Citat:
Ursprungligen postat av
MonkeyGeorge
Jag har aldrig tagit bolån innan och är således helt grön på området.
Som rubriken lyder flyttar jag och min familj till ett nybyggt radhus om ungefär 1,5 år. Kontantinsats och lånelöfte finns. Jag har inte varit i kontakt med mäklare eller byggföretaget gällande detta (kommer ju säkert få info om detta framöver) men jag vill höra era synpunkter!
Tanken är ju att gå runt och prata/pruta bolån och därefter välja det som känns bäst. Men när bör jag göra detta? Kan man göra detta redan nu, bestämma sig för bank och ta lånet redan idag?
Eller bör man vänta tills det närmar sig?
Det jag tänker på är att räntan kan ju ändra sig under de kommande 18 månaderna, höjningar framöver är ju sannolikt och då stiger ju även bolåneräntorna.
Tacksam för svar!
Du kan börja jobba med lånen c:a 3 månader innan inflytt. Räntan sätts ändå inte förrän på den dag ni formellt flyttar in och lånet då betalas ut.
Själv köpte jag nyligen ett boende utan lånelöfte och fixade inte lån förrän jag hade ett säljkontrakt på nuvarande boende. Det gav mig lite bättre förhandlingsläge som jag dessutom fick ett för området häpnadsväckande bra pris på nuvarande. Mitt förfarande förutsätter att man har kontanter till handpenningen.