2017-09-16, 18:36
Medlem
Jag läste runt lite om Statens person- och adressregister (SPAR) och Skatteverket på webbsidan nedan.
https://www.statenspersonadressregister.se/root/vara-tjanster/blanketter-for-tillstand.html

När jag försökte öppna en av PDF-filerna på webbsidan så möts jag av denna text (jag använder Chromes pdf-visare eller pdf-visaren i Google Drive på webben):

Citat:
The document you are trying to load requires Adobe Reader 8 or higher. You may not have the
Adobe Reader installed or your viewing environment may not be properly configured to use
Adobe Reader.

For information on how to install Adobe Reader and configure your viewing environment please
see http://www.adobe.com/go/pdf_forms_configure

På webbsidan finns följande förklaring:
Citat:
Blanketterna är gjorda i PDF (Portable Document Format). Du behöver Adobe Reader på din dator för att fylla i och skriva ut blanketterna. Adobe Reader kan hämtas gratis på Adobes webbplats.

Om din webbläsare har problem att visa en blankett, högerklicka och välj ”spara som” för att spara den på din dator. Därefter kan du öppna blanketten (pdf-filen).

Apples eget pdf-program, Preview, hanterar bara PDF 1.5. Våra ifyllnadsbara (möjligt att fylla i, spara, och fortsätta vid senare tillfälle) är PDF 1.7. Har man som Mac-användare inte installerat Adobe Reader finns som alternativ en blankett som inte är ifyllnadsbar. Den kan öppnas i nästan alla program, inklusive webbläsare, så att man åtminstone kan skriva ut blanketten och fylla i den för hand ifall man inte kan fylla i den direkt i datorn.

Jag blev ganska paff. Fördelen med PDF har ju i alla år varit att de är kompatibla med alla enheter och ser likadana ut, oavsett vilket program man använder. (Till skillnad från t.ex. doc-formatet som alltid blir olika osv). Om Adobe har utvecklat vidare PDF-formatet på detta sätt och gjort det obligatoriskt att använda deras egna pdf-visare så är det en väldigt dålig utveckling anser jag.

När skedde detta?
Hittade ingen tråd om det. Jag har aldrig tidigare stött på en pdf-fil som inte velat öppnas, detta är första gången. Märkligt verkar Adobe Reader 8 ha släppts redan November 2006, vilket gör det märkligt att jag inte stött på detta problem tidigare. Jag har aldrig installerat Adobe Reader och kommer inte göra det i fortsättningen heller.

Finns det andra pdf-visare som stödjer PDF version 1.7 eller kommer andra pdf-visare uppdateras med stöd för PDF version 1.7 i framtiden (även om det, märkligt nog, inte tycks ha skett på 11 år)?

Meddelandet jag återgav högst upp nämner uttryckligen just Adobe Reader, vilket är lite konstigt. Det borde ju hellre ha stått "du behöver en nyare version av din pdf-visare". Här var det inpräntat i själva pdf-filen, och kunde visas även på en äldre pdf-läsare. Det får mig att fundera i dessa banor kring exklusivitet och att bara Adobes program kan användas. Är det så?

Tankar?
Citera
2017-09-16, 18:39
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Jag läste runt lite om Statens person- och adressregister (SPAR) och Skatteverket på webbsidan nedan.
https://www.statenspersonadressregister.se/root/vara-tjanster/blanketter-for-tillstand.html

När jag försökte öppna en av PDF-filerna på webbsidan så möts jag av denna text (jag använder Chromes pdf-visare eller pdf-visaren i Google Drive på webben):

På webbsidan finns följande förklaring:

Jag blev ganska paff. Fördelen med PDF har ju i alla år varit att de är kompatibla med alla enheter och ser likadana ut, oavsett vilket program man använder. (Till skillnad från t.ex. doc-formatet som alltid blir olika osv). Om Adobe har utvecklat vidare PDF-formatet på detta sätt och gjort det obligatoriskt att använda deras egna pdf-visare så är det en väldigt dålig utveckling anser jag.

När skedde detta?
Hittade ingen tråd om det. Jag har aldrig tidigare stött på en pdf-fil som inte velat öppnas, detta är första gången. Märkligt verkar Adobe Reader 8 ha släppts redan November 2006, vilket gör det märkligt att jag inte stött på detta problem tidigare. Jag har aldrig installerat Adobe Reader och kommer inte göra det i fortsättningen heller.

Finns det andra pdf-visare som stödjer PDF version 1.7 eller kommer andra pdf-visare uppdateras med stöd för PDF version 1.7 i framtiden (även om det, märkligt nog, inte tycks ha skett på 11 år)?

Meddelandet jag återgav högst upp nämner uttryckligen just Adobe Reader, vilket är lite konstigt. Det borde ju hellre ha stått "du behöver en nyare version av din pdf-visare". Här var det inpräntat i själva pdf-filen, och kunde visas även på en äldre pdf-läsare. Det får mig att fundera i dessa banor kring exklusivitet och att bara Adobes program kan användas. Är det så?

Tankar?
https://www.foxitsoftware.com/pdf-reader/ verkar ju finnas med? Hittade den på google, vet inget alls om den dock.
Citera
2017-09-16, 18:43
Medlem
salxars avatar
Funkar inte i SumatraPDF heller.

https://en.wikipedia.org/wiki/XFA
Verkar vara den "funktionen" som ställer till det.

Sen måste jag fråga, är det ens lagligt för en statlig organisation att göra såhär? Alienera alla som inte laddar ner Adobe Reader?
Senast redigerad av salxar 2017-09-16 kl. 18:45.
Citera
2017-09-16, 20:02
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar

Sen måste jag fråga, är det ens lagligt för en statlig organisation att göra såhär? Alienera alla som inte laddar ner Adobe Reader?
Du överdriver.
Fria läsare finns för alla system, och koden för PDF finns tillgänglig för de som vill göra egna applikationer...
Citera
2017-09-16, 20:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Öppna dom som är "Icke ifyllnadsbar pdf för utskrift" dom funkar i alla pdf läsare
För att fylla i fälten måste visaren stödja pdf v1.7 och det gör bara Adobe's i det här fallet...
Citera
2017-09-16, 20:19
Medlem
Citat:

Intressant.

Most PDF processors do not handle XFA content. When generating a shell PDF it is recommended to include in the PDF markup a simple one-page PDF image displaying a warning message (e.g. "To view the full contents of this document, you need a later version of the PDF viewer.", "The full content of this file cannot be displayed with your current PDF viewer.", "Please wait... If this message is not eventually replaced by the proper contents of the document, your PDF viewer may not be able to display this type of document.", etc.). PDF processors that can render XFA content should either not display the supplied warning page image or replace it quickly with the dynamic form content.
Examples of PDF software without full XFA support include Adobe Reader Mobile for Android and iOS (and there will be also no support for XFA forms in Adobe Reader Mobile in the future),[14][15] Evince, Firefox, Google Chrome,[16] Okular, pdftk,[17] Poppler,[18][19] Sumatra PDF,[20] etc.
Examples of PDF software with some support of XFA rendering include Adobe Reader (for Windows, Mac OS X), Nuance PDF Reader (partial support),[21] PDF-XChange Viewer (partial support),[22] Foxit Reader (partial support).[23]
Citera
2017-09-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Öppna dom som är "Icke ifyllnadsbar pdf för utskrift" dom funkar i alla pdf läsare
För att fylla i fälten måste visaren stödja pdf v1.7 och det gör bara Adobe's i det här fallet...
Yes, det stämmer att den varianten går att öppna (går märkligt nog inte att länka till den filen, men den är nummer två i listan).

Vet du om version 1.7 verkligen är 11 år gammal, och varför inte fler stödjer den än så länge?

Hoppas detta inte är en utveckling som fortsätter.
Citera
2017-09-16, 22:23
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du överdriver.
Fria läsare finns för alla system, och koden för PDF finns tillgänglig för de som vill göra egna applikationer...
....?
Ja fria läsare finns för alla system, dock är XFA proprietärt och finns för fan inte ens till mobil, alls. Samt kommer aldrig någonsin finnas.

Så frågan är nu, varför sitter du här och skyddar denna värdelösa nya "funktion" som bara låser in folk till att använda Adobe Reader 8? SPAR är statligt och bör för fan se till att så många som möjligt kan öppna deras PDF:er. Det är dessutom inriktat på pension = Många äldre som inte vet hur man uppdaterar eller ens installerar ett program.

Chrome kan som sagt inte få stöd för det heller.
Citera
2017-09-17, 00:29
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
....?
Ja fria läsare finns för alla system, dock är XFA proprietärt och finns för fan inte ens till mobil, alls. Samt kommer aldrig någonsin finnas.

Så frågan är nu, varför sitter du här och skyddar denna värdelösa nya "funktion" som bara låser in folk till att använda Adobe Reader 8? SPAR är statligt och bör för fan se till att så många som möjligt kan öppna deras PDF:er. Det är dessutom inriktat på pension = Många äldre som inte vet hur man uppdaterar eller ens installerar ett program.

Chrome kan som sagt inte få stöd för det heller.
Men det är bara ett papper, i datorformat.
Beställ en utskrift och fyll i för hand, som man alltid gjort.

Hur skulle de annars göra menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in