Citat:
Ursprungligen postat av
Daka83
Jag planerar att skilja mig (frugan vet inte om det än). Vi har varit gifta i 7 år utan äktenskapsförord (korkat, jag vet) och varit sambos 3-4 år innan dess. Vi har inga barn och bor i en hyresrätt.
Nu till problemet. Det är jag som är det ekonomiska loket i hushållet. Jag tjänar ganska mycket mer och har också tillgångar på över en miljon kronor i form av både pengar, bilar och båtar som jag slitit ihop helt själv. Min fru går knappt runt varje månad på sin inkomst och har aldrig tillfört något av ekonomiskt värde till hushållet. Jag har alltid fått betala möbler, resor m.m.
Vi har dock alltid haft skild ekonomi med våra egna bankkonton o.s.v. så det är väldigt lätt att urskilja "ditt och mitt" rent teoretiskt. MEN när man är gifta fungerar det ju inte så enkelt vid en bodelning då huvudregeln är hälften var. Jag är dock inte så sugen på att ge bort över en halv miljon kronor till henne...
Vad tycker ni jag bör göra med mina tillgångar innan jag släpper bomben? Jag funderade först på att skriva över bilarna, båtarna och föra över pengarna till mina föräldrar innan jag begär skillsmässa. Men sedan googlade jag fram att man inte kan skänka så stora värden strax innan skillsmässoansökan, utan att det ändå ska betraktas som giftorättsgods trots att jag formellt inte äger det.
Några goda råd hur jag kan behålla mina surt förvärvade ägodelar?
Som du själv är inne på så kan du inte ge bort dina ägodelar innan du tar ut skilsmässa, de betraktas likväl som giftorättsgods.
Du får helt enkelt finna dig i att hon kommer att få hälften av "din" förmögenhet i det fallet du ansöker om äktenskapsskillnad.