Gabrielswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Hej, kan uppdatera nu att problemet var temporärt. Allt är som det ska igen. Hade massa vätska som gjorde så att tinnitusen kom, nu är jag tinnitusfri igen.

Vart var vätskan någonstans? I mellanörat? Vad var förklaringen till att det hamnade där?
Citera
2018-09-19, 20:02
  #6
Medlem
Jagtardindotters avatar
Att höra blodet forsa är normalt, har inte tinnitus och kan ibland när jag sover höra det.
Citera
2018-09-19, 20:22
  #7
Medlem
Gabrielswes avatar
Jag har fått någon konstig form av T på vänstra örat efter helgen, den ter sig så att den ger sig tillkänna som ett "tjung", hög metallisk ton när jag anstränger nackmusklerna t ex böjer på huvudet fram, vrider på det osv, Lägesförändringar likaså. Det bubblar och sprätter till i örat också.

Var på jourcentalen nu - allt såg bra ut. Spolade båda öronen i juli. Hon (läkaren) konsulterade en ÖNH-spec på SU när jag gick ur rummet, men det skulle inte vara något allvarligt iaf. Jag upplever ingen nedsatt hörsel, men störande är det. Jag är döv på högerörat i Sudden Deafness sedan tidigare. Därav min oro.
Citera
2018-09-20, 07:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielswe
Vart var vätskan någonstans? I mellanörat? Vad var förklaringen till att det hamnade där?

Hade varit allergisk/förskyld/sjuk. Förskylningen gjorde så att vätskan kom och tinnitus började. Ja, det var i mellanörat.

Dessutom så hade trumhinnan åkt närmare blodådern som händer när man är sjuk.

Sjukt jobbigt kombination, sov inte på flera veckor.
Citera
2018-09-20, 15:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Att höra blodet forsa är normalt, har inte tinnitus och kan ibland när jag sover höra det.

Om du hör det har du tinnitus. Det heter pulsatil tinnitus och är en form av det.
Citera
2018-12-15, 16:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsgryta
Var glad att du inte har sömnbesvär

Jag har tinnitus efter en nyårs smällare också, nu 20 år senare så har jag börjat vänja mig, svårt att somna in ibland pga pipandet.

Man slutar höra det till slut om man kan säga så, man vänjer sig vid ljudet, men går man runt och tänker på det så blir man galen.

Det enda irriterande är att man skall behöva säga va? till varenda en som pratar, man har lite nedsatt hörsel också.

Ibland undrar jag hur det hörs att sitta i ett tyst rum utan ljud, hur tomheten hörs, men det minns jag inte och kommer aldrig mer att få uppleva.

Trist.

Lider med dig 😢

Fått värre tinnitus nu som jag inte kan maskera, är det samma för dig?

Hur gick du tillväga och lyckades stänga det ute?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback