Citat:
Ursprungligen postat av
Macatho
Hade du planerat att hyra ut ett rum för mer än 40000kr per år? Fyfan vilket ocker.
Jag tar det priset som marknaden erbjuder. Jag gillar pengar.
Citat:
Hur som helst så kan du ju läsa sidan du länkade, det står explicit:
Du kan inte få några andra avdrag än dessa i samband med uthyrningen.
Hyr du ut en privatbostadsrätt eller en hyreslägenhet får du avdrag för den avgift eller hyra som du själv betalar, under den tid som bostaden är uthyrd, och som avser den uthyrda delen. Hyr du ut en bostadsrätt får du inte avdrag för den del av den egna avgiften som avser kapitaltillskott.
Kapitaltillskott = ammortering, i mina öron. Säger inget om räntan som är nästan 50% av mina utgifter för lägenheten. Läser man det strikt är det såklart bara avgiften till föreningen som räknas det är ju därför jag frågar här om någon har mer detaljerad kunskap.
Citat:
Så säg tex att du har en bostadsrätt som är på 100kvm med en årsavgift på 50000kr. Rummet du hyr ut är 10kvm stort. Det är alltså 1/10 av lägenheten. Du får då göra avdrag med:
40000 schablon + 10%*50000 = 45000kr.
Så enkelt är det väl inte, åtminstone hälften av lägenheten är delade utrymmen. Men den matematiken kan jag klara av själv.
EDIT: Tydligen hade jag fel här, endast den del som 100% är uthyrd räknas (står i 'hjälpblanketten').
Dessutom står det att schablonavdraget endast gäller då uthyrning sker, så t.ex. får jag endast göra avdrag på 10000kr för 2017 om jag bara hyr ut aktivt under tre månader.
Citat:
Du får inte göra några andra avdrag.
Läs även:
Undantag
Vid uthyrning till egen eller närståendes arbetsgivare eller eget bolag gäller inte det som sägs om avdrag ovan. I dessa fall får du bara ett skäligt avdrag för de utgifter som uppkommit på grund av uthyrningen. Det kan vara ökade kostnader för el, vatten, värme och sophämtning m.m.
Denna sista del gör mig bara mer konfunderad, men det låter som bonus regler de behövt kasta in eftersom folk startade 'eget' för att kunna fuska med avdrag.