Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-06, 19:40
  #1
Medlem
Tuktads avatar
Hallå!

Fy på mig om liknande tråd finns men hittade inget.

Om jag har en originalbild som jag vill kopiera upp i större volym, säg i storleken ca 100x70 cm, på ett så "vanligt" enkelt papper som möjligt, dvs inget fancy papper utan helt vanligt kontorspapper, hur går jag tillväga, vem kontaktar man?

Har givetvis googlat och hört av mig till tryckerier men vill kolla här också om några kan tipsa om några leverantörer i Stockholm som är bra.

Om vi pratar svart/vita kopior, återigen på "vanligt" enkelt papper, vad pratar vi för typ av priser?

Uppskattar tips och egna erfarenheter.

Trevlig kväll!
Citera
2017-09-06, 20:15
  #2
Medlem
Poechalis avatar
Om det är tusental är det ett offsettryckeri.
Hög startkostnad, men har maskinen väl börjat rulla kostar varje tryck bara nån krona.

Är det hundratal är det ett digitaltryckeri/copyshop. Kanske inte jättevanligt att de tar det stora formatet.
Men de som har arkitektbyråer som kunder printar svart på stora papper.
Kostar flera kronor/kopia.

Papperskostnaden är inte den största kostnaden.
__________________
Senast redigerad av Poechali 2017-09-06 kl. 20:19.
Citera
2017-09-06, 20:24
  #3
Medlem
cybergrodans avatar
http://www.vistaprint.se/affischer.a...ts&xnav=TopNav
Jag har själv gjort en affisch via denna sida (även andra fotoprodukter) och jag har blivit nöjd alla gånger. Billigt som fan är det också, speciellt om du beställer mycket!
Citera
2017-09-07, 19:17
  #4
Medlem
Tuktads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
http://www.vistaprint.se/affischer.a...ts&xnav=TopNav
Jag har själv gjort en affisch via denna sida (även andra fotoprodukter) och jag har blivit nöjd alla gånger. Billigt som fan är det också, speciellt om du beställer mycket!

Tack snälla för svar! Men den sidan är inte aktuell då priset är alldeles för högt. Det där är finlir på fina papper och skulle kosta flera tusen att kopiera upp 20-talet. Eller missar jag något? 🤔
Citera
2017-09-07, 19:18
  #5
Medlem
Tuktads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Om det är tusental är det ett offsettryckeri.
Hög startkostnad, men har maskinen väl börjat rulla kostar varje tryck bara nån krona.

Är det hundratal är det ett digitaltryckeri/copyshop. Kanske inte jättevanligt att de tar det stora formatet.
Men de som har arkitektbyråer som kunder printar svart på stora papper.
Kostar flera kronor/kopia.

Papperskostnaden är inte den största kostnaden.

Stort tack!
Citera
2017-09-07, 19:52
  #6
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuktad
Tack snälla för svar! Men den sidan är inte aktuell då priset är alldeles för högt. Det där är finlir på fina papper och skulle kosta flera tusen att kopiera upp 20-talet. Eller missar jag något? 🤔
Jo i och för sig, när jag gjort enstaka affischer har jag tyckt att det varit väldigt billigt. Det kanske inte är billigt egentligen? 20 affischer i storlek B1 skulle med matt papper gå på 4000:-.

Vad ska du ha affischerna till? Är det inte lättare att hitta ett tryckeri som har lust att sponsra istället? Jag har t.e.x själv anordnat grejer som jag sålt in och fått gratis. Typ ''detta är bra för ungdomar och blablabla, ni får en logga i hörnet om ni trycker detta gratis.''
Citera
2017-09-08, 07:35
  #7
Medlem
Poechalis avatar
Om man offsettrycker kan man nog få 1000 ex för 4000 kr.

(Med reservation för att jag varit från branschen ett par år).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback