• 1
  • 2
2017-09-05, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Då är skillnaden bara att det inte finns en säljare på plats, utan mäklaren kommer förmodligen agera å säljarens vägnar (byggbolaget).

Men du tar fortfarande inget lån förrns kontrakten är påskrivna och banken får dokumenten.

Men det säger sig nästan självt. Varför skulle banken ge dig pengarna innan du ens köpt något? De har ju enbart gett löfte ifall du köper ett boende, inget annat.

Det är väl så jag tänkte oxå. Men eftersom prata/pruta bolån kan vara tids- och energikrävande tänkte jag om man kunde börja med det redan nu. Men det är väl helt onödigt eftersom lånen inte behövas förrän om 1,5 år....
Citera
2017-09-05, 13:42
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyGeorge
Det är väl så jag tänkte oxå. Men eftersom prata/pruta bolån kan vara tids- och energikrävande tänkte jag om man kunde börja med det redan nu. Men det är väl helt onödigt eftersom lånen inte behövas förrän om 1,5 år....

Lånelöfte får du på 5 minuter ändå. Ska du jämföra banker och pruta lite så kanske du behöver en timme när det väl kommer till kritan. Det är inte så blodigt.
Citera
2017-09-05, 14:48
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyGeorge
Jag har aldrig tagit bolån innan och är således helt grön på området.

Som rubriken lyder flyttar jag och min familj till ett nybyggt radhus om ungefär 1,5 år. Kontantinsats och lånelöfte finns. Jag har inte varit i kontakt med mäklare eller byggföretaget gällande detta (kommer ju säkert få info om detta framöver) men jag vill höra era synpunkter!

Tanken är ju att gå runt och prata/pruta bolån och därefter välja det som känns bäst. Men när bör jag göra detta? Kan man göra detta redan nu, bestämma sig för bank och ta lånet redan idag?
Eller bör man vänta tills det närmar sig?

Det jag tänker på är att räntan kan ju ändra sig under de kommande 18 månaderna, höjningar framöver är ju sannolikt och då stiger ju även bolåneräntorna.

Tacksam för svar!
Du kan börja jobba med lånen c:a 3 månader innan inflytt. Räntan sätts ändå inte förrän på den dag ni formellt flyttar in och lånet då betalas ut.

Själv köpte jag nyligen ett boende utan lånelöfte och fixade inte lån förrän jag hade ett säljkontrakt på nuvarande boende. Det gav mig lite bättre förhandlingsläge som jag dessutom fick ett för området häpnadsväckande bra pris på nuvarande. Mitt förfarande förutsätter att man har kontanter till handpenningen.
Citera
2017-09-06, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du kan börja jobba med lånen c:a 3 månader innan inflytt. Räntan sätts ändå inte förrän på den dag ni formellt flyttar in och lånet då betalas ut.

Själv köpte jag nyligen ett boende utan lånelöfte och fixade inte lån förrän jag hade ett säljkontrakt på nuvarande boende. Det gav mig lite bättre förhandlingsläge som jag dessutom fick ett för området häpnadsväckande bra pris på nuvarande. Mitt förfarande förutsätter att man har kontanter till handpenningen.

Tack för svaret och för er andras svar oxå!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in