Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-14, 22:02
  #1
Medlem
1h 55min | Action, Adventure, Drama | 20 October 2017 (USA)

A group of friends join a guide for a trek into the Bolivian jungle, searching for an Indian village. The men soon realize that the jungle is a difficult place to be.

Director: Greg McLean
Writers: Yossi Ghinsberg (book), Justin Monjo (screenplay)
Stars: Daniel Radcliffe, Thomas Kretschmann, Lily Sullivan

IMDb: http://www.imdb.com/title/tt3758172/?ref_=wl_li_tt

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Ys9si3mFqGY

Kan detta bli något bra?
Citera
2017-09-14, 22:21
  #2
Medlem
Neofytens avatar
Jag är svag för sådana här "djungel"-filmer, klart jag kommer se den. Att det är Greg McLean, mannen bakom Wolf Creek-filmerna som regisserar gör det lite mer intressant också.
Citera
2017-10-21, 01:32
  #3
Medlem
Neofytens avatar
Jag såg den nyss och visst Harry Potter gjorde rätt bra ifrån sig där i djungeln men själva filmen blev rätt seg efter ett tag tyvärr. Men man fick sig en god dos av djungelgrönt iallafall!

Förövrigt ligger tråden fortfarande helt fel, det här är ingen tv-serie utan en film...
Citera
2017-10-22, 03:05
  #4
Medlem
Dejads avatar
Ser om det blir bättre i (FB) Film: allmänt


Tv-serier och tv-program --> Film: allmänt
/Moderator
Citera
2017-10-24, 23:51
  #5
Medlem
Rufoss avatar
Är det ingen som har något att säga om filmen?

Sitter och funderar på om jag ska se den eller inte..
Citera
2017-10-24, 23:58
  #6
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Är det ingen som har något att säga om filmen?

Sitter och funderar på om jag ska se den eller inte..

Eh jo, jag skrev några rader i tråden om den för någon dag sedan. Men det beror lite på vad du förväntar dig för film skulle jag säga. Den är baserad på en verklig händelse men se den utan att läsa på något om den.
Citera
2017-11-20, 10:47
  #7
Medlem
Filmen känns väldigt stressad i början, karaktärer introduceras i rask takt och de flyttas från olika ställen bara sådär.

Sedan är de ute i djungeln och händelsen som filmen är baserad påbörjas.

Under hela filmens gång är det svårt att släppa att det är Harry Potter vi följer, och en del grejer störs man på. Vissa grejer har ändrats och/eller tagits bort - som alltid förstås.

De försöker förmedla känslan av att vara vilse i djungeln, de försöker köra vanföreställningar (som sällan blir bra på film) och försöker visa den galenskap man börjar lida av i denna sits, men det faller ganska platt eftersom man hela tiden väntar på att Hagrid ska komma med den flygande bilen eller att Harry ska ta fram trollspöt och vifta fram lite käk.

Dan Rad är alldeles för Potterfierad för att inte vara elefanten i rummet.
Citera
2017-11-23, 01:23
  #8
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Filmen känns väldigt stressad i början, karaktärer introduceras i rask takt och de flyttas från olika ställen bara sådär.

Sedan är de ute i djungeln och händelsen som filmen är baserad påbörjas.

Under hela filmens gång är det svårt att släppa att det är Harry Potter vi följer, och en del grejer störs man på. Vissa grejer har ändrats och/eller tagits bort - som alltid förstås.

De försöker förmedla känslan av att vara vilse i djungeln, de försöker köra vanföreställningar (som sällan blir bra på film) och försöker visa den galenskap man börjar lida av i denna sits, men det faller ganska platt eftersom man hela tiden väntar på att Hagrid ska komma med den flygande bilen eller att Harry ska ta fram trollspöt och vifta fram lite käk.

Dan Rad är alldeles för Potterfierad för att inte vara elefanten i rummet.

Visst egentligen är han alldeles för Potterfierad som du säger men just i detta fallet tycker jag Radcliffe gjorde det bra, men filmen som sådan blev seg.
Citera
2018-01-16, 20:08
  #9
Medlem
Tyckte filmen var helskum. När kevin och harry börja hata markus eller vad han hette för han inte kunde gå och lät han sitta och gråta utanför deras tält utan att bry sig. Kändes riktigt skumt!

Var dom så empatilösa mot sin kompis och sen skulle man få empati när potter blev strandlös!

Hela filmen kretsade senare runt potter och kevin. Ingenting om markus alls och den skumma guiden! Filmen avslutades med två meningar att ingen vet vad som hände med markus och att denna guid hade gått med andra turister. Hade varit intressant å veta om dessa turister överlevde eller inte.

Antingen så tog han livet av markus eller så hittade dom faktiskt denna hemliga plats där markus bestämde sig för att bo kvar på tsm med dom andra som hittade platsen!

Jag vill nog tro på det sistnämnda för guiden verkade vara den enda sympatiska bland dom alla då han tog hand om markus och varnade dom för floden.
Citera
2018-01-17, 00:43
  #10
Medlem
Ess85s avatar
Tyckte den var helt okej faktiskt, Radcliffe's skådespel var bra och övertygande. Ska dock tilläggas att jag knappt har sett Harry Potter filmerna och därför inte drog den jämförelsen som andra verkar göra.
Citera
2021-03-21, 00:14
  #11
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fLASH11
Tyckte filmen var helskum. När kevin och harry börja hata markus eller vad han hette för han inte kunde gå och lät han sitta och gråta utanför deras tält utan att bry sig. Kändes riktigt skumt!

Var dom så empatilösa mot sin kompis och sen skulle man få empati när potter blev strandlös!

Hela filmen kretsade senare runt potter och kevin. Ingenting om markus alls och den skumma guiden! Filmen avslutades med två meningar att ingen vet vad som hände med markus och att denna guid hade gått med andra turister. Hade varit intressant å veta om dessa turister överlevde eller inte.

Antingen så tog han livet av markus eller så hittade dom faktiskt denna hemliga plats där markus bestämde sig för att bo kvar på tsm med dom andra som hittade platsen!

Jag vill nog tro på det sistnämnda för guiden verkade vara den enda sympatiska bland dom alla då han tog hand om markus och varnade dom för floden.

Du missuppfattade nog både filmen och dess bakgrund. Den sk guiden visade tydliga tecken på psykopati. Notera hans vredesutbrott. Hur han njuter när han slår ihjäl apan. Han lurade ut dom på floden, medveten om att det skulle innebära deras död. Ganska snart kommer passage som deras flotte inte är kapabel att passera. Hans riktiga identitet känner ingen till. Det var ett taget namn för att förbli anonym. Gissningsvis seriemördare som levde ut sina lustar genom att lura ut naiva turister i skogen för att döda dom. Marcus Stamm blev med största sannolikhet mördad i skogen. Mördaren själv, sannolikt med flera identiteter, lever givetvis och är på fri fot. Att båda dessa personer skulle försvunnit är helt enkelt osannolikt. Dom hade vapen o mat och gick till fots. Det fanns en orsak att han gärna tog den svagaste med sig.

Filmen då. Bra skådespel av allihopa. Helt klart sevärd. Skulle ge den 6-7/10. Man glömmer ganska snart att det är Harry Potter som gör huvudrollen. Han visar helt klart upp en större talang än man anat att han besitter.
Citera
2021-03-21, 10:24
  #12
Medlem
Såg den igår kväll. Huvudtemat var
aningslösa backpackers på livsfarliga expeditioner i djungeln.
Psykopaten
var heller ingen kännare av djungeln, han var hemma på ett begränsat område, och när hans plan stördes, som när backapackarna beslöt att fortsätta på floden, fegade han ut.
Psykopatens plan var att låta djungeln plocka backpackarna en efter en medan han själv i närheten eller på avstånd - som att följa det i media sedan han övergett dem - med
skulle följa deras chanslösa kamp mot naturen.
Allt detta framgick, men skickligt tematiskt antydningsvis. + till (filmiskt bearbetade) manus samt regissör.
Psykopatens första offer skulle bli huvudpersonen i filmen
För svaga skådespelarprestationer dock, utom på huvudpersonen och naturfolket, och alldeles för dåligt ljud. Men naturscenerna och temat gav filmen något över medelbetyg på R T och IMDb.

Ps. Läste inte ovanstående post - eller någon annan i tråden - innan jag postade, så då är vi två och kanske fler i tråden obroende av varandra med rätt förståelse till den dokumentära filmen
__________________
Senast redigerad av Lantarbetaren 2021-03-21 kl. 11:11.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback