Citat:
Ursprungligen postat av
Acerbic
Men det handlar inte bara om det. Periferiseendet påverkas negativt av huvudskyddet, vilket resulterar att i att utövaren får smällar från vinklar denne inte kan uppfatta rörelserna ifrån.
Jag tränar som bekant ITF och där är huvudskydd valbart, och ingen i min klubb vill bära det just av den anledningen.
Finns olika huvudskydd. På vår klubb har vi tre olika. Med ett av dem har jag sämre periferi-seende. Övriga intakt. Samma gällde mitt huvudskydd jag hade när jag tränade Tkd. Samt de vi använder i thaiboxningen.
Men visst. Då finns en (liten) delförklaring. Å andra sidan... för att parafrasera det du säger om vinklar. Då kan man vända på det litegrann och säga att det är så farligt att vara för långsam så man måste bli mer restriktiv med vinklarna som används. Vinklarna är till för att få utrymme att träffa och halva jobbet blir då att själv ha ordning på sitt fotarbete i mån av teknik och snabbhet.
Men då detta med vinklar inte nämnts på det sättet i de studier jag läst så ska jag kika närmare på detta. Återkommer om jag hittar något av värde.