Starting strength programmet ser följande ut såhär:
Pass A
3 x 5 Knäböj
3 x 5 Bänkpress
1 x 5 Marklyft
Pass B
3 x 5 Knäböj
3 x 5 Press (Ståendes, med stång över huvudet, kallas även militärpress)
5 x 3 Styrkevändningar
Jag har dock några frågor.
1.Varför kör man knäböj varje pass? Kan man inte byta och köra marklyft varje pass istället?
2.3x5 är ju inte optimalt för styrka. 5x3 hade varit bättre om man ska fokusera på styrka. Kan man inte köra 5x3 istället? Funkar det inte bättre då?
3.Varför kör man bara ett set med marklyft?
Pass A
3 x 5 Knäböj
3 x 5 Bänkpress
1 x 5 Marklyft
Pass B
3 x 5 Knäböj
5 x 3 Styrkevändningar
1.Varför kör man knäböj varje pass? Kan man inte byta och köra marklyft varje pass istället?
2.3x5 är ju inte optimalt för styrka. 5x3 hade varit bättre om man ska fokusera på styrka. Kan man inte köra 5x3 istället? Funkar det inte bättre då?
Vad är ditt mål med träningen? Bli stor? Stark? Bygga mycket massa?
Pass A
3 x 5 Knäböj
3 x 5 Bänkpress
1 x 5 Marklyft
Pass B
3 x 5 Knäböj
5 x 3 Styrkevändningar
1: Knäböj är en övning som påfrestar kroppen mycket men också hjälper till att frisätta tillväxthormoner till kroppen, vilket medför ökning av styrka och storlek om vilan sköts. Marklyft påfrestar kroppen lite annorlunda, oftast mer, än böj gör, dessutom med fokus på andra muskler. Kör du knäböj varje pass nu i början fungerar det nog, ska du maxa 3 gånger per vecka så går det inte. Marklyft kommer att bränna ut dig då det oftast krävs mer vila mellan passen, då det tar mer av kroppens energi, och använder fler muskler, detta är också svar på fråga 3.
2: 5 repetitioner med 3 set och 3 repetitioner med 5 set är alltså =15 totala repetitioner. Den övningen som kräver mer av kroppen kanske bör ges mer vila mellan, för att komma upp i totala 15 repetitioner. Den övningen som kräver mycket av kroppen under kort period men bränner ut reserverna av glykogen kan möjligen inte utföras lika bra över flera set.
3: Se svar 1 igen.
Extra: Det finns en anledning till att programmet är just ett 'starting strength' program. Visst kan du få resultat på andra sätt också, men varför chansa när du har en väl beprövad, fungerande metod? Ditt val såklart. Vill du baka en äppelpaj, för första gången, följ ett recept som fungerar, eller gör ett eget recept. Äpple har du ju i oavsett, eftersom det är äppelpaj, men deg och liknande måste inte vara detsamma. Lycka till!
Det är ett nybörjarprogram. Syftet är att bli starkare i basövningar, samt bygga lite muskelmassa.
Starting Strength och liknande program är mer för styrkelyftare, inte direkt den som vill bygga så mycket muskelmassa som möjligt direkt från början.
Knäböj är tekniskt den svåraste övningen, och därför behöver man träna på den varje pass. 3x5 är tillräcklig volym för att nybörjaren ska växa men samtidigt tillräckligt lite för att de ska kunna återhämta sig och köra det tre gånger i veckan.
Fem set marklyft är förvisso bra för tekniken, men eftersom övningen är så påfrestande så har Rippetoe som designat programmet dragit ner det till endast ett tungt set per pass. Man kan diskutera det, men uppvärmingssetten räknas även de till teknikträning.
5x5 på de flesta övningar liknar mer Stronglifts, även det ett populärt nybörjarprogram. Det spelar inte jättestor roll faktiskt, båda funkar oftast.
5x3 är däremot lite för tungt för nybörjaren. 3 reppare blir ganska rejäl med vikt på stången, något nybörjare vanligtvis inte kan hantera med bra form. Fem reps och lite mindre vikt blir ofta bättre.
Kolla in strong lifts om du är ute efter en annan version.
Sen att du blandar in dina egna åsikter till väl berövande schema visar att din kunskap är lite liten. Testa utifrån hur SS är i original form i 3 månader. Sen kan du börja joxa, du har ingenaning om hur tungt SS verkligen är att köra
Knäböj är tekniskt den svåraste övningen, och därför behöver man träna på den varje pass. 3x5 är tillräcklig volym för att nybörjaren ska växa men samtidigt tillräckligt lite för att de ska kunna återhämta sig och köra det tre gånger i veckan.
Fem set marklyft är förvisso bra för tekniken, men eftersom övningen är så påfrestande så har Rippetoe som designat programmet dragit ner det till endast ett tungt set per pass. Man kan diskutera det, men uppvärmingssetten räknas även de till teknikträning.
5x5 på de flesta övningar liknar mer Stronglifts, även det ett populärt nybörjarprogram. Det spelar inte jättestor roll faktiskt, båda funkar oftast.
5x3 är däremot lite för tungt för nybörjaren. 3 reppare blir ganska rejäl med vikt på stången, något nybörjare vanligtvis inte kan hantera med bra form. Fem reps och lite mindre vikt blir ofta bättre.
Har testat ett par olika program och har kört styrkelyft nu i ett år.
Det som är tråkigt med Stronglifts och Starting strength är att man kör Knäböj exakt hela tiden.
Man får en oproportionerlig stor rumpa.....Har redan stor röv så det räcker.
Kolla in strong lifts om du är ute efter en annan version.
Sen att du blandar in dina egna åsikter till väl berövande schema visar att din kunskap är lite liten. Testa utifrån hur SS är i original form i 3 månader. Sen kan du börja joxa, du har ingenaning om hur tungt SS verkligen är att köra
Har redan provat på starting strength och som jag sa tidigare så tkr jag att det är för mkt knäböj och för lite squat.
Man kör alltid 3 knäböjspass och som mest kör man endast 2 set marklyft...
Men varför skulle inte mitt program funka egentligen? Om man kör ABA en vecka och nästa vecka BAB?
Har redan provat på starting strength och som jag sa tidigare så tkr jag att det är för mkt knäböj och för lite squat.
Man kör alltid 3 knäböjspass och som mest kör man endast 2 set marklyft...
Men varför skulle inte mitt program funka egentligen? Om man kör ABA en vecka och nästa vecka BAB?
Squat = knäböj
Som flera sagt, mark sliter mer på kroppen. Det är upp till dig att köra som du vill men det finns en anledning att programmet är så poppis och man ska inte börja experimentera. Åtminstone inte innan man kört ett tag, vill du har mer egen kontroll över hur programmet ska se ut kör Wendler 5 3 1 istället men det kanske inte är lika lämpat för nybörjare.