Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-02-06, 08:58
  #25
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Ja, man har olika problem här i livet.

”Sade han lite ironiskt”
Citera
2018-02-06, 11:46
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
med tanke på att börsen rasar borde du investera i räntepapper, 10% kan du ha i bear instrument, ex. bear omx x1 men det mesta på räntepapper.
även med en låg ränta kan du tjäna en hel del om du har 20 milj.

Helt fel, med tanke på att börsen rasar borde han handla just börsen
Citera
2018-02-06, 13:41
  #27
Medlem
happilappis avatar
Ja, du investerar i börsen på det sättet att du köper guld, räntor, obligationer eller björn etf.
Citera
2018-02-06, 17:55
  #28
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Helt fel, med tanke på att börsen rasar borde han handla just börsen

Ja men exakt, sitt med i åkturen ned, gör det...

Eller kanske försök hitta stödet istället?
Det är inte över än, även om alla försöker tysta kritikerna.
Citera
2018-02-10, 01:17
  #29
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarv2
Jag håller just nu på att investera min "förmögenhet" på cirka 20 miljoner kronor i fonder. Jag kör globala indexfonder med låga avgifter för att sprida riskerna maximalt.

Jag har läst en rad studier på när man ska skjuta in pengar på börsen, och alla de här studierna pekar på att det är nästintill omöjligt att "tajma" marknaden. Istället bör man enligt den har studierna investera med "dollar-cost-average", dvs att investera en större summa pengar under längre tid för att sprida riskerna, dock över maximalt 18 månader.

Jag har påbörjat att investera mina pengar över 18 månader, men har fått kalla fötter pga de exceptionellt höga värderingarna på börsen. Egentligen vill jag inte försöka "tajma" läget på marknaden, men jag klarar inte helt att bortse från att t ex S&P 500 ligger på nästan samma CAPE (30,4) som inför kraschen i början av 1930-talet (och långt över nivåerna vid senaste finanskrisen): https://www.gurufocus.com/shiller-PE.php
Frågan är hur relevant just det mätvärdet är idag.
Vi har en annan typ av ekonomi, andra omvärldsfaktorer, annat ränteläge och placeringsalternativen ser annorlunda ut idag.

Med historiska mått har vi haft ganska hög värdering en längre tid. Så kan det förbli i flera år till. Eftersom vi helt saknar fungerande metoder att förutsäga framtida börskurser, kanske vi tillsvidare helt borde låta bli att försöka.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarv2
Jag hade kunnat tänka mig att lägga in alla pengarna på 6-12 månader om jag kände att vi låg i en period av tidigare nedgång på börsen, då vet jag att de alltid vänder upp igen. Vad jag däremot vill undvika är att investera på en absolut top (t ex vid IT-bubblan) och behöva vänta i upp till 5-10 år innan jag kan börja se intjäning på mitt kapital. Med tanke på de väldigt höga värderingarna i form av CAPE på den Amerikanska börsen känns det som att vi skulle kunna ligga i ett sånt läge.
Om jag förstår dig rätt vill du försöka att "tajma" marknaden. Trots att all samlad forskning visar att det inte tjänar något till.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarv2
Jag har själv arbetat som just investeringsrådgivare under en tid och skulle aldrig rekommendera någon att anlita en, det är ett säkert sätt att urholka sitt kapital på sikt. Forskningen är tydligen med att strategisk investering är överlägsen aktiv förvaltning.
Utmärkt.
Med den insikten är övriga råd i tråden överflödiga.

Det som bör avgöra hur stor andel av ditt kapital som ska placeras på börsen är rimligtvis placeringshorisonten.
https://imgur.com/a/ZBlYH

Citat:
Ursprungligen postat av sommarv2
Det enda aktiva förvaltare och investeringsrådgivare är bra på är att ta ut stora avgifter som är svåra för vanliga personer att förstå.
Ungefär som att fråga en bilhandlare om det är dags att byta bil.
Det är något vi vet statistiskt.


Får man fråga vart du tog vägen, förresten?
Du gjorde en fyllig trådstart, har varit inloggad här nyligen men har inte svarat i din egen tråd på evigheter.
__________________
Senast redigerad av ksv 2018-02-10 kl. 01:22.
Citera
2018-02-10, 18:13
  #30
Medlem
Du är ju ekonomiskt säker för livet sålänge du inte gör nåt trögt. Jag hade nog lagt ca 10% i räntor och resten på börsen
Citera
2018-02-10, 18:15
  #31
Medlem
Ja, dagar då börsen sjunker med 2-3 % är det läge att köpa värdeaktier.
Citera
2018-02-10, 18:20
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panol
Ja, dagar då börsen sjunker med 2-3 % är det läge att köpa värdeaktier.


Värdeaktier?
Citera
2018-02-11, 12:33
  #33
Medlem
Ja, t.ex. SCA, ICA, Axfood, Essity, Skanska

Stabila aktier över lång tid.
Citera
2018-02-11, 14:45
  #34
Medlem
messiasibids avatar


Jag instämmer att extern hjälp kan vara lägligt. Sedan tror jag det dåliga ryktet är att det finns så många "investeringsrådgivare" = medelmåttig kandidatexamen inom diverse kurser. Alternativt en master där nivån är för låg.

Att jämföra det med en kompetent förvaltare med master inom valda området från ett universitet med hög kvalitet och god erfarenhet är enorm skillnad.

Nog många som får undermåliga råd då de inte varit tillräckligt noga med valet av förvaltare.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback