2021-08-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
När och hur blev människan tvingad?
Feminismen är där inte än, och den kommer förmodligen inte komma dit heller eftersom vänstern håller på att förlora.
Men gällande invandringen var det så. För 15-20 år sedan fick man i princip sparken om man inte omfamnade invandringen. Jag säger i princip, eftersom det inte fanns någon som vågade ifrågasätta den. Oavsett så skulle man hamna i väldigt dålig dager om man gjorde det. Och det gällde även för simpla jobb. Så här fungerar det fortfarande på många arbetsplatser, men fasaden börjar spricka även på de mer korrekta platserna.
Citera
2021-08-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Feminismen är där inte än, och den kommer förmodligen inte komma dit heller eftersom vänstern håller på att förlora.
Men gällande invandringen var det så. För 15-20 år sedan fick man i princip sparken om man inte omfamnade invandringen. Jag säger i princip, eftersom det inte fanns någon som vågade ifrågasätta den. Oavsett så skulle man hamna i väldigt dålig dager om man gjorde det. Och det gällde även för simpla jobb. Så här fungerar det fortfarande på många arbetsplatser, men fasaden börjar spricka även på de mer korrekta platserna.

Nä, precis. Så vitt jag kunde se så blev han tillfrågad om han titulerade sig själv som feminist var på han svarade nej, eftersom han förknippade feminism med vänstern. Senare så han att han kan kalla sig det om man med det menar att kvinnor och män ska ha samma rättigheter.

Rätt långt ifrån vad lipiga användare försöker måla upp det som.
Citera
2021-08-06, 10:17
Medlem
Citat:
Nä, precis. Så vitt jag kunde se så blev han tillfrågad om han titulerade sig själv som feminist var på han svarade nej, eftersom han förknippade feminism med vänstern. Senare så han att han kan kalla sig det om man med det menar att kvinnor och män ska ha samma rättigheter.

Rätt långt ifrån vad lipiga användare försöker måla upp det som.
Fast hade extremfeministerna fått bestämma så hade vi alla tvingats kalla oss feminister. Vi hade förmodligen tvingats gå kurser innan vi blev anställda och säkerligen tvingats på skriva avtal.
Citera
2021-08-06, 11:37
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
När och hur blev människan tvingad?
Jag kan ge dig en lista på 100 personer som blivit deplattformerade för att de inte står upp för "rätt värdegrund".
Systematiskt och institutionellt, I Sverige.

Jo, det är faktiskt fascism.
Att de själva ser sig som "välvilliga" är egalt. De är självrättfärdigade och okunniga, precis som du, som kallar mig för liphöger.
Du har ingen aning om vad jag röstar på och lipar gör jag bara över riktigt schyssta lökar, eller en fantastisk fitta.
Citera
2021-08-06, 11:40
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Det hände lite mer med personerna du anger som exempel än att de blev ifrågasatta. Du jämför att som politiker få kritik för sina ställningstaganden med att bli avrättad under Stalin. Du och många med dig i liphögern (icke att förväxla med den övriga högern) brukar göra detta. Ni förväxlar kritik med typ mord, förföljelse och tortyr. Ni är så kallade proffsoffer.
Du skiftar fokus.
Håll dig till saken.

Det är många män (och ett antal modiga kvinnor) som rivits ner för "fel" åsikter, som aldrig mer får "jobba i den här stan igen".
Horder av sjr'er gör inget annat än bevakar uttalanden folk gjort, likt den här.
Citera
2021-08-06, 13:18
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Fast hade extremfeministerna fått bestämma så hade vi alla tvingats kalla oss feminister. Vi hade förmodligen tvingats gå kurser innan vi blev anställda och säkerligen tvingats på skriva avtal.
Inte bara det, vi skulle behöva gå ner på knä inför kvinnan och "sluta lipa" och "bara tiga i församlingen".
Citera
2021-08-06, 19:47
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftonblaskan
Feminism är en vänsteridé som till exempel står för kvotering (50% kvinnor, 50% män) i alla positioner i samhället, tycker att världen styrs av ett "patriarkat" under vilket kvinnorna är dominerade av männen.

Antifeminister fördömer dessa idéer. Till exempel föredrar man att positioner styrs av kompetens istället för att vara 50/50. Antifeminister vill alltså ha jämställdhet utan kvotering, med målet att vårt samhälle ska drivas av kompetens, inte av vilket kön man har.
Varför då kalla sig antifeminister istället för att använda någon annan beteckning, som inte bara signalera avståndstagande utan på något annat mer konstruktivt. Det är lätt att peka på allt som är fel, men svårare att ge förslag på vad man skulle kunna göra istället.
Citera
2021-08-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Varför då kalla sig antifeminister istället för att använda någon annan beteckning, som inte bara signalera avståndstagande utan på något annat mer konstruktivt. Det är lätt att peka på allt som är fel, men svårare att ge förslag på vad man skulle kunna göra istället.

Jag håller med dig om att "antifeminist" låter fel, och Pär Ström har lanserat uttrycket "jämställdist", men det rullar inte av tungan precis... Du kan läsa det sista inlägget här för att veta vad han anser jämställdismen står för.
Citera
2021-08-08, 00:40
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Jag kallar mig inte antifeminist.
Jag nöjer mig med ickefeminist.
Det räcker så.
Citera
2021-08-12, 15:02
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Det mest grundläggande felet med dagens feminism är att man säger att kön bara är en social konstruktion.

Japp, och det är inte bara politikerna som säger det. Hela skolväsendet och universitetsvärlden hävdar med bestämdhet att kön INTE är biologiskt betingat.

Sverige saknar natuvetenskaplig allänbildning i grundläggande Biologi. Det är skolminister Anna Ekström som bär skulden till det, så låt invandrarna få hänga henne på torget - som varnande exempel !
Citera
2021-08-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Det mest grundläggande felet med dagens feminism är att man säger att kön bara är en social konstruktion. För man tror att olikheter är detsamma som att man säger att ett kön är bättre än det andra. Men det är just olikheterna som gör att vi kompletterar varandra. Så man borde lära ut det uppenbara att män och kvinnor är olika biologiskt. Men är fortfarande lika mycket värda.

Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen
Japp, och det är inte bara politikerna som säger det. Hela skolväsendet och universitetsvärlden hävdar med bestämdhet att kön INTE är biologiskt betingat.

Sverige saknar natuvetenskaplig allänbildning i grundläggande Biologi. Det är skolminister Anna Ekström som bär skulden till det, så låt invandrarna få hänga henne på torget - som varnande exempel !

Haha! Ni har nog missuppfattat det där rätt rejält. Själva könen anses inte vara en "social konstruktion" av likhetsfeministerna. Vad de menar är att könsrollerna är en "social konstruktion".

Och vad menas då med "könsroller"? Tja, det är de egenskaper man tillskriver en viss person utifrån dennas könstillhörighet. Och likhetsfeministerna menar alltså att dessa tillskrivna egenskaper är en "social konstruktion".

Exempel på tillskrivna egenskaper kan vara: mjuk, varm, logisk, analytisk, omvårdande, rak, tydlig, känslosam osv.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-08-12 kl. 16:06.
Citera
2021-08-12, 16:08
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Haha! Ni har nog missuppfattat det där rätt rejält. Själva könen anses inte vara en "social konstruktion" av likhetsfeministerna. Vad de menar är att könsrollerna är en "social konstruktion".

Nejdå, det finns inga missförstånd i den naturlige mannens värld. Vi - eller åtminstone jag - talar om erfarenheter. Just sådana erfarenheter där kvinnor blivit ASFÖRBANNADE då man påpekat biologiska könsskillnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in