2017-09-15, 17:00
Medlem
Jag skulle vilja lyfta fram hur försäkringsbolagen utnyttjar kunder, som inte hela tiden håller koll på sina försäkringar och hur de hela tiden höjer försäkringspremien samt inte ser till sina befintliga kunder i första hand. I det här fallet gäller det "Dina försäkringar", där jag tecknade en bilförsäkring för flera år sedan. Det är en "helt vanlig" Ford, LDK387. På det försäkringsbrev jag erhöll 13 oktober 2014 så låg premien på 7753kr. I det försäkringsbrev jag fick för ett år sedan, 2016, så låg premien på 11036 kr. Faktum är att den steg med 3000kr på ett halvår. Det är en orimligt hög premie för en sådan bil. Jag har tyvärr inte hållit koll på detta då jag litat på att jag tecknade en "bra" försäkring och att jag är skadefri. Nu när jag blivit föräldraledig så har jag noggrant gått igenom mina utgifter eftersom varenda krona helt plötsligt blivit "mer värdefull", det är mao ganska knapert att vara föräldraledig. Efter ett antal jämförelser både på försäkringsbolagens hemsidor och på jämförelsesajter så insåg jag att den försäkring jag har idag kan vara upp till tre eller fyra gånger så hög som vissa andra. I ilskans hetta funderade jag på vem jag skulle vara arg på. Självklart mest på mig själv - en dyr läxa! Men också på försäkringsbolaget, som bara höjer och höjer och sannolikt bara hoppas på att försäkringstagaren inte ska märka något. Sannolikt är detta också säkert ganska vanligt i vårt stressade samhälle, det finns så mycket som vi ska hålla reda på.

Efter samtal med ett antal andra försäkringsbolag, där jag drog hela historien om "Dina försäkringar", så tyckte dessa att jag borde ta kontakt med någon högre uppsatt chef eftersom de måste ha gjort fel. Det är ju ett "galet högt pris"!

Jag ringde till någon handläggare på Dina försäkringar och meddelade att jag ville säga upp min bilförsäkring och undrade då samtidigt varför premien är så hög. Kvinnan på andra sidan av luren lät förvånad när hon tittade på mina uppgifter och uttryckte flera gånger "men vad konstigt det ser ut" och bad om att få återkomma senare under dagen. När hon inte återkom så ringde jag åter igen till någon annan handläggare strax innan stängning och förklarade det senaste. Mannen i luren tittade även han på mina uppgifter i sin dator och även han uttryckte sig på likvärdigt sätt som kvinnan, att premien ser väldigt hög ut och att det borde vara något fel, för det är ju "bara en vanlig Ford". Han ombad mig att avvakta till morgondagen i väntan på hennes samtal. Försäkringen var fortfarande inte uppsagd.

När den kvinnliga handläggaren tillslut återkom dagen efter så kunde hon bara meddela att de inte kunde göra någonting med priset, att det var det rätta priset för min bil och att den höga premien KAN bero på diverse olika saker, allt beroende på deras egna statistik. Jag fick nöja mig med det svaret. Försäkringen sades upp.

Nu när försäkringen var uppsagd kunde jag även göra priskoll på deras hemsida samt att bolaget även fanns med i prisjämförelsesajter. De hamnade på första plats och min nya försäkringspremie skulle landa på runt 300 kr/månad, dvs. fyra gånger mindre än den nyligen befintliga. Så vid nyteckning blir årskostnaden runt 3600kr och om jag inte skulle ha sagt upp försäkringen så skulle den bara rulla på och nu kosta runt 11600kr per år. Jag hann få den nya fakturan där kvartalsavgiften låg på 2900kr. Ilskan inom mig växte! Jag ringde bolaget igen och bad om att bli kontaktad av någon "högre upp".

Dagen efter blev jag uppringd av någon kvinna på bolaget som inte heller hon kunde ge en konkret förklaring till min höga premie mer än att det beror på många faktorer. Hon kunde dock hålla med om att premien inte är rimlig. När jag tog upp det med den nya billiga föreslagna premien på hemsidan och prisjämförelsesajten så hänvisade hon till en förändring dom gjort under början av året där alla nya kunder får bättre pris. Hon säger mao rakt ut att redan befintliga kunder kommer sist. Jag spelade in detta 8 minuter långa samtal och vill gärna dela det med världen då jag vill varna andra för likadana dyra läxor. Hennes slutkontenta var "Tyvärr", vilket hon upprepade ett flertal gånger.
Citera
2017-09-15, 18:37
Medlem
pantywankers avatar
Jag skulle bytt bolag direkt oavsett det nya avtalet. Mitt bolag har tvärtom gett mig billigare premie med åren. Först var det bonus. Nu istället rabatt för x antal skadefria år samt ytterligare rabatt för att jag har hemförsäkring samt personförsäkring i samma bolag. Trogna kunder skall belönas och inte straffas.
Citera
2017-09-15, 21:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Jag skulle bytt bolag direkt oavsett det nya avtalet. Mitt bolag har tvärtom gett mig billigare premie med åren. Först var det bonus. Nu istället rabatt för x antal skadefria år samt ytterligare rabatt för att jag har hemförsäkring samt personförsäkring i samma bolag. Trogna kunder skall belönas och inte straffas.

En del bolag ger också rabatt för det antal år man haft körkortet utan att haft något försäkringsärende vilket kan ge rätt mycket rabatt om man tagit körkortet som ung men inte haft bil förrän nyligen.
Citera
2017-09-16, 17:59
Medlem
killawifes avatar
Försäkringsbolag är bovar. Det är inte alls ovanligt med det du beskriver och det har hänt mig med. Att man från försäkringsbolagets sida säger "oj, vad konstigt det verkar" men sen inte kan göra nåt är standard. Jag har nog haft tio olika bolag snart och problem med de flesta.
Citera
2017-09-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Försäkringsbolag är bovar. Det är inte alls ovanligt med det du beskriver och det har hänt mig med. Att man från försäkringsbolagets sida säger "oj, vad konstigt det verkar" men sen inte kan göra nåt är standard. Jag har nog haft tio olika bolag snart och problem med de flesta.

Låter nog mer som att du själv genererat problemen. Om man anser att exempelvis premienivån är för hög så har jag flera gånger fått ett bättre pris efter förhandling, gäller både privata och företagsägda bilar. Att det sedan finns vissa bilmodeller som en del bolag helst inte vill försäkra, det märks snabbt vid en jämförelse. Antingen avsevärt högre premie, eller information om att de endast kan erbjuda trafikförsäkring på just den bilen.
Citera
2017-09-17, 00:43
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Att priset på helförsäkring går upp när bilen får några år på nacken beror på att vagnskade- och nybilsgarantin går ut och är helt normalt, men ja det där lät dyrt för en som du själv säger, vanlig ford. Byt bolag
Citera
2017-09-17, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Att priset på helförsäkring går upp när bilen får några år på nacken beror på att vagnskade- och nybilsgarantin går ut och är helt normalt, men ja det där lät dyrt för en som du själv säger, vanlig ford. Byt bolag

Priset på helkasko går knappast upp efter några år på bilen som du skriver, däremot ökar behovet av dylik försäkring när vagnskadegarantin upphör. Nybilsgarantin påverkar knappast detta alls.
Citera
2019-09-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamsjael
Jag skulle vilja lyfta fram hur försäkringsbolagen utnyttjar kunder, som inte hela tiden håller koll på sina försäkringar och hur de hela tiden höjer försäkringspremien samt inte ser till sina befintliga kunder i första hand. I det här fallet gäller det "Dina försäkringar", där jag tecknade en bilförsäkring för flera år sedan. Det är en "helt vanlig" Ford, LDK387. På det försäkringsbrev jag erhöll 13 oktober 2014 så låg premien på 7753kr. I det försäkringsbrev jag fick för ett år sedan, 2016, så låg premien på 11036 kr. Faktum är att den steg med 3000kr på ett halvår. Det är en orimligt hög premie för en sådan bil. Jag har tyvärr inte hållit koll på detta då jag litat på att jag tecknade en "bra" försäkring och att jag är skadefri. Nu när jag blivit föräldraledig så har jag noggrant gått igenom mina utgifter eftersom varenda krona helt plötsligt blivit "mer värdefull", det är mao ganska knapert att vara föräldraledig. Efter ett antal jämförelser både på försäkringsbolagens hemsidor och på jämförelsesajter så insåg jag att den försäkring jag har idag kan vara upp till tre eller fyra gånger så hög som vissa andra. I ilskans hetta funderade jag på vem jag skulle vara arg på. Självklart mest på mig själv - en dyr läxa! Men också på försäkringsbolaget, som bara höjer och höjer och sannolikt bara hoppas på att försäkringstagaren inte ska märka något. Sannolikt är detta också säkert ganska vanligt i vårt stressade samhälle, det finns så mycket som vi ska hålla reda på.

Efter samtal med ett antal andra försäkringsbolag, där jag drog hela historien om "Dina försäkringar", så tyckte dessa att jag borde ta kontakt med någon högre uppsatt chef eftersom de måste ha gjort fel. Det är ju ett "galet högt pris"!

Jag ringde till någon handläggare på Dina försäkringar och meddelade att jag ville säga upp min bilförsäkring och undrade då samtidigt varför premien är så hög. Kvinnan på andra sidan av luren lät förvånad när hon tittade på mina uppgifter och uttryckte flera gånger "men vad konstigt det ser ut" och bad om att få återkomma senare under dagen. När hon inte återkom så ringde jag åter igen till någon annan handläggare strax innan stängning och förklarade det senaste. Mannen i luren tittade även han på mina uppgifter i sin dator och även han uttryckte sig på likvärdigt sätt som kvinnan, att premien ser väldigt hög ut och att det borde vara något fel, för det är ju "bara en vanlig Ford". Han ombad mig att avvakta till morgondagen i väntan på hennes samtal. Försäkringen var fortfarande inte uppsagd.

När den kvinnliga handläggaren tillslut återkom dagen efter så kunde hon bara meddela att de inte kunde göra någonting med priset, att det var det rätta priset för min bil och att den höga premien KAN bero på diverse olika saker, allt beroende på deras egna statistik. Jag fick nöja mig med det svaret. Försäkringen sades upp.

Nu när försäkringen var uppsagd kunde jag även göra priskoll på deras hemsida samt att bolaget även fanns med i prisjämförelsesajter. De hamnade på första plats och min nya försäkringspremie skulle landa på runt 300 kr/månad, dvs. fyra gånger mindre än den nyligen befintliga. Så vid nyteckning blir årskostnaden runt 3600kr och om jag inte skulle ha sagt upp försäkringen så skulle den bara rulla på och nu kosta runt 11600kr per år. Jag hann få den nya fakturan där kvartalsavgiften låg på 2900kr. Ilskan inom mig växte! Jag ringde bolaget igen och bad om att bli kontaktad av någon "högre upp".

Dagen efter blev jag uppringd av någon kvinna på bolaget som inte heller hon kunde ge en konkret förklaring till min höga premie mer än att det beror på många faktorer. Hon kunde dock hålla med om att premien inte är rimlig. När jag tog upp det med den nya billiga föreslagna premien på hemsidan och prisjämförelsesajten så hänvisade hon till en förändring dom gjort under början av året där alla nya kunder får bättre pris. Hon säger mao rakt ut att redan befintliga kunder kommer sist. Jag spelade in detta 8 minuter långa samtal och vill gärna dela det med världen då jag vill varna andra för likadana dyra läxor. Hennes slutkontenta var "Tyvärr", vilket hon upprepade ett flertal gånger.

Det förvånar mig inte att personalen på Dina Försäkringar inte själva förstod vad som hänt avseende premien, för det är inte deras egna försäkringar. De förmedlar enbart andra försäkringsbolags försäkringar. De är enbart en försäkringsdistributör, enligt lagen om försäkringsdistribution. De är inget försäkringsbolag. T.ex, deras olycksfallsförsäkringar kommer från Movestic, som i sin tur är återförsäkrade i Vardia, som i sin tur är återförsäkrade i Gensidige. Många mellanhänder som får ta del av dina pengar. Så någon mellanhand har höjt priset.

Det är en djungel det där.

Har någon ringt och uppgraderat din försäkring från Trafik till en helförsäkring?
Om inte, var villkoren densamma som tidigare? Tex så kan vissa trafikförsäkringar ha samma innehåll som en halvförsäkring och även innehålla olycksfallsförsäkring tex invaliditetsersättning på uppåt 1 miljon kronor per inblandad person och då är ju den dyrare än en försäkring som inte innehåller de momenten. Stor skillnad på innehåll=Stor skillnad i pris. Har någon ringt dig och sänkt din självrisk så att premien därmed blev högre? Finns många anledningar till varför en premie kan gå upp. Köpte du försäkringen till kampanjpris och sen flyttade till ett annat område?

Jämför man mellan seriösa bolag, så brukar man få vad man betalar för. Så en billigare försäkring är oftast sämre.

Men rent generellt så brukar det vara som så att personer som är i en ålder där man ofta har småbarn, så brukar premierna vara lägre, eftersom att föräldrar är mer riskmedvetna. Jag skulle dock aldrig välja ett bolag som inte är IF, Folksam, Gensidige, eller Trygg Hansa. För där får man alltid vad man betalar för. Vissa av Movestics försäkringar är bra om man tex pysslar med extremsport eller vill ha invaliditetsersättning som kickar in vid lägre invaliditetsgrad osv. Är man en vanlig Svensson så är det IF, Folksam, Gensidige, eller Trygg Hansa som gäller.

Ps. Du som är föräldraledig borde kika lite extra så att du inte har något från "Allra Försäkring" eller "Hela Försäkring" som de bytt namn till. Kan de utan dåligt samvete snuva pensionssparare på 350 miljoner kronor så kan de utan dåligt samvete konstruera försäkringar som innebär att man betalar mycket men får lite tillbaka. Alla deras försäkringar är sämst i försäkringsbranschen.

Ta deras tandvårdsförsäkring som exempel. Har du inga problem med tänderna så kan du få "friskvårdsavtalet" via folktandvården som för 30kr/månaden. För motsvarande skydd hos "Allra" som bytt namn till "Hela Försäkring" så får du betala 319kr/månad om du är 30-årsåldern och utan problem med tänderna, men då finns det maxtak. Så man kan bara få 2000 kr i ersättning för fyllningar exempelvis. Så du kan laga 1-2 tänder. Med Folktandvårdens "friskvårdsavtal" kan man laga varenda tand om det behövs utan att man betalar mer än 30kr/månad.

Du kan exempelvis rotfylla varenda tand och skaffa krona på varenda tand om det behövs med friskvårdsavtalet. Med "Hela Försäkring" tidigare "Allra Försäkring" så kan du rotfylla en tand och få enbart 1 ny krona.

Så från "Hela Försäkring" så får man betala 10 gånger mer, men får mycket mindre än konkurrenten från Folktandvården.

Samma sak gäller med resten av deras försäkringar. Så har du något på autogiro från Hela "Försäkring/Allra Försäkring" ta då bort autogirot via internetbanken i och med att försäkringarna är obundna.

Deras namnbyte och namnval är ju klassiskt för bluffbolag. Söker man på ordet hela så får man ju sökresultat från alla sidor där ordet finns. Så det ska vara så svårt som möjligt för folk att googla fram kunders klagomål.
Citera
2019-09-10, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker

Rabatten tar de tillbaka på något sätt. Förmodligen en oproportionell premie i förhållande till innehåll och risknivå i personförsäkringen samt hemförsäkringen.

PS. Du anger att gränsen mellan människa och djur går vid Medelhavet. Är det Dubai du tänker på då som är hela världens Mecka avseende finansbranschen och fastighetsbranschen? Folk tror att det är oljan, men det är ju helt fel lol.
Citera
2019-09-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En del bolag ger också rabatt för det antal år man haft körkortet utan att haft något försäkringsärende vilket kan ge rätt mycket rabatt om man tagit körkortet som ung men inte haft bil förrän nyligen.

"Megaforce" skrev att han fick rabatt efter ett antal skadefria år. Han sa alltså att en anledning till hans rabatt var för att han inte har haft ett försäkringsärende. Du skriver information som redan angivits.
Citera
2019-09-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor

Har man vagnskade- och nybilsgaranti men även Helförsäkring så är det kaka på kaka, då betalar du för luft vännen. Vagnskadegarantin kickar in och helförsäkringen ligger bara och tickar pengar på autogiro.
Citera
2019-09-10, 23:00
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ante-85
Har man vagnskade- och nybilsgaranti men även Helförsäkring så är det kaka på kaka, då betalar du för luft vännen. Vagnskadegarantin kickar in och helförsäkringen ligger bara och tickar pengar på autogiro.
Sant, såhär två år senare inser jag att jag borde skrivit ”priset för en försäkring” istället för att undvika att bli missförstådd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in