2017-09-07, 14:52
Medlem
blev inspirerad efter jag lste https://rikatillsammans.se/investera...ara-csn-lanet/ har 0 erfarenhet av att investera s jag spenderat tid dom senast veckorna med att lsa och kolla p videos om investering. Jag jobbar just nu och fr bra ln s kommer kunna investera 100% av csn och leva av min ln. Vad skulle ni rekommenderar jag investerar csn pengarna p?
Citera
2017-09-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swetrap
blev inspirerad efter jag lste https://rikatillsammans.se/investera...ara-csn-lanet/ har 0 erfarenhet av att investera s jag spenderat tid dom senast veckorna med att lsa och kolla p videos om investering. Jag jobbar just nu och fr bra ln s kommer kunna investera 100% av csn och leva av min ln. Vad skulle ni rekommenderar jag investerar csn pengarna p?

r tanken att du ska jobba fulltid och ven studera 100%?

Mvh
Citera
2017-09-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mak1891
r tanken att du ska jobba fulltid och ven studera 100%?

Mvh

lol hur ska det g till?
Citera
2017-09-07, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTF1337
lol hur ska det g till?

Det var just de jag skulle komma till, vet ej hur ts tnkte.

D maxbelopp ligger p ca 80k per r.
Citera
2017-09-07, 15:33
Medlem
Om vi antar att 80k per r rcker, s r det klart att det fungerar att tjna pengar p att ta upp ett s billigt ln. Men det r ju inte riskfritt, summorna r dessutom sm s knappt mdan vrt.

tex ISK och investera i ntt brett investmentbolag. Detta ger sg 4% i direktavkastning och en skatt p sg .5% (den kanske r hgre nu - snt tenderar ju att smyghjas) plus den lga CSN rntan 1%?

Sg att du kan tjna 2% p 100 000, det r 2 000 kr/r. Sen har du risken i brskursen ocks.
Citera
2017-09-07, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Om vi antar att 80k per r rcker, s r det klart att det fungerar att tjna pengar p att ta upp ett s billigt ln. Men det r ju inte riskfritt, summorna r dessutom sm s knappt mdan vrt.

tex ISK och investera i ntt brett investmentbolag. Detta ger sg 4% i direktavkastning och en skatt p sg .5% (den kanske r hgre nu - snt tenderar ju att smyghjas) plus den lga CSN rntan 1%?

Sg att du kan tjna 2% p 100 000, det r 2 000 kr/r. Sen har du risken i brskursen ocks.

Rntan just nu hos CSN r 0.34%.

Sen vet vi ju inget om TS utgifter osv, sg att du kan ta max bidrag + ln av CSN som blir ca 13500kr, och investerar allt s kan det ju bli en hel del pengar i avkastning.
Citera
2017-09-07, 15:41
Medlem
Citat:

Sen vet vi ju inget om TS utgifter osv, sg att du kan ta max bidrag + ln av CSN som blir ca 13500kr, och investerar allt s kan det ju bli en hel del pengar i avkastning.

TOM s lgt, ja - dr ser man det var ett tag sen man blev av med CSN. Det kan ju vara ett bra stt att komma igng iof.
Citera
2017-09-07, 15:59
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:

Om du studerar p heltid under 20 veckor
r fribeloppet 86 782 kronor under varje halvr.
Det gller fr r 2017.
Citera
2017-09-07, 16:30
Medlem
Citat:

pluggar utomlands s kommer bara meddela till csn att jag har 0 inkomst
Citera
2017-09-07, 16:36
Medlem
Citat:

nu vet jag inte om nsta r men i r kommer jag jobbar i princip 100% har tnkt leva snlt s jag kan anvnda pengarna smart istllet fr att kasta allt p att festa som jag har gjort hittills. har 0 pengar investerat s vill gra en ndring i mitt liv nr jag kan utnyttja csn pengarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in