Flashback bygger pepparkakshus!
2017-09-11, 21:23
Medlem
Jag planerar att skilja mig (frugan vet inte om det än). Vi har varit gifta i 7 år utan äktenskapsförord (korkat, jag vet) och varit sambos 3-4 år innan dess. Vi har inga barn och bor i en hyresrätt.

Nu till problemet. Det är jag som är det ekonomiska loket i hushållet. Jag tjänar ganska mycket mer och har också tillgångar på över en miljon kronor i form av både pengar, bilar och båtar som jag slitit ihop helt själv. Min fru går knappt runt varje månad på sin inkomst och har aldrig tillfört något av ekonomiskt värde till hushållet. Jag har alltid fått betala möbler, resor m.m.

Vi har dock alltid haft skild ekonomi med våra egna bankkonton o.s.v. så det är väldigt lätt att urskilja "ditt och mitt" rent teoretiskt. MEN när man är gifta fungerar det ju inte så enkelt vid en bodelning då huvudregeln är hälften var. Jag är dock inte så sugen på att ge bort över en halv miljon kronor till henne...

Vad tycker ni jag bör göra med mina tillgångar innan jag släpper bomben? Jag funderade först på att skriva över bilarna, båtarna och föra över pengarna till mina föräldrar innan jag begär skillsmässa. Men sedan googlade jag fram att man inte kan skänka så stora värden strax innan skillsmässoansökan, utan att det ändå ska betraktas som giftorättsgods trots att jag formellt inte äger det.

Några goda råd hur jag kan behålla mina surt förvärvade ägodelar?
Citera
2017-09-11, 21:34
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daka83
Jag planerar att skilja mig (frugan vet inte om det än). Vi har varit gifta i 7 år utan äktenskapsförord (korkat, jag vet) och varit sambos 3-4 år innan dess. Vi har inga barn och bor i en hyresrätt.

Nu till problemet. Det är jag som är det ekonomiska loket i hushållet. Jag tjänar ganska mycket mer och har också tillgångar på över en miljon kronor i form av både pengar, bilar och båtar som jag slitit ihop helt själv. Min fru går knappt runt varje månad på sin inkomst och har aldrig tillfört något av ekonomiskt värde till hushållet. Jag har alltid fått betala möbler, resor m.m.

Vi har dock alltid haft skild ekonomi med våra egna bankkonton o.s.v. så det är väldigt lätt att urskilja "ditt och mitt" rent teoretiskt. MEN när man är gifta fungerar det ju inte så enkelt vid en bodelning då huvudregeln är hälften var. Jag är dock inte så sugen på att ge bort över en halv miljon kronor till henne...

Vad tycker ni jag bör göra med mina tillgångar innan jag släpper bomben? Jag funderade först på att skriva över bilarna, båtarna och föra över pengarna till mina föräldrar innan jag begär skillsmässa. Men sedan googlade jag fram att man inte kan skänka så stora värden strax innan skillsmässoansökan, utan att det ändå ska betraktas som giftorättsgods trots att jag formellt inte äger det.

Några goda råd hur jag kan behålla mina surt förvärvade ägodelar?

Som du själv är inne på så kan du inte ge bort dina ägodelar innan du tar ut skilsmässa, de betraktas likväl som giftorättsgods.

Du får helt enkelt finna dig i att hon kommer att få hälften av "din" förmögenhet i det fallet du ansöker om äktenskapsskillnad.
Citera
2017-09-11, 21:38
Medlem
cacas avatar
Ta ut 500 000:- Köp en båt som är lite och göra på för billig peng, gärna något större och ovanlig båt, skriv eget kvitto på 500 000:- och oläsligt namnteckning på säljaren. Pengarna gömmer du på säkert ställe. Gör om proceduren med en skrotbåt till, göm överskottet. Skryt sen gärna att den här båten är värd si och så mycket för den är nått speciellt och när du gjort ordning den får du över miljonen för den.

Då du nu har dåligt med pengar så säljer du bil, båt till kompispris till föräldrarna.

Vänta par månader, under tiden super du och fixar med båtarna.

Sen skilsmässa. Hon får halva bohaget, hälften av vad som finns på banken och EN av båtarna!
Problem solved!
Citera
2017-09-11, 21:42
Bannlyst
Beklagar din situation.

Vänta tills det är ok att du fört över resurser? Hur lång tid rör det sig om?

Ta kontakt med en jurist så du kan se över dina möjligheter ordentligt. Tror det är värt pengarna. Och de är nog vana vid liknande situationer
Citera
2017-09-11, 21:48
Medlem
Korkat men är orsak varför man även ska ha sina tillgångar ägda via trust eller foundation, för skyddar mot allt även vid privata skulder.
Citera
2017-09-11, 22:18
Medlem
Ratozs avatar
500k... Ingen lust...

Du visste vad som behövdes från början men stake nog att be om den namnteckningen hade du inte.

Nu är du arg på henne så nu drar du dig inte för brott... En namnteckning var allt som krävdes från början.

Skaffa pungkulor och lär dig att 500k är billigt för en gedigen utbildning du uppenbarligen behövde.
Citera
2017-09-11, 22:20
Medlem
Imirons avatar
Lagstiftningen är just gjord för att man inte ska kunna gå runt den så som du vill. Vad du däremot kan göra är att försöka få frugan att skriva på äktenskapsförord nu. Det kan göras under giftermålet, det är inga problem, man behöver inte göra det innan. Varför hon nu skulle gå med på det.

Du får väl stå ditt kast. Men det är klart, du kan ju alltid kolla med någon kreativ jurist och se om de har några förslag.På flashback tvivlar jag på att du hittar nån utväg. Som sagt, lagstiftningen är utformad för att just förhindra detta och vid tvist kommer domstolen också vara högst medveten om detta.
Citera
2017-09-11, 22:21
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Korkat men är orsak varför man även ska ha sina tillgångar ägda via trust eller foundation, för skyddar mot allt även vid privata skulder.

Jätte bra råd för någon som inte dividerar om 500k. Har man inte mer än 1 mille är truster svindyra försäkringar.

Är i praktiken omöjligt att se kapital växa om man gör så usla affärer.
Citera
2017-09-11, 22:26
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Gifta i sju år, vad hände med "Nöd och lust" ni sade ja till? Varför inte jobba lite på det istället.

Ge henne allting. Skriv över rubbet på henne. Begär sedan skilsmässa. Nu är det hon som tvingas ge hälften till dig, kul bara för att se hur hon reagerar.
Citera
2017-09-11, 22:29
Medlem
1. Se det, som sagts här, som läropengar. En dyrköpt läxa. Men du har säkert råd med det. Du står ju inte direkt på bar backe med fordon etc.
2. Eller förmå henne, som också sagts här, att skriva ett äktenskapsförord. Det är möjligt att hon inte går med på det. Till och med troligt. Men OM hon gör det får du ta det lugnt med skilsmässan och kanske börja med att separera på prov.

Lycka till!
Citera
2017-09-11, 22:35
Medlem
Så du bor i hyresrätt men har en miljon o leka med ? Smart man
Citera
2017-09-11, 22:46
Bannlyst
Spela high-stakes poker med några polare du litar på. Spela bort rubbet. Naturligtvis, får du kompensera dom skäligt. Åker ni utomlands och spelar när skattemyndigheterna inte få reda på något heller.
Inget olagligt att spela bort sina egna pengar.
Dessutom, väldigt svårt att bevisa att hela upplägget var 'fake'
Skriv reverser/skuldebrev. Du hade bara otur i spel (dessutom i kärlek).
Alternativt, kan du investera alla dina surt förvärvade pengar i något fiktivt bolag, och du blev blåst. Mycket svårt att bevisa motsatsen.
Senast redigerad av Jigaboo 2017-09-11 kl. 22:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in