2017-09-11, 22:25
Medlem
Little Joes avatar
Hejsan!

Sitter och tittar på mina försäkringar och vilka jag egentligen behöver.
Det som känns intressant för mig är sjukdoms- och olycksfallsförsäkring.

Min fråga: Kan man få någon ersättning av staten vid olycka/sjukdom med eller utan permanent skada som följd (invalidisering ex.)

Googlat men inte hittat något.

Relevant info: Jag har inget officiellt arbete.

Kram!
Citera
2017-09-11, 22:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little Joe
Hejsan!

Sitter och tittar på mina försäkringar och vilka jag egentligen behöver.
Det som känns intressant för mig är sjukdoms- och olycksfallsförsäkring.

Min fråga: Kan man få någon ersättning av staten vid olycka/sjukdom med eller utan permanent skada som följd (invalidisering ex.)

Googlat men inte hittat något.

Relevant info: Jag har inget officiellt arbete.

Kram!

Samhällets/"statens" skydd är sjukvård och om skadan är allvarlig så du mister din arbetsförmåga permanent en mycket liten sjukersättning och eventuellt bostadsbidrag. Betyder ungefär existensminimum livet ut. Jag rekommenderar att du tecknar privat olycksfalls- och sjukförsäkring. Blir en hel del dyrare att göra det helt privat än att gå den "halvprivata vägen" genom facket och kollektiv försäkring.

Sjukersättning

Sjukersättning är en ersättning för personer mellan 19 och 64 år och som troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.

https://www.forsakringskassan.se/myn...sjukersattning
Citera
2017-09-12, 18:47
Medlem
Om du skadar dig på arbetet så att du permanent förlorar minst 50% av din arbetsförmåga (blir "förtidspensionär") så kan du få livränta från Försäkringskassan som täcker upp din inkomstförlust fram till 65 års ålder. Förutsättningen är att du hade ett "vitt" jobb när du skadade dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in