Citat:
Ursprungligen postat av
skottland
"Att män har en större hjärna har faktiskt ingen betydelse" — jaså? Vilket av könen är överrepresenterat vad gäller filosofi, vetenskap och uppfinningar? På grund av sitt biologiska ursprung och på grund av att de tenderar att vara mer intresserade av saker har mannen på gruppnivå haft en naturlig talang för teknik, matematik och andra vetenskapliga områden — områden som korrelerar med högre kognitiva förmågor.
Din andra mening motsäger sig själv. Att en mindre hjärna skulle rymma lika mycket som en större hjärna strider mot matematiska regler. Hur tänkte du där?
Jag tror inte att du läst någon av de vetenskapliga artiklarna jag bifogade i mitt inlägg. Du bara repeterar samma sak vi har hört så många gånger: att kvinnor samlas i mitten och män ockuperar ytterkanterna.
Jag skrev uttryckligen att fördelningen mellan graderna berodde på att man mätt pojkar och flickor som knappt börjat puberteten, det vill säga inte fullt utvecklade kvinnor och män. Det hjälper förmodligen inte att jag styrkt mitt påstående med vetenskapligt, refereegranskat material, utan du kommer att fortsätta med att repetera den typen av fakta du tycker känns rätt i ditt hjärta.
Så männen hade inte kunnat samla frukt och bär om det kom till kritan? Att mannen behövde kvinnan för artens överlevnad bestrider jag inte, men jag kan tydligt se att du verkligen vill att män och kvinnor ska vara lika varandra. De var beroende av varandra och de är beroende av varandra. Visst låter det vackert?
Tillbaka i den verkliga världen var kvinnan redo att underkasta sig en starkare man i utbyte mot skydd och resurser. Frihet för kvinnan var att likställa med döden eftersom det fanns ett hot runt varje hörn. Idag är kvinnan också beroende av män för sitt fysiska och psykiska välbefinnande, men mannens skydd och resurser har kollektiviserats i form av en bidragsgivande statsapparat. För att få el- och vattenkraftverken att fungera behövs män. För att ploga vägarna på vintrarna behövs män. För att hjälpa till med tekniken eller avloppet behövs män. Män behövs nästan överallt. Kvinnor — inte lika mycket.
Kvinnor behövs i stort sett — när det kommer till kritan — bara till att göra barn och uppfostra dem. Kvinnor har uträttat ett och annat på olika områden, men det är obetydligt i jämförelse med vad män har åstadkommit. När den artificiella livmodern väl uppfinns finns det inte mycket som säger att män kommer vara beroende av kvinnor.
Suck. Män har genom historien fått studera mer än vad kvinnor har fått. klart att man vid studier blir skickligare. De riktiga historiska giganterna är alla män. Kvinnorna studerade helt enkelt inte.
Men hur tänker du nu. Hurvida du har en stor hjärna eller en liten mindre hjärna påverkar inte så mycket. Det är
innehållet i hjärnan som påverkar oss. kvinnors hjärnor har samma innehåll som mäns hjärnor, bara på lite mer komprimerad yta. Du kan laga lika bra mat i ett pentry som i ett stort kök, bara du har rätt innehåll i pentryt/köket.
"Män har större hjärnor än kvinnor. En studie som utfördes av Witelson fann att den genomsnittliga vikten av kvinnans hjärna var 1248 gram, medan männens var 1378 gram. Men en separat observation av vissa hjärnor visade att vissa kvinnor hade större hjärnkapacitet än vissa män. Storleken är inte direkt relaterad till intelligens eller hjärnkapacitet." Källa:
https://utforskasinnet.se/skillnader-mellan-den-manliga-och-kvinnliga-hjarnan/
Läst du inte vad jag skrev? Det är större spridning vart män som grupp ligger i IQ, medans kvinnor som grupp ligger mer nära varandra och nära mitten. Jag har läst vetenskapliga artiklar om detta och även varit på föreläsningar om detta, när jag pluggade.
Givetvis hade mannen kunnat samla frukt och bär och tagit hand om barnen. Precis som kvinnan hade kunnat jaga. Men det hade varit svårt för båda könen att jaga
och ta hand om avkomman samtidigt. Svårt att passa på en nyfiken 2-åring och en bebis och samtidigt vara fokuserad på att fälla en hjort. Så de fick helt enkelt dela upp det. och då tog kvinnorna hand om barnen och samlad frukt och bär, medans männen jagade. Männen behövde kvinnorna och kvinnorna behövde männen för att alla skulle överleva.
Haha!

Så kvinnor behövs inte för mer än barnalstrande? Vem ska vårda sjuka och gamla då? Undervisa våra barn? Städa våra lokaler? Bara män? Vart ska vi få dessa män ifrån? Jag menar: män är faktiskt upptagna med att ploga, bygga osv. Det finns ingen tid att jobba både med att bygga och att vårda
samtidigt. Så kvinnorna fyller en mängd andra funktioner än att bara vara barnalstrande. Tänk efter lite.
Räcker inte med en artificiell livmoder. Man behöver ägg från kvinnorna också, för att det ska bli barn. Och vem ska ta hand om barnen sedan då? Ska mannen ta med sig bebisen/bebisarna till förvärvsarbetet? Eller ska flertalet män vara föräldralediga, samtidigt som resterande män plogar, sköter tekniken, avloppen, vårdar sjuka och gamla, undervisar barn i skolan, tar hand om barn i förskolan (så att deras pappor kan förvärvsarbeta), städar lokaler osv. Ja, du, det kanske skulle fungera. Det blir en miniatyr av dagens samhälle, med en rejält reducerad folkmängd, men med exakt samma system som nu. Men med bara män. Och bebisar och barn.