Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-13, 13:50
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Numera tror jag inte det är någon som använder checkar som betalning längre. Men jag vill minnas att det fanns något recept på en lösning man kunde behandla checken med, så att den vittrade sönder efter några timmar.

Alltså man behandlar checken, med lösningen, låter det torka. Sen betalar man med den men innan butiken hinner lösa in checken på banken så har den försvunnit...

Men jag vill veta receptet på denna lösning. Kanske t.o.m. finns någon som testat det?
Citera
2017-09-13, 14:43
  #2
Medlem
flexibilitets avatar
vänta ska fråga min farfar som brukar använda checkar. nej just det, han dog för 40 år sen
Citera
2017-09-13, 14:45
  #3
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Numera tror jag inte det är någon som använder checkar som betalning längre. Men jag vill minnas att det fanns något recept på en lösning man kunde behandla checken med, så att den vittrade sönder efter några timmar.

Alltså man behandlar checken, med lösningen, låter det torka. Sen betalar man med den men innan butiken hinner lösa in checken på banken så har den försvunnit...

Men jag vill veta receptet på denna lösning. Kanske t.o.m. finns någon som testat det?

Jag följer denna då det låter som något väldigt intressant. Att man inte använder checkar i Sverige längre måhända, men utomlands är det absolut inte ovanligt med check. USA och Frankrike är 2 av länderna som fortfarande envisas med dom.
Citera
2017-09-13, 16:46
  #4
Moderator
^Eazs avatar
Hittade en artikel om det från 1988.

http://articles.latimes.com/1988-03-...fi-90_1_checks

Citat:
CHICAGO — Checks treated with a chemical that causes them to disintegrate into confetti shortly after being deposited have shown up in at least two states, costing banks nearly $70,000 since the beginning of the year, police said Thursday.

A check clearinghouse said it has warned 142 banks to be on the lookout for the dissolving checks, which may have an unusual odor and feel oily.

The checks have turned up at five or six banks in the Chicago area and at one in Tennessee, said Capt. James Zurawski of the Chicago Police Department's financial crimes division. Authorities also are checking a report of a possible dissolving check in Indiana, Zurawski said.

"The one I've got in front of me looks like a handful of ashes," Zurawski said.

The checks, supposedly drawn on personal accounts at banks in California and Tennessee, have been reported in about 12 incidents in recent weeks, costing banks about $70,000, he said.

.........



'Some Kind of Chemical'

"What happened was two checks showed up in one of our downtown banks and they literally dissolved," Zurawski said in a telephone interview.

The perpetrator is "using some kind of chemical" that makes the checks disintegrate about three to four hours after they're deposited, he said.

"So far nobody's been harmed by it. The only clue we've got is we've talked to the tellers. One teller says that the check felt oily; another said it had a funny aroma," Zurawski said.

Northern learned on March 4 that two other checks for more than $8,000 dissolved after they were processed by Jewel Food Stores, which offers banking services for some banks' customers.

Officers from the food chain told the bank that a worker saw one of the checks start "to sweat and deteriorate from its borders." The worker tried to prevent further disintegration by putting the check in a paper envelope, but the envelope also began to dissolve, investigators said.

Fram till för ca 2 år sedan så fick vi våra utlägg vi gjorde i jobbet betalda med checkar vilket var lite jobbigt när man behövde gå till banken för att casha in någon lunch man hade tagit kvitto på för €5. Visst gjorde inte så mycket om man hade säg €700 på en månad att hämta ut, men de där gångerna man varit hos en kund i samma stad som företaget ligger i (så ingen milersättning) och käkade en billig lunch så kändes det väldigt omständligt.

Likaså betalas faktiskt soc/sjukersättning och pension ofta ut via checkar här i Irland.
Citera
2017-09-13, 18:53
  #5
Medlem
GalFisks avatar
Det verkar som de kunde ha en bananliknande doft, ifall det ger någon ledtråd: http://boards.straightdope.com/sdmb/.../t-203110.html
Det verkar inte som att ämnet skadade hud. Låter mer som något relativt opolärt som ändå kan plocka sönder cellulosa på något vis.
Kan pappret ha varit nitrerat? Finns det något som kan få cellulosanitrat att sakta sönderdelas?
Citera
2017-09-13, 21:52
  #6
Medlem
Forzos avatar
Banan fick mig att tänka på isoamylacetat. En googling gav följande länk som säger att amylacetat användes som lösningsmedel för cellulosanitrat.

Ingen aning om det gick till så eller inte men känns som en möjlighet åtminstone.

Edit: Skulle det gå att nitrera en check utan att den blir synbart påverkad?
__________________
Senast redigerad av Forzo 2017-09-13 kl. 22:14.
Citera
2017-09-13, 23:34
  #7
Medlem
Salorms avatar
Det här är på riktigt intressant, men jag tror tyvärr att dagens checkar är annorlunda utformade så detta inte fungerar längre på dem då det har uppdagats en gång. Och sen försvann problemet bara?
Citera
2017-09-13, 23:41
  #8
Medlem
AndersM79s avatar
Var inte det en sådan där 'urban legend' som någon påstått att sin kusins grannes bror som hade tobaksaffär råkat ut för?

Jag tror knappt man kan betala med checkar idag, de som sitter i kassorna i dag vet väl inte ens vad det är för något...
Citera
2017-09-13, 23:44
  #9
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Var inte det en sådan där 'urban legend' som någon påstått att sin kusins grannes bror som hade tobaksaffär råkat ut för?

Jag tror knappt man kan betala med checkar idag, de som sitter i kassorna i dag vet väl inte ens vad det är för något...

I Sverige är det högst ovanligt, kanske inte ens tillåtet? Men det är fortfarande relativt vanligt i länder såsom Irland (se ^Eaz inlägg) och jag har bott i Frankrike där det var väldigt vanligt. Samma sak i USA är det inte alls ovanligt att man drar av en check. Men jag gissar på att man kan ha ändrat på pappret så det inte disintegreras så enkelt som det gjorde förr?
Citera
2017-09-14, 01:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Men jag gissar på att man kan ha ändrat på pappret så det inte disintegreras så enkelt som det gjorde förr?
Ingen aning. Men det borde fungera på postväxlar...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback