Citat:
Ursprungligen postat av
JanTaliban
Människan fungerar så att man automatiskt får ”en hög nivå” på precis allt som man utövar tillräckligt ofta.
Du har visserligen rätt i detta men frågan gäller nämligen tid och ork: hur mycket tid tar det innan man blir ganska bra på det man utövar? Alla människor är ju olika.
Jag har samma problem som TS att jag inte kan komma ett dugg vidare med min engelskan och svenskan. Från första början har det gått ganska bra och jag tror jag kan i princip lära mig att läsa på vilket europeiskt språk som helst i ett par månader om jag vill. Men sen kommer liksom en hinder och mina framgångar bromsar ganska snabbt omkring "pre-intermediate nivå" . Jag är en vanlig människa som inte bor i ett engelsktalande land och inte har ngt engelsktalande jobb eller kompisar eller kolleger i verkliga livet. Därför är jag dömd att lära mig språket i mycket tråkig och passiv väg (filmer, YT-lektioner, läroböcker, FlashBack =). Men jag märker att många mina kompisar, som är i samma sits, är ändå bättre på att lära sig främmande språk. Jag kan inte uppnå deras nivå så länge oavsett hur mycket jag tränar mig. Samtidigt vet jag säkert att de inte övar språket i någon hårdare mån än jag gör. Så jag ser att felet alltså ligger på mig fastän jag aldrig verkade vara dum/fånig/analfabet.
Jag kan emellertid tala skapligt bra så att man t.o.m. förstår mig

, men det känns som att jag aldrig kan bli flytande och prata alldeles rätt

Kommer det sig att några människor bara har talang medan de andra är mycket sämre på att lära sig språken helt enkelt? Det som en klarar av i ett år kräver tre-/fyrdubbelt så mycket krafter av den andra. Skall man i så fall försöka vidare eller ska man inte slösa tid längre?
Såklart skall man,

men ibland känns det rätt pinsamt!
Så förlåt mina språkfel, jag kommer att bli duktigare med nästa inlägg.