2017-09-12, 18:52
Medlem
Hej!

Jag går naturvetenskapsprogrammet, och håller just på med mitt gymnasiearbete. Jag skulle behöva något att mäta brännhastigheten gentemot trycket med, såsom exempelvis en Crawford burner. Finns det något företag, universitet eller liknande som kan tänkas inneha en sådan apparat? Jag tänker att jag i så fall skulle kunna fråga om jag skulle kunna få göra några test med den.

Mvh
Citera
2017-09-12, 21:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har pysslat en hel del med förbränningsteknik (inte jättemycket men en hel del, mer än lite i alla fall...) och aldrig hört talas om den mätapparaten. Den beskrivs i alla fall här: https://en.wikipedia.org/wiki/Crawford_burner

Man mäter alltså hur snabbt elden sprider sig längs en långsträckt cylinder av bränslet som ska testas, verkar främst användas för att testa fasta raketbränslen.

Om mätapparaten har ett så smalt användningsområde så tror jag tyvärr du kammar noll, det är nog ingen institution i Sverige som har en sådan. Jag har anlitat SP https://www.sp.se/sv/index/services/branslen/karakterisering/Sidor/default.aspx för andra analyser av bränslen men inte det test du vill göra. Jag tvivlar på att de har grejer till det men kolla för all del med dem.

Det fanns en firma som hette TPS, Termiska Processer i Studsvik men jag hittar ingen hemsida, de kanske lagt ner eller blivit uppköpta. Jag tror inte heller de hade sån utrustning men kunde varit värt att kolla.

Men skit i det annars, det är ju en enkel anordning att skruva ihop själv om du inte hittar någon som har en färdig mätare.
Citera
2017-09-13, 07:14
Medlem
Tack ska du ha! Jag ska försöka med det du skrev.

Det finns inget annat man kan använda för att mäta trycket gentemot brännhastigheten hos ett solitt raketbränsle?

Mvh
Citera
2017-09-13, 08:31
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCuteGoat
Tack ska du ha! Jag ska försöka med det du skrev.

Det finns inget annat man kan använda för att mäta trycket gentemot brännhastigheten hos ett solitt raketbränsle?

Mvh

Jag har hållit på lite med hemmabyggda fastbränsleraketmotorer. Jag vet inte om detta hjälper dig, men det jag gjort är att jag tillverkat en serie närmast identiska motorer när det kommer till bränsleblandning, packning osv., men jag låter trycket vara en funktion av den innersta diametern på dysan. Så svaret jag fått på trycket har inte varit i t.ex. Pascal, utan i mm. Där har då den övre gränsen varit den minsta diametern där cylindern fortfarande håller. Brännhastigheten mättes genom att filma och sedan ta tiden på det man ser visuellt.
Vill du ha reda på impakten, eller om så vill den framåtdrivande kraften så är det bara att montera motorn på någon slags hävarm med antingen en fjäder eller en vikt på andra sidan och sedan se hur långt den kommer.

Min poäng är alltså att om du inte måste ha reda på funktionen mellan trycket och brännhastigheten då just det är vad du har i uppdrag att ta reda på, utan om du bara ska göra en så effektiv motor som möjligt så är det lättare att kvantifiera det där själv, skapa en egen "0a" och ändra parametrar, göra en funktion av dina egna resultat och utgå från det. Resultatet blir detsamma som om du har avancerad mätutrustning, men det är mycket lättare.

För att vara tydlig så ger jag ett exempel på vad jag menar.

Bränsleblandning konstant.
Motorcylinder konstant.
Packning och eventuell kanal i mitten av bränslet konstant.

Dysans diameter 10 mm, brinnhastighet 10 sekunder enligt video, kraft 20 cm på hävarmen.
Dysans diamater 9 mm, brinnhastighet 9 sekunder, kraft 21 cm.
8 mm, 8 sek, 22 cm.
7mm, motorcylindern sprängs.

Då gör vi bara en graf av de 3 värdena vi har som ligger inom motorns hållfasthet så vet vi vad vi får för värden med vilket tryck som helst.

Det samma har jag även gjort på bränsleblandningar där jag kvantifierat detta själv med små förändringar och låtit allt annat varit konstant och sedan gjort en graf av det.
Motormaterial, dimensioner, etc. etc.

Annars får du nog snickra ihop något själv. Gör du hellre det så är det nog inte så svårt att få ihop något. Brännhastigheten mäter vi nog enklast visuellt, så kanske tjockare akryl. Antingen akrylrör eller ett block man kan borra i, och sedan en liten gång från förbränningskammaren till en mätare bara, eller om du vill vara jobbig, till en lång genomskinlig slang som du böjer till och har vatten i och graderar upp. Och gör det i så liten skala det bara går för att mätare eller slang med vatten inte ska behöva vara så stora, och för att akrylen inte ska smälta allt för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in