2017-09-06, 14:56
Medlem
Skulle man kunna jämföra med en hiarkitriangel (tror det stavas så)? Att admin är i topp och kan bestämma över mod, som är ett steg lägre som kan bestämma över medlemmar som inte ha något bestämmanderätt (när det gäller regler)?

Vad kan admin göra som inte mod kan göra och vad kan båda göra? Är det vanligt att admin petar på inlägg och påpekar om det ligger i fel forum? Skulle admin kunna släcka ner hela Flashback om hen nu vill det?
Senast redigerad av tony0682 2017-09-06 kl. 15:03.
Citera
2017-09-06, 15:15
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Moderatorerna är vanliga användare som även hjälper till att hålla ordning på forumet genom att ja, moderera det. De kan alltså ta bort och flytta inlägg osv i de forum de är satta att moderera. I övrigt är de som alla andra när de inte modererar och har samma rättigheter och skyldigheter. När de agerar som moderatorer har de ett annat regelverk att rätta sig efter som reglerar moderatorsysslorna.

Administratörerna (varav jag är en) är en administrativ funktion och vi deltar inte i diskussioner eller modererar (förutom ibland i detta metaforum). Vi tar beslut och ser till att det fungerar "bakom kulisserna" och att modereringen fungerar som den ska. Vi kan göra allting och lyder inte heller under regelverket.

Om man t ex anser att en moderator agerar felaktigt så är det till någon av oss administratörer man vänder sig.

admin4
Citera
2017-09-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Moderatorerna är vanliga användare som även hjälper till att hålla ordning på forumet genom att ja, moderera det. De kan alltså ta bort och flytta inlägg osv i de forum de är satta att moderera. I övrigt är de som alla andra när de inte modererar och har samma rättigheter och skyldigheter. När de agerar som moderatorer har de ett annat regelverk att rätta sig efter som reglerar moderatorsysslorna.

Administratörerna (varav jag är en) är en administrativ funktion och vi deltar inte i diskussioner eller modererar (förutom ibland i detta metaforum). Vi tar beslut och ser till att det fungerar "bakom kulisserna" och att modereringen fungerar som den ska. Vi kan göra allting och lyder inte heller under regelverket.

Om man t ex anser att en moderator agerar felaktigt så är det till någon av oss administratörer man vänder sig.

admin4
Teknikerna då?
Citera
2017-09-07, 17:18
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Teknikerna då?

Teknikerna teknikar sig.

De utför ingen moderering utan ser till att de bakomliggande funktionerna fungerar samt utvecklar nya funktioner som både medlemmar, moderatorer och admins har föreslagit.
Citera
2017-09-08, 21:33
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Teknikerna teknikar sig.

De utför ingen moderering utan ser till att de bakomliggande funktionerna fungerar samt utvecklar nya funktioner som både medlemmar, moderatorer och admins har föreslagit.

Vad gör avatarologerna då?

https://www.flashback.org/member.php?u=10439
Citera
2017-09-08, 21:40
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Vad gör avatarologerna då?

https://www.flashback.org/member.php?u=10439

Ingenting som inte vem som helst kan göra med lite kunskap om bildbearbetningsprogram. Det är en forntida kvarleva från då Flashback var en liten och rätt familjär grupp. Då kunde moderatorerna sätta att vem som helst var vad som helst.

Nuförtiden finns det fyra olika steg som berättar om vad man gör på forumet: Admin, Tekniker, Moderator och Medlem. Ingen får någon annan titel nu men om de fått den för 10+ år sedan så kan den leva kvar.
Citera
2017-09-08, 21:43
Moderatorerna vet jag är oavlönade, men hur är det med Admin och hans numrerade admin-kompisar? Får de någon ersättning?
Citera
2017-09-10, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamhet.
Moderatorerna vet jag är oavlönade, men hur är det med Admin och hans numrerade admin-kompisar? Får de någon ersättning?
Admin är ägaren av forumet och den som skrattar hela vägen till banken. Hur det är med hans numrerade admin-kompisar vet jag dock inte. De är väl blåsta och utnyttjade precis som moderatorerna är, men får kanske något litet av den allsmäktige som belöning för sitt hårda slit.
Citera
2017-09-19, 08:38
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Skulle man kunna jämföra med en hiarkitriangel (tror det stavas så)? Att admin är i topp och kan bestämma över mod, som är ett steg lägre som kan bestämma över medlemmar som inte ha något bestämmanderätt (när det gäller regler)?

Vad kan admin göra som inte mod kan göra och vad kan båda göra? Är det vanligt att admin petar på inlägg och påpekar om det ligger i fel forum? Skulle admin kunna släcka ner hela Flashback om hen nu vill det?

Kolla, du kan ju aldrig veta om det e en skillnad mellan admin o mods här. Jag menar vi kan ju inte veta om admin inte e en av modsen. De säger saker, vi kan inte se.
Citera
2017-09-19, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Admin är ägaren av forumet och den som skrattar hela vägen till banken. Hur det är med hans numrerade admin-kompisar vet jag dock inte. De är väl blåsta och utnyttjade precis som moderatorerna är, men får kanske något litet av den allsmäktige som belöning för sitt hårda slit.
Jag har alltid tänkt mig att de skuttar till banken i armkrok skrattandes och tjoandes, dels av pengaglädje och dels av hånfullhet till de stackars teknikerna som försöker springa ikapp med servrarna i famnen, medans både admins och tekniker föraktfullt ignorerar moderatorerna som får stå längs vägkanten och titta på, gråtandes i trasiga kläder.

...för det är väl så det brukar se ut? Jag gillar den bilden iaf.

Men i själva verket är nog sanningen tråkigare även om jag alltid trott att alla admins har lika mycket makt... Men nu när du säger det, administrationen kanske har sin egen hierarki, det vore intressant att veta hur det ligger till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in