2017-09-02, 23:33
Medlem
jm2017s avatar
Social skills are the most retarding force to ever hit civilization and the heaviest burden from our evolutionary past. The pain that one collects upon oneself from offending other's (other paradigms') world-views/opinions is the biggest brain-drain in our brain. "To fit in" i.e. to conform one's attitudes and values to the flock prevents more people from becoming like Eminem. To not go a unique path makes one's life not of one's own making, but of others'.

Varför evolverade vår konformitet till att anpassa oss till småprat?
Senast redigerad av jm2017 2017-09-02 kl. 23:43.
Citera
2017-09-02, 23:35
Medlem
mer eller mindre sant
Citera
2017-09-02, 23:48
Medlem
MADs avatar
En nödvändighet om du inte besitter en unik egenskap som ingen annan har.
Citera
2017-09-03, 00:03
Medlem
jm2017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
En nödvändighet om du inte besitter en unik egenskap som ingen annan har.
Men om man kunde bli av med all smärta, skulle inte mänskligheten vara mycket med färggrann, kreativ och produktiv då?

Eminem säger att han var socialt awkward under sin uppväxt. Vill man hellre bli ett globalt fenomen eller bra på småprat?
Senast redigerad av jm2017 2017-09-03 kl. 00:08.
Citera
2017-09-03, 00:06
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jm2017
Men om man kunde bli av med all smärta, skulle inte mänskligheten vara mycket med färggrann, kreativ och produktiv då?

Har ingen aning om vad du menar med det.
Citera
2017-09-03, 01:21
Medlem
Drinkycrows avatar
Meeh. Hur kan social skills vara "the most retarding force to ever hit civilization". Det är ju vad som byggt civilisationen för i helvete. Inte för att jag nödvändigtvis finner civilisationen något självklart positivt. Men dessa egenskaper har gynnat oss historikt och utan "social skills" skulle vi väl inte ens ha språk?

"a retarding force on the induvidual" kan jag gå med på men inte ens the "most retarding force".

Låter bara som om du quotar någon bitterjävel med noll social skills.
Citera
2017-09-03, 03:17
Medlem
rollerbladess avatar
Ja, jag håller inte med författaren. Att genom småprat visar du för personen i fråga att du är pålitlig och inte är farlig. I ett evolutions perspektiv, inte en fiende.

Pålitlighet är en fundamental viktig del i handel, relationer och löften. Vi är också sociala varelser i naturen och behöver där av sociala interaktioner med andra medmänniskor, dels för att förstå oss på andra och om oss själva.
Citera
2017-09-03, 03:37
Citat:
Ursprungligen postat av rollerblades
Ja, jag håller inte med författaren. Att genom småprat visar du för personen i fråga att du är pålitlig och inte är farlig. I ett evolutions perspektiv, inte en fiende.

Pålitlighet är en fundamental viktig del i handel, relationer och löften. Vi är också sociala varelser i naturen och behöver där av sociala interaktioner med andra medmänniskor, dels för att förstå oss på andra och om oss själva.

Eller så är du bara bra på att snacka skot och manipulera
Citera
2017-09-03, 15:01
Medlem
rollerbladess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Eller så är du bara bra på att snacka skot och manipulera

Så kan vara fallet! Men är det inte det man vill? Att få fram sin egen vilja egenom? När du går på en arbetsintervjuv eller på en date vill du knappast att någon konkurrent ska fixa snacket bättre.
Mvh
Citera
2017-09-03, 21:17
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jm2017

Varför evolverade vår konformitet till att anpassa oss till småprat?

Social skills är mest en kombination av ditt yttre synliga och framtoningen av ditt inre.
Vad man säger påstås inte påverka intrycket mer än 10%.

Det röstläget och hur man uttrycker sig , vilket det finns oändliga varianter på som betyder mest för social skill ,och då duger småprat utmärkt.
Citera
2017-09-03, 22:28
Medlem
Kleops avatar
Vill vi att alla ska vara unika som Eminem då?
Citera
2024-06-16, 13:51
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Meeh. Hur kan social skills vara "the most retarding force to ever hit civilization". Det är ju vad som byggt civilisationen för i helvete. Inte för att jag nödvändigtvis finner civilisationen något självklart positivt. Men dessa egenskaper har gynnat oss historikt och utan "social skills" skulle vi väl inte ens ha språk?

"a retarding force on the induvidual" kan jag gå med på men inte ens the "most retarding force".

Låter bara som om du quotar någon bitterjävel med noll social skills.

Tvivlar inte en sekund på att du skulle ha sociala skills, det vet jag varför. Men det vore i min mening intressant att höra en utläggning om vad som är sociala skills för dig. Grunden i att få människor dit man vill tycks va livets spel enligt mig men jag kan ha fel. Har fått höra att jag har goda sociala skills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in