2021-08-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Haha! Ni har nog missuppfattat det där rätt rejält. Själva könen anses inte vara en "social konstruktion" av likhetsfeministerna. Vad de menar är att könsrollerna är en "social konstruktion".

Och vad menas då med "könsroller"? Tja, det är de egenskaper man tillskriver en viss person utifrån dennas könstillhörighet. Och likhetsfeministerna menar alltså att dessa tillskrivna egenskaper är en "social konstruktion".

Exempel på tillskrivna egenskaper kan vara: mjuk, varm, logisk, analytisk, omvårdande, rak, tydlig, känslosam osv.

En del av egenskaperna du tar upp kan mycket väl vara kulturellt betingade, medan andra (tex "omvårdande") kan ha biologisk grund.

Tänk dig tillbaka till den tidiga stenåldern. Det skulle ta över en miljon år innan människan började använda brons. Omvandlat till ett för sammanhanget mer användbart begrepp: minst 50K generationer av människan levde i stenåldern, innan arten började använda brons.

Om någon kvinna under alla dessa generationer fick en mutation i sina gener som av biologiska skäl gjorde henne mer omvårdande än alla andra kvinnor så skulle hennes avkomma få en något bättre chans att överleva en annars tämligen hård värld. Om denna mutation sedan visade sig vara överförbar till avkomman (det borde vara så), så skulle en del av kvinnans barnbarn också bära mutationen, liksom deras barn och så vidare. Och om mutationen gör kvinnor mer benägna att vårda sina barn så skulle denna mutation, över 50K generationer, till slut finnas i mer eller mindre alla i populationen. Och därmed skulle kvinnor, även idag, vara genetiskt "programmerade" att vara omvårdande.

Observera dels att jag inte _vet_ att det är så, jag kommer med vad jag tycker är rimliga gissningar, och att jag inte pratar om _alla_ kvinnor utan om ett genomsnitt av en befolkning.
Citera
2021-08-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen
Nejdå, det finns inga missförstånd i den naturlige mannens värld. Vi - eller åtminstone jag - talar om erfarenheter. Just sådana erfarenheter där kvinnor blivit ASFÖRBANNADE då man påpekat biologiska könsskillnader.

Javisst finns det biologiska skillnader mellan könen. Men dessa skillnader förklarar faktiskt inte alls vissa tillskrivna egenskaper hos könen (jag återkommer till detta). På neurologisk basis kan man se att mäns och kvinnors hjärnor är rätt lika, även om det finns skillnader. Kvinnor är tex. mer stresskänsliga, men har också mer riskmedvetna (vilket naturligtvis kan skapa mer stress och viss "ängslighet"). Kvinnor har även mer välutvecklade språkcentran (rent generellt) än män. Men annars är det inte så mycket som skiljer manliga och kvinnliga hjärnor åt. Man kan inte se utifrån hur en hjärna fungerar, om det tillhör en man eller en kvinna, så pass stora är de mer individuella skillnaderna.

Sedan har vi könshormonerna, som givetvis ger könen vissa skillnader. Inte minst biologiska skillnader, såsom att kvinnor får former, ljus röst osv. och män får mer muskler och hårda raka former. Ganska många kvinnor känner dessutom av sina hormonella svängningar, främst vid ägglossning och i form av PMS. Medans män har mer stabil hormonbalans månaden över (även om testosteronhalten kan minska med tex. ökad ålder). Givetvis påverkar hormonerna oss människor och våra egenskaper till viss begränsad del.

Men vissa egenskaper kan inte förklaras via biologiska skillnader mellan könen. Men man vill ändå hävda att det är "kvinnligt" eller "manligt". Och det är alltså här de "sociala konstruktionerna" kommer in. Att tex. påstå att män är sämre än kvinnor på att byta blöjor, medans män är bättre på att sätta ihop en bokhylla och förklara detta genom "biologiska skillnader" är definitivt en "social konstruktion". Finns män med tummen i handen som absolut inte skulle kunna snickra ihop en möbel, men som ändå verkligen är män. och det finns män som är riktigt fina och bra på att byta blöjor. Minst lika bra på detta som kvinnor.

Så visst finns det biologiska skillnader mellan könen. Och visst finns det "sociala konstruktioner". Båda två existerar.
Citera
2021-08-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
En del av egenskaperna du tar upp kan mycket väl vara kulturellt betingade, medan andra (tex "omvårdande") kan ha biologisk grund.

Tänk dig tillbaka till den tidiga stenåldern. Det skulle ta över en miljon år innan människan började använda brons. Omvandlat till ett för sammanhanget mer användbart begrepp: minst 50K generationer av människan levde i stenåldern, innan arten började använda brons.

Om någon kvinna under alla dessa generationer fick en mutation i sina gener som av biologiska skäl gjorde henne mer omvårdande än alla andra kvinnor så skulle hennes avkomma få en något bättre chans att överleva en annars tämligen hård värld. Om denna mutation sedan visade sig vara överförbar till avkomman (det borde vara så), så skulle en del av kvinnans barnbarn också bära mutationen, liksom deras barn och så vidare. Och om mutationen gör kvinnor mer benägna att vårda sina barn så skulle denna mutation, över 50K generationer, till slut finnas i mer eller mindre alla i populationen. Och därmed skulle kvinnor, även idag, vara genetiskt "programmerade" att vara omvårdande.

Observera dels att jag inte _vet_ att det är så, jag kommer med vad jag tycker är rimliga gissningar, och att jag inte pratar om _alla_ kvinnor utan om ett genomsnitt av en befolkning.

Kvinnor är mer riskmedvetna (vilket är positivt för avkommans överlevnad). Detta misstänker jag starkt är en biologisk mutation som har gått i arv rent genetiskt, precis som du beskriver. Men vad gäller omvårdande, så finns det ju gott om män som är väldigt omvårdande och tar mycket fin hand om sina barn på ett mjukt, varmt och omvårdande sätt. Och det finns kvinnor som är mer karga. Så vad gäller riskmedvetenhet så skulle jag vilja påstå att det är en "kvinnlig" egenskap, rent biologiskt. Medans "omvårdande" är en egenskap som både män och kvinnor absolut kan inneha/inte inneha, men som kallas för "kvinnlig". Man kanske gärna vill se kvinnor som "Omvårdande"?
Citera
2021-08-12, 16:46
Medlem
Citat:
Kvinnor är mer riskmedvetna (vilket är positivt för avkommans överlevnad). Detta misstänker jag starkt är en biologisk mutation som har gått i arv rent genetiskt, precis som du beskriver. Men vad gäller omvårdande, så finns det ju gott om män som är väldigt omvårdande och tar mycket fin hand om sina barn på ett mjukt, varmt och omvårdande sätt. Och det finns kvinnor som är mer karga. Så vad gäller riskmedvetenhet så skulle jag vilja påstå att det är en "kvinnlig" egenskap, rent biologiskt. Medans "omvårdande" är en egenskap som både män och kvinnor absolut kan inneha/inte inneha, men som kallas för "kvinnlig". Man kanske gärna vill se kvinnor som "Omvårdande"?

Vad gäller just omvårdande är väl den stora frågan hur stor andel av respektive kön som är (eller inte är) just omvårdande, och i hur stor grad.
Citera
2021-08-12, 16:56
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Men… det finns ju även många män som är riskmedvetna och många kvinnor som söker kickar. Det finns män som är 150cm och kvinnor som är 200cm osv.

Och visst finns det stora likheter mellan manliga och kvinnliga hjärnor osv. Inget snack om det. Kruxet är väl att ”stora likheter” är ett vagt och subjektivt begrepp. Människor är till 60% genetiskt identiska med bananer, så även där skulle man ju kunna hävda att det finns ”stora likheter” om man var på det humöret. Även till synes små skillnader kan få stort genomslag i verkligheten.
Citera
2021-08-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Men… det finns ju även många män som är riskmedvetna och många kvinnor som söker kickar. Det finns män som är 150cm och kvinnor som är 200cm osv.

Och visst finns det stora likheter mellan manliga och kvinnliga hjärnor osv. Inget snack om det. Kruxet är väl att ”stora likheter” är ett vagt och subjektivt begrepp. Människor är till 60% genetiskt identiska med bananer, så även där skulle man ju kunna hävda att det finns ”stora likheter” om man var på det humöret. Även till synes små skillnader kan få stort genomslag i verkligheten.

Ja, absolut. De allra flesta människor över 25 har ett riskmedvetande. Men kvinnor har mer av den varan. Vilket är tillgodo vid skydd av avkomman, men naturligtvis också ger en viss ängslighet/stress. Och visst finns det kvinnor som söker kickar. Både riksmedvetenhet och kicksökandet är ju någonstans först och främst mänskliga egenskaper.

Det man kan se är att bara genom att studera en hjärna så kan man inte säga om denna tillhör en man eller en kvinna, så pass stora är likheterna.
Citera
2021-08-13, 01:08
Medlem
skottlands avatar
Citat:
Javisst finns det biologiska skillnader mellan könen. På neurologisk basis kan man se att mäns och kvinnors hjärnor är rätt lika, även om det finns skillnader. Kvinnor är tex. mer stresskänsliga, men har också mer riskmedvetna (vilket naturligtvis kan skapa mer stress och viss "ängslighet"). Kvinnor har även mer välutvecklade språkcentran (rent generellt) än män. Men annars är det inte så mycket som skiljer manliga och kvinnliga hjärnor åt. Man kan inte se utifrån hur en hjärna fungerar, om det tillhör en man eller en kvinna, så pass stora är de mer individuella skillnaderna.

Sedan har vi könshormonerna, som givetvis ger könen vissa skillnader. Inte minst biologiska skillnader, såsom att kvinnor får former, ljus röst osv. och män får mer muskler och hårda raka former. Ganska många kvinnor känner dessutom av sina hormonella svängningar, främst vid ägglossning och i form av PMS. Medans män har mer stabil hormonbalans månaden över (även om testosteronhalten kan minska med tex. ökad ålder). Givetvis påverkar hormonerna oss människor och våra egenskaper till viss begränsad del.

Citat:
[...] Det man kan se är att bara genom att studera en hjärna så kan man inte säga om denna tillhör en man eller en kvinna, så pass stora är likheterna.

Det finns mycket som lämnas därhän i dina kommentarer, och jag skulle vilja göra några kompletteringar och korrigeringar i det som skrivits med hjälp av biologiska fakta.

Ämnet könsskillnader nämns knappt överhuvudtaget i dagens politiskt korrekta debattklimat eftersom företeelser som ras, religion och kön har blivit politiskt laddade uttryck som används av olika människor för att främja en viss agenda (feminism, marxism etc.). Av den anledningen finns det mycket information som censureras och ibland inte ens nämns. Om könsskillnader någon gång nämns, lägger en vanlig lekman naturligtvis fokus på det som gör män och kvinnor lika varandra — även om, enligt lekmannen, en del ytliga skillnader kan observeras.

Jämställdhetspolitiken behöver trots allt rättfärdigas, och då känns det lämpligt att betona att män och kvinnor kanske egentligen inte är så olika varandra. Problemet skapas när politisk retorik blir allmänkunskap om mänsklig biologi. Det du nämner om könshormoner stämmer, men att säga "det inte är så mycket som skiljer manliga och kvinnliga hjärnor åt", utöver stresskänsligheten och förmågan för språk, är intellektuellt oärligt; det finns utrymme att resonera djupare om frågan och belägga påståenden med hjälp av existerande fakta.

Varför nämner du inte att mäns hjärnor generellt är ungefär 10 - 11% större än kvinnors och att män generellt sett har mer grå hjärnsubstans? Eller varför nämner du inte att män på gruppnivå har en högre IQ än kvinnor på gruppnivå? Jag förnekar inte att individuella kvinnor kan ha en högre IQ än individuella män, men på gruppnivå är denna skillnad tydlig.

Dessa skillnader mellan män och kvinnor har sitt ursprung i våra respektive reproduktiva roller där mannen fokuserade på resursskaffande och kvinnan på barnafödande. Detta satte naturligtvis sin prägel på mäns och kvinnors psykosociala utveckling, och idag är det fortfarande dessa gamla instinkter som undermedvetet styr våra preferenser och beteende, vilket många låter bli att nämna. Att exempelvis tänka sig att kvinnan under tusentals år var beroende av en man för sin överlevnad och att det präglade hennes psyke är ju i alla fall inte politiskt korrekt.

Mitt syfte är inte att vanära varken män eller kvinnor som biologiska djur, utan jag hoppas att fler väljer att tillgripa riktig fakta vid liknande diskussioner. Jag avslutar med att nämna det jag skrev om IQ-skillnader i en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av skottland
[...] Det har gjorts studier om IQ-skillnader mellan könen, men som tidigare nämnts är det ett mycket kontroversiellt ämne som har lett till att få människor velat forska om det. Mig veterligen har det gjorts några ursprungliga studier inom ämnet: en studie på trettiotalet, och en och annan studie på sjuttiotalet. Men jag skulle vilja fokusera på studien som gjordes 1932 i Skottland eftersom det är mycket av vår nuvarande kunskap om IQ som bygger på den studien.² Det är bland annat den skotska studien och liknade studier på flickor och pojkar i elva-, tolv- och trettonårsåldern som gett upphov till de två välkända IQ-graferna vi alla har sett, där männen breder ut sig på sidorna och den genomsnittliga kvinnan har högst IQ.

Även om det anses vara mest rättvist och politiskt korrekt att låta den genomsnittliga kvinnan ha högst IQ, och låta männen vara av högst respektive lägst IQ, finns det dock ett stort problem med studien: den är nämligen gjord på barn och inte vuxna, fullt utvecklade människor. Flickor börjar puberteten i ungefär elvaårsåldern och slutar puberteten i sextonårsåldern, medan pojkar börjar i ungefär trettonårsåldern och slutar i artonårsåldern.
Av den anledningen ser vi att flickor ofta är lite längre och lite mer utvecklade än de jämnåriga pojkarna i elva- och tolvårsåldern. De kognitiva förmågorna och intelligenskvoten utvecklas i samband med puberteten och studier som mäter barn i elva-, tolv- och trettonårsåldern ger flickor ett litet försprång, vilket inte reflekterar faktiska skillnader mellan vuxna män och kvinnor.

På senare år har det dock gjorts studier om IQ-skillnader som bekräftar skillnaderna mellan vuxna män och kvinnor, däribland en refereegranskad studie*A longitudinal study of sex differences in intelligence at ages 7, 11 and 16 years*av Richard Lynn och Satoshi Kanazawa.³ Den nya studien tar hänsyn till puberteten och fokuserar istället på yngre vuxna män och kvinnor. I nyare studier finns två grafer som är ungefär lika stora, och där är grafen som visar mannens IQ lite längre fram än den andra grafen som visar kvinnans IQ.⁴ Detta leder till att män på gruppnivå har några enheter högre IQ än kvinnor i genomsnitt. Det ska dock påtalas att det fortfarande finns individuella kvinnor som kan ha högre IQ än individuella män, och skillnaderna gäller på gruppnivå som tidigare har nämnts.

Fotnoter:

2 -
https://www.researchgate.net/publica...al_Survey_1932

3 -https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886911001048

4 -https://www.iqcomparisonsite.com/sexdifferences.aspx
Citera
2021-08-13, 01:33
Medlem
Citat:
Det finns mycket som lämnas därhän i dina kommentarer, och jag skulle vilja göra några kompletteringar och korrigeringar i det som skrivits med hjälp av biologiska fakta.

Ämnet könsskillnader nämns knappt överhuvudtaget i dagens politiskt korrekta debattklimat eftersom företeelser som ras, religion och kön har blivit politiskt laddade uttryck som används av olika människor för att främja en viss agenda (feminism, marxism etc.). Av den anledningen finns det mycket information som censureras och ibland inte ens nämns. Om könsskillnader någon gång nämns, lägger en vanlig lekman naturligtvis fokus på det som gör män och kvinnor lika varandra — även om, enligt lekmannen, en del ytliga skillnader kan observeras.

Jämställdhetspolitiken behöver trots allt rättfärdigas, och då känns det lämpligt att betona att män och kvinnor kanske egentligen inte är så olika varandra. Problemet skapas när politisk retorik blir allmänkunskap om mänsklig biologi. Det du nämner om könshormoner stämmer, men att säga "det inte är så mycket som skiljer manliga och kvinnliga hjärnor åt", utöver stresskänsligheten och förmågan för språk, är intellektuellt oärligt; det finns utrymme att resonera djupare om frågan och belägga påståenden med hjälp av existerande fakta.

Varför nämner du inte att mäns hjärnor generellt är ungefär 10 - 11% större än kvinnors och att män generellt sett har mer grå hjärnsubstans? Eller varför nämner du inte att män på gruppnivå har en högre IQ än kvinnor på gruppnivå? Jag förnekar inte att individuella kvinnor kan ha en högre IQ än individuella män, men på gruppnivå är denna skillnad tydlig.

Dessa skillnader mellan män och kvinnor har sitt ursprung i våra respektive reproduktiva roller där mannen fokuserade på resursskaffande och kvinnan på barnafödande. Detta satte naturligtvis sin prägel på mäns och kvinnors psykosociala utveckling, och idag är det fortfarande dessa gamla instinkter som undermedvetet styr våra preferenser och beteende, vilket många låter bli att nämna. Att exempelvis tänka sig att kvinnan under tusentals år var beroende av en man för sin överlevnad och att det präglade hennes psyke är ju i alla fall inte politiskt korrekt.

Mitt syfte är inte att vanära varken män eller kvinnor som biologiska djur, utan jag hoppas att fler väljer att tillgripa riktig fakta vid liknande diskussioner. Jag avslutar med att nämna det jag skrev om IQ-skillnader i en annan tråd.

Att mäns hjärnor är större har faktiskt ingen betydelse. kvinnors mindre hjärnor rymmer lika mycket som mäns större hjärnor gör. Och nja, det är en större spridning i IQ hos män som grupp. Bland de som presterat sämst på IQ-test återfinns flest män och bland de som presterat bäst på IQ-test återfinns fest män. Medans kvinnor som grupp ligger nära varandra i IQ och ligger runt mitten. Men hur man presterar på ett IQ-test säger inte heller något om vilka egenskaper man har (varm, snäll, omvårdande, lojal, plikttrogen, rak, ärlig osv.). Och detta med att män har mer grå hjärnsubstans än kvinnor och att kvinnor har mer vit hjärnsubstans än män, ger inte heller någon spontan förklaring till varför det anses vara kvinnligt att sminka sig och bära kjol samt fnittra gulligt och manligt att vara korthårig och komma med en ryggdunk till polaren. Sådant är "sociala konstruktioner". Både vit och grå hjärnsubstans behövs. Informationsflödet som sker i den grå hjärnsubstansen kommer inte fram utan den bita hjärnsubstansen. Detta kan vi se hos personer som drabbas av MS, där den vita hjärnsubstansen (myelinskidan) bryts ner. Då blir det svårare för hjärnan att sända fram budskapet. Så att ha mycket grå hjärnsubstans är inte avgörande enbart, det är även mycket viktigt med myelin (vit hjärnsubstans). Och som sagt: kvinnor och män har båda, bara i olika volym, beroende på kön. Så detta säger alltså inte heller så mycket om vilka könsroller könen tillskrivs.

I över 30 000 år var männen jägare och kvinnorna tog hand om barn och samlade frukt och bär. Både män och kvinnor var därmed beroende av varandra. Mannen kom hem med protienrik och järnrik föda, kvinnan samlade föda som innehöll vitaminer såsom C-vitamin, D-vitamin osv. Samt tog hand om barnen. Så båda var i över 30 000 år beroende av varandra för artens fortlevnad och för att inte få bristsjukdomar osv. Så ser det fortfarande ut. Män och kvinnor är beroende av varandra.
Citera
2021-08-13, 02:56
Medlem
skottlands avatar
Citat:
Att mäns hjärnor är större har faktiskt ingen betydelse. kvinnors mindre hjärnor rymmer lika mycket som mäns större hjärnor gör.

"Att män har en större hjärna har faktiskt ingen betydelse" — jaså? Vilket av könen är överrepresenterat vad gäller filosofi, vetenskap och uppfinningar? På grund av sitt biologiska ursprung och på grund av att de tenderar att vara mer intresserade av saker har mannen på gruppnivå haft en naturlig talang för teknik, matematik och andra vetenskapliga områden — områden som korrelerar med högre kognitiva förmågor.

Din andra mening motsäger sig själv. Att en mindre hjärna skulle rymma lika mycket som en större hjärna strider mot matematiska regler. Hur tänkte du där?

Citat:
Och nja, det är en större spridning i IQ hos män som grupp. Bland de som presterat sämst på IQ-test återfinns flest män och bland de som presterat bäst på IQ-test återfinns fest män. Medans kvinnor som grupp ligger nära varandra i IQ och ligger runt mitten.

Jag tror inte att du läst någon av de vetenskapliga artiklarna jag bifogade i mitt inlägg. Du bara repeterar samma sak vi har hört så många gånger: att kvinnor samlas i mitten och män ockuperar ytterkanterna.

Jag skrev uttryckligen att fördelningen mellan graderna berodde på att man mätt pojkar och flickor som knappt börjat puberteten, det vill säga inte fullt utvecklade kvinnor och män. Det hjälper förmodligen inte att jag styrkt mitt påstående med vetenskapligt, refereegranskat material, utan du kommer att fortsätta med att repetera den typen av fakta du tycker känns rätt i ditt hjärta.

Citat:
I över 30 000 år var männen jägare och kvinnorna tog hand om barn och samlade frukt och bär. Både män och kvinnor var därmed beroende av varandra. Mannen kom hem med protienrik och järnrik föda, kvinnan samlade föda som innehöll vitaminer såsom C-vitamin, D-vitamin osv. Samt tog hand om barnen. Så båda var i över 30 000 år beroende av varandra för artens fortlevnad och för att inte få bristsjukdomar osv. Så ser det fortfarande ut. Män och kvinnor är beroende av varandra.

Så männen hade inte kunnat samla frukt och bär om det kom till kritan? Att mannen behövde kvinnan för artens överlevnad bestrider jag inte, men jag kan tydligt se att du verkligen vill att män och kvinnor ska vara lika varandra. De var beroende av varandra och de är beroende av varandra. Visst låter det vackert?

Tillbaka i den verkliga världen var kvinnan redo att underkasta sig en starkare man i utbyte mot skydd och resurser. Frihet för kvinnan var att likställa med döden eftersom det fanns ett hot runt varje hörn. Idag är kvinnan också beroende av män för sitt fysiska och psykiska välbefinnande, men mannens skydd och resurser har kollektiviserats i form av en bidragsgivande statsapparat. För att få el- och vattenkraftverken att fungera behövs män. För att ploga vägarna på vintrarna behövs män. För att hjälpa till med tekniken eller avloppet behövs män. Män behövs nästan överallt. Kvinnor — inte lika mycket.

Kvinnor behövs i stort sett — när det kommer till kritan — bara till att göra barn och uppfostra dem. Kvinnor har uträttat ett och annat på olika områden, men det är obetydligt i jämförelse med vad män har åstadkommit. När den artificiella livmodern väl uppfinns finns det inte mycket som säger att män kommer vara beroende av kvinnor.
Citera
2021-08-13, 03:40
Medlem
Citat:
"Att män har en större hjärna har faktiskt ingen betydelse" — jaså? Vilket av könen är överrepresenterat vad gäller filosofi, vetenskap och uppfinningar? På grund av sitt biologiska ursprung och på grund av att de tenderar att vara mer intresserade av saker har mannen på gruppnivå haft en naturlig talang för teknik, matematik och andra vetenskapliga områden — områden som korrelerar med högre kognitiva förmågor.

Din andra mening motsäger sig själv. Att en mindre hjärna skulle rymma lika mycket som en större hjärna strider mot matematiska regler. Hur tänkte du där?

Jag tror inte att du läst någon av de vetenskapliga artiklarna jag bifogade i mitt inlägg. Du bara repeterar samma sak vi har hört så många gånger: att kvinnor samlas i mitten och män ockuperar ytterkanterna.

Jag skrev uttryckligen att fördelningen mellan graderna berodde på att man mätt pojkar och flickor som knappt börjat puberteten, det vill säga inte fullt utvecklade kvinnor och män. Det hjälper förmodligen inte att jag styrkt mitt påstående med vetenskapligt, refereegranskat material, utan du kommer att fortsätta med att repetera den typen av fakta du tycker känns rätt i ditt hjärta.

Så männen hade inte kunnat samla frukt och bär om det kom till kritan? Att mannen behövde kvinnan för artens överlevnad bestrider jag inte, men jag kan tydligt se att du verkligen vill att män och kvinnor ska vara lika varandra. De var beroende av varandra och de är beroende av varandra. Visst låter det vackert?

Tillbaka i den verkliga världen var kvinnan redo att underkasta sig en starkare man i utbyte mot skydd och resurser. Frihet för kvinnan var att likställa med döden eftersom det fanns ett hot runt varje hörn. Idag är kvinnan också beroende av män för sitt fysiska och psykiska välbefinnande, men mannens skydd och resurser har kollektiviserats i form av en bidragsgivande statsapparat. För att få el- och vattenkraftverken att fungera behövs män. För att ploga vägarna på vintrarna behövs män. För att hjälpa till med tekniken eller avloppet behövs män. Män behövs nästan överallt. Kvinnor — inte lika mycket.

Kvinnor behövs i stort sett — när det kommer till kritan — bara till att göra barn och uppfostra dem. Kvinnor har uträttat ett och annat på olika områden, men det är obetydligt i jämförelse med vad män har åstadkommit. När den artificiella livmodern väl uppfinns finns det inte mycket som säger att män kommer vara beroende av kvinnor.

Suck. Män har genom historien fått studera mer än vad kvinnor har fått. klart att man vid studier blir skickligare. De riktiga historiska giganterna är alla män. Kvinnorna studerade helt enkelt inte.

Men hur tänker du nu. Hurvida du har en stor hjärna eller en liten mindre hjärna påverkar inte så mycket. Det är innehållet i hjärnan som påverkar oss. kvinnors hjärnor har samma innehåll som mäns hjärnor, bara på lite mer komprimerad yta. Du kan laga lika bra mat i ett pentry som i ett stort kök, bara du har rätt innehåll i pentryt/köket.

"Män har större hjärnor än kvinnor. En studie som utfördes av Witelson fann att den genomsnittliga vikten av kvinnans hjärna var 1248 gram, medan männens var 1378 gram. Men en separat observation av vissa hjärnor visade att vissa kvinnor hade större hjärnkapacitet än vissa män. Storleken är inte direkt relaterad till intelligens eller hjärnkapacitet." Källa: https://utforskasinnet.se/skillnader-mellan-den-manliga-och-kvinnliga-hjarnan/

Läst du inte vad jag skrev? Det är större spridning vart män som grupp ligger i IQ, medans kvinnor som grupp ligger mer nära varandra och nära mitten. Jag har läst vetenskapliga artiklar om detta och även varit på föreläsningar om detta, när jag pluggade.

Givetvis hade mannen kunnat samla frukt och bär och tagit hand om barnen. Precis som kvinnan hade kunnat jaga. Men det hade varit svårt för båda könen att jaga och ta hand om avkomman samtidigt. Svårt att passa på en nyfiken 2-åring och en bebis och samtidigt vara fokuserad på att fälla en hjort. Så de fick helt enkelt dela upp det. och då tog kvinnorna hand om barnen och samlad frukt och bär, medans männen jagade. Männen behövde kvinnorna och kvinnorna behövde männen för att alla skulle överleva.

Haha! Så kvinnor behövs inte för mer än barnalstrande? Vem ska vårda sjuka och gamla då? Undervisa våra barn? Städa våra lokaler? Bara män? Vart ska vi få dessa män ifrån? Jag menar: män är faktiskt upptagna med att ploga, bygga osv. Det finns ingen tid att jobba både med att bygga och att vårda samtidigt. Så kvinnorna fyller en mängd andra funktioner än att bara vara barnalstrande. Tänk efter lite.

Räcker inte med en artificiell livmoder. Man behöver ägg från kvinnorna också, för att det ska bli barn. Och vem ska ta hand om barnen sedan då? Ska mannen ta med sig bebisen/bebisarna till förvärvsarbetet? Eller ska flertalet män vara föräldralediga, samtidigt som resterande män plogar, sköter tekniken, avloppen, vårdar sjuka och gamla, undervisar barn i skolan, tar hand om barn i förskolan (så att deras pappor kan förvärvsarbeta), städar lokaler osv. Ja, du, det kanske skulle fungera. Det blir en miniatyr av dagens samhälle, med en rejält reducerad folkmängd, men med exakt samma system som nu. Men med bara män. Och bebisar och barn.
Citera
2021-08-13, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Länge sedan den frågan diskuterats i en tråd, så känner det är dags.

Många som glatt kallar sig för antifeminister, utan att verka ha eller uttrycka annan orsak till detta än att de hatar feminister, typ.

Är antifeminism ens en ideologi? dvs har de en plan/ idé kring hur samhället bör utformas?
Hur ser den i sånt fall ut?
eller är de bara en "anti" någonting annat, dvs vad än detta andra än säger så är man ANTI-!
eller ännu mer, man bestämmer/ hittar på hur detta andra ser ut/ säger/ står för och så är man ANTI-.

Dags förklara sig herrar (och gärna också damer) antifeminister.

-Vilka förändringar vill ni göra i det svenska samhället idag? Och här efterfrågar jag handfasta, reella förslag.
-Hur vill ni att ett framtida Sverige ska se ut gällande kön/ genus? Ska vi ha roller för vardera kön? och hur ska dessa i sånt fall se ut?

Jag nöjer mig med dessa 2 frågor..
Uttömmande svar vore trevligt.
Trams och skit undanbedes.

Antifeminister låter ganska töntigt. Men det är väl mest folk som är trötta på livet o vill ha något att skylla alla sina problem på så de beskyller femenismen för att deras fru lämnade dom :/
Citera
2021-08-13, 03:58
Medlem
De vill att kvinnor återgår till att vara värdelösa kvinnor som bara är en börda för deras manssamhälle.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2021-08-13 kl. 04:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in